Blog 5 alweer! In de vorige blog hebben we je meer verteld over het belang van headings op je websitepagina. Eén van de reeks tips en stappen om online beter gevonden te worden. Dit blog staat in het teken van het schrijven van goede SEO-teksten voor bijvoorbeeld producten of categorieën.
Relevante content is de essentie van SEO
Hoog scoren in een zoekmachine is natuurlijk hartstikke fijn, maar als je bezoekers vervolgens op je pagina niet de gewenste inhoud vinden, heb je er niets aan. Er is dus meer dan alleen de zoekwoorden waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een goede tekst. Zo is het belangrijk dat je tekst kwalitatief goed is en echt interessant is voor jouw doelgroep.
Stap 1: stel jezelf vragen
Voordat je de tekst gaat schrijven, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wie is de doelgroep?
- Wat wil die doelgroep weten?
- Welk doel heeft de pagina?
Door vooraf goed na te denken over je doel en doelgroep, bied je de lezer een tekst die aansluit bij zijn of haar behoefte. Hiermee leg je een goede basis voor je tekst.
Stap 2: zoekwoorden
Als het goed is, dan heb je in een eerder onderzoek ontdekt welke zoekwoorden voor jouw doelgroep relevant zijn. Weet je dit nog niet? Lees dan eerst meer over het bepalen van de juiste zoekwoorden in één van onze eerste blogs over het gebruik van de juiste zoekwoorden.
Stap 3: Verwerk de zoekwoorden strategisch
Nu je weet welke zoekwoorden relevant zijn, kun je een heel klein beetje de gedachten van je bezoeker lezen. Je houdt hier rekening mee bij het schrijven van de tekst. Je verwerkt de zoekwoorden strategisch in je tekst. Zo ziet Google dat jij biedt wat mensen zoeken.
- Het belangrijkste zoekwoord staat aan het begin van de tekst
- Laat het zoekwoord meerdere keren terugkomen op de pagina, zodat ook voor zoekmachines duidelijk wordt wat het belangrijkste zoekwoord van de pagina is. Dit wordt ook wel zoekwoorddichtheid genoemd. Je zoekwoorddichtheid moet ongeveer 5% bedragen. Dat kun je heel handig checken via een tool van AdResults:
https://adresults.nl/tools/keyword-density-checker/
Maar ook geldt:
- Schrijf voor de bezoeker en niet voor de zoekmachines. Natuurlijk taalgebruik is van groot belang;
- Gebruik synoniemen en schrijf over gerelateerde onderwerpen (semantiek). Hiermee laat je aan de bezoeker én Google zien dat je verstand hebt van het onderwerp. Dit komt ten goede aan de autoriteit.
Hieronder geven we je een voorbeeld dat betrekking heeft op tapijttegels.
– gebruik synoniemen (tapijt, vloer, vloerbedekking, plavuis, plavuizen, stoffen vloer),
– andere combinaties: (tegelmotief, tegeltje, tapijtje, tegelvoer, tapijtvloer),
– enkel en meervoud (tapijttegel, tapijttegels, tapijten),
– gerelateerde zoekwoorden: kopen, bestellen, leggen, kantoor, slaapkamer, woonkamer, laten leggen, prijs etc. Hierdoor wordt je tekst rijker en natuurlijker.
Schrijf aantrekkelijk
De tekst die je schrijft moet aansluiten bij de behoefte van de doelgroep. Dat stukje informatie geven waar ze op zitten te wachten. Bevestiging geven, informeren of overtuigen. Een aantrekkelijk geschreven stuk tekst helpt mee. Probeer leuk te schrijven. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je lezer en maak je zinnen niet te lang. En ben je klaar met het schrijven van je tekst? Check dan altijd op gekke fout, want een tekst vol fouten komt niet aantrekkelijk en professioneel over.
Ga aan de slag!
Ga aan de slag met onze tips en schrijf zo een goede tekst voor jouw product- of categoriepagina. Wil je nog meer uit je website halen? In onze volgende blog: ‘Haal meer verkeer uit je afbeeldingen’ vertellen we je graag meer over het belang van afbeeldingen.
Heb je toch hulp nodig bij het schrijven van jouw teksten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!