Advertentie Checklist
Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel. Het kan aan meerdere factoren liggen. Voordat je verder leest, ga dan eerst de vragen bij langs in deze checklist:
- Staat de facturering goed ingesteld? Gaan de betalingen goed?
- Zoek je naar advertenties in het zoeknetwerk (google.nl)?
- Gebruik je een zoekterm die in een campagne staat?
- Is een of meerdere termen die je gebruikt niet uitgesloten?
- Bevind je je op de locatie waarop de advertenties staan ingesteld?
- Is je IP-adres uitgesloten?
- Heb je een advertentieplanning aanstaan, zodat de advertenties alleen op bepaalde tijden en dagen worden getoond?
- Heb je advertenties toegevoegd aan de advertentiegroep waarin je zoekwoord staat?
- Zijn je advertenties afgekeurd of worden ze nog beoordeeld?
- Kijk je op het juiste apparaat? Je kunt zowel desktop als mobiele gebruikers uitsluiten
- Is het bod hoog genoeg voor een plek op de pagina waarop jij je bevindt?
Klik hier voor een uitgebreidere lijst van basisinstellingen voor een campagne in het zoeknetwerk.
Te weinig budget
Heb je bovenstaande checklist afgevinkt, maar zie je nog steeds geen advertenties? Dan is de meest voorkomende oorzaak dat je je advertenties niet ziet: een te laag budget.
Ik zal even uitleggen hoe het werkt…
Ieder zoekwoord heeft een klikprijs. Samen met het aantal klikken per dag betekent dit dat je een bepaald bedrag nodig hebt om de hele dag zichtbaar te zijn.
Betaal je bijvoorbeeld €2 per klik op het zoekwoord ‘laminaat kopen’ en wordt er 50 keer per dag geklikt, dan heb je €100 per dag nodig om 100% zichtbaar te zijn gedurende de dag.
Heb je een dagbudget van €50 dan wordt je advertentie simpel gezegd voor 50% niet vertoond op een dag. Dat verklaart waarom je op het tijdstip dat je kijkt geen advertenties ziet.
Wat is de oplossing, zodat je toch 100% zichtbaar bent?
De meest voor de hand liggende oplossing lijkt om een tijdsplanning te maken waarin je een schatting maakt van de momenten waarop de meeste mensen tot actie overgaan op je website.
In de praktijk blijkt dit echter niet de ideale oplossing. Klanten kunnen namelijk gedurende de hele dag wel aankopen doen of een sterke lead worden. Daarnaast moet je de klantreis niet vergeten. Een eerder bezoek op de dag kan cruciaal zijn bij de beslissing van de bezoeker om later op de dag klant te worden.
Er zijn gelukkig slimmere manieren om te zorgen dat je 100% zichtbaar wordt.
- Meest simpele oplossing: Budget verhogen.
Uiteraard is dit wel een logische keuze als je:- De doelgroep volledig wilt bereiken en rekening houdt met de klantreis.
- Je al een goed rendement hebt behaald met je advertenties. Een kwestie van opschalen dus.
- Meest duurzame oplossing: Kwaliteitsscore verhogen door campagnestructuur scherper te zetten:
- Meer op longtail zoekwoorden adverteren, minder op brede zoekwoorden
- Campagnes specifieker indelen
- Zoekwoorden uitsluiten
- Advertentieteksten aanscherpen
- Bestemmingspagina’s meer laten aansluiten bij vraag bezoeker
- Noodoplossing: bereik verkleinen
- Biedingen verlagen, minder hoge posities
- Aantal zoekwoorden verminderen
- Advertentieplanning inzetten
Conclusie
Ik kies vrijwel altijd voor oplossing 2: Kwaliteitsscore verhogen door campagnestructuur scherper te zetten. Deze oplossing is het meest arbeidsintensief, maar levert ook het meeste op. Ik durf zelfs te beweren dat iedere echte Adwords specialist dit zal aanraden. Werkt dit echter nog onvoldoende, dan is er meestal iets mis met de website of je positionering. En dan komen er heel andere vragen bovendrijven.