Zó maak je Killer Google Snippets met de Yoast SEO plugin!

Zo maak je killer Google snippets met de Yoast SEO-plugin!

De Yoast SEO-plugin is een gratis toevoeging aan WordPress, dus direct downloaden, installeren en activeren. Heb je dit al gedaan? Lees dan de volgende vijf stappen en maak optimaal gebruik van deze tool!

Stap 1) Schrijf je tekst

Omdat je inhoudelijk in eerste instantie wilt aansluiten bij bezoekers en niet bij Google, raden we aan een tekst te schrijven en later de juiste zoektermen toe te voegen. De omgekeerde volgorde kan zorgen voor een droge SEO-tekst vol zoekwoorden en dat wil je nu net vermijden.

Stap 2) Voeg een focus-trefwoord toe

Als de tekst af is, plaats je een gekozen focus-zoekwoord in de tool. Natuurlijk doe je eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek om de juiste term te bepalen. Helaas kun je slechts één term kiezen. Wij raden aan hier een brede term in te vullen met in het achterhoofd een rijtje toevoegingen. Wij hebben bij dit artikel bijvoorbeeld gekozen voor Yoast seo als breed zoekwoord, maar gebruiken ook toevoegingen als wordpress, plugin, focus en snippets in de tekst en titel. Op deze zogeheten longtail zoekwoorden willen we namelijk ook gevonden worden.

Stap 3) Bedenk een titel

Een goede titel is cruciaal. Koppenscannende bezoekers bepalen grotendeels aan de hand van de titel of ze doorklikken of niet. Ook de zoekmachines waarderen een goed gekozen titel. De ruimte voor het aantal tekens verandert wel eens. Onlangs is er zelfs een wijziging geweest in lettergrootte. Door in de titel een zoekwoord te gebruiken scoor je net weer even wat hoger in de zoekresultaten. Dit zoekwoord wordt door google vetgedrukt weergegeven. De Yoast SEO-plugin geeft netjes aan of de titel te lang is en wanneer er zoekwoorden ontbreken. Een handig middel om met koppen te stoeien!

Om de kop extra te laten opvallen raden wij aan ook gebruik te maken van krachtwoorden en hoofdletters. Dit is een trucje dat we veel hebben getest in Adwords.

De titel in het kort:

– Maximaal 40-55 tekens
– Gebruik krachtwoorden
– Gebruik hoofdletters

Stap 4) Bedenk een omschrijving

De omschrijving moet opvallen tussen de concurrentie. Maak dus een omschrijving die raakt! Het gebruik van zoektermen in de meta-omschrijving is een te verwaarlozen rankingfactor, maar toch raden we aan ze wel te gebruiken. De bezoeker kan er namelijk door beïnvloed worden. Hoe meer je snippet matcht met de zoekvraag van de bezoeker, des te beter.

De officiële maximumlengte van een meta-omschrijving is 156 karakters. De Yoast plugin geeft aan of je hier al aan zit of niet. Makkelijker kan eigenlijk niet. Laat in de omschrijving behalve de zoekterm direct wat klantvoordelen (usp’s) zien. Gebruik tekens om extra op te vallen in de massa. De ✓ is een grote favoriet van ons. Een lijst met bruikbare tekens vind je hier. Een sterke toevoeging is de omschrijving te eindigen met een call-to-action. Dat is activerend woord of een activerende zin, waarmee je de bezoeker uitnodigt om te klikken, bestellen of contact op te nemen.

Meta omschrijving in het kort:

– Maximaal 110-115 tekens voor mobiel, maximaal 156 tekens voor alleen desktop
– Gebruik speciale tekens
– Eindig met een call-to-action

Stap 5) Yoast bedankt!

Verrassing! Er is geen stap vijf! Je bent ready to go. Wel even opslaan natuurlijk. Na enkele uren tot enkele dagen zal Google je zoekresultaten oppikken en kun je de resultaten meten.

Heb je vragen of opmerkingen over deze tutorial of over de Yoast SEO-plugin, laat dan even een berichtje achter!

Het resultaat

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter