Waarom linkbuilding absoluut thuishoort in je SEO-strategie

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
30 juni 2016

Net als ieder ander bedrijf dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) aanbiedt, adviseren we je bij Positie1 om linkbuilding toe te passen. Dat doen we omdat goede links naar je website van grote invloed zijn op je ‘ranking’ in Google. Naast waardevolle content en een technisch geoptimaliseerde website, natuurlijk.

Linkbuilding: een lastig onderwerp

Linkbuilding is in het vakgebied van de online marketing een lastig onderwerp. Dat komt doordat het resultaat van linkbuilding niet altijd meteen zichtbaar is, terwijl linkbuilding wel arbeidsintensief en dus relatief kostbaar is. Voor ondernemers is dat niet prettig. Je wilt immers weten waar iedere geïnvesteerde euro blijft en welk rendement je investering oplevert. Dat het linkbuildingprincipe niet door iedereen begrepen wordt, maakt het nog moeilijker om erop te vertrouwen dat het zinvol is om erin te investeren.

Ho, stop! Wat is linkbuilding dan eigenlijk precies?

Het internet is in feite een netwerk van links tussen verschillende pagina’s en websites. Zoekmachines als Google, Bing, Badu en Yandex doorzoeken dit netwerk continu op veranderingen.

In het echte leven praten we over anderen en bevelen we mensen, bedrijven en plekken aan. Een link werkt net zo. Het is eigenlijk een aanbeveling. Maar zoals in real life niet iedere persoon dezelfde autoriteit heeft of even betrouwbaar is, zo geldt dat ook voor websites en zelfs voor pagina’s onderling.

“Linkbuilding draait dus niet alleen om het aantal links, maar ook vooral om de waarde van deze links”

Een voorbeeld:

Heb je een lokale schoenenwinkel in Zwolle, dan ben je gebaat bij goede links vanuit pagina’s op een website die relevant zijn. Denk aan een website over schoenen of over winkels in Zwolle.
Maar denk ook eens aan een online expert op het gebied van voeten, een fabrikant van bepaald materiaal of misschien zelfs een wandel- of hardloopwebsite. In dit geval zou dat een bekend blog, een rubriek op een nieuws website, een specialistisch bedrijf of een lokale bedrijvenpagina kunnen zijn. 

Ik zeg kunnen, want niet alleen de relevantie is belangrijk op zo’n website, ook de zelf opgebouwde autoriteit en betrouwbaarheid (door middel van linkbuilding) is cruciaal.

Oké duidelijk, maar hoe weet ik of ik goed bezig ben met linkbuilding?

Om linkbuilding meetbaar te maken, hebben verschillende autoriteiten op dit gebied een aantal waarden in het leven geroepen. De belangrijkste zijn:

Domeinautoriteit
De autoriteit van je domeinnaam, uitgedrukt in een getal van 0 tot 10.

Pagina-autoriteit
De autoriteit van een individuele pagina, uitgedrukt in een getal van 0 tot 10.

Trustflow
De betrouwbaarheid van je website, uitgedrukt in een getal van 0 tot 100. Heb je een link vanuit een betrouwbare website, dan stijgt je trustflow.

Citation Flow
Dit is de werkelijke kracht van een link vertaald naar een getal van 0 tot 100.

Trust Flow en Citation Flow. In de beste situatie zijn ze met elkaar in balans. Dit is vergelijkbaar met de mensen in je netwerk. Als deze bestaat uit mensen die én betrouwbaar zijn én veel invloed hebben levert dit de meeste groei op.

bovenstaande waarden kun je natuurlijk in de gaten houden en dat is wat linkbuilders achter de schermen ook doen. Voor jou als ondernemer is het interessanter om te kijken naar je rankings.

“Met een tool als Positie1 Rankings houd je in de gaten wat de posities zijn van je zoekwoorden. Belangrijk is daarbij te kijken naar de progressie op langere termijn.”

Hoe lang duurt het voordat ik effect merk?

In dit artikel van brancheautoriteit MOZ kun je lezen dat het gemiddeld tien weken duurt voordat er een sprong te zien is in de posities.

Mijn eigen ervaring is dat je minimaal 6-12 maanden een commitment moet aangaan met een goede linkbuildingpartij. Heb je die lange adem om te investeren, dan krijg je prachtige resultaten te zien.

Linkbuilding zal het meeste impact hebben op websites of pagina’s die nog weinig autoriteit hebben. Vergelijk het met twee glazen water. Het eerste glas bevat helder water en het tweede blauw gekleurd water. Stel nu dat je het water in beide glazen wilt kleuren tot een dikke blauwe vloeistof. Wanneer je aan beide één druppel kleurstof toevoegt, zie je de meeste verkleuring in het glas met helder water zien. De hoeveelheid is hetzelfde, maar het effect is totaal anders.

Wat levert investeren in linkbuilding op?

Linkbuilding levert je op langere termijn hogere én stabielere posities op in de zoekmachines.

Wat is een goede linkbuildingpartij?

Linkbuilding is voor velen een abstract en technisch ’iets’. Maar ook bij linkbuilding werk je met mensen, namelijk met die mensen die een website beheren waar jij een link op wilt hebben. Daarom vertrouwen wij bij Positie1 op specialisten die creatieve manieren verzinnen om mensen achter websites over te halen een link te plaatsen naar jouw website. Of om je toestemming te geven dit te doen.

En het werkt echt! Als je het goed doet.

Dit zijn enkele van de technieken:

  1. De oudste techniek werkt als volgt: middels een ABC(D) linkruil plaats je links tussen drie of meerdere relevante en sterke websites: een link van website A (sterke en relevante website van tegenpartij) naar website B (jouw website) en van website C (gerelateerde website van linkbuilder) terug naar website A (tegenpartij).

Tegenpartij (A) à  jouw website (B)
Website linkbuilder
à tegenpartij

Zo krijgen beide partijen een waardevolle link en is iedereen blij.

  1. Daarnaast kun je regelmatig persberichten uitsturen naar bloggers (sponsored content), vakartikelen plaatsen op goede blogs of een uitslag van een onderzoek plaatsen op nieuwssites of als bron in wikipedia.
  1. Uiteraard is een eigen blog het meest effectieve medium om content op te plaatsen, je autoriteit mee te versterken en links naar je website te ontvangen.

Wat moet je in ieder geval niet doen?

  • Links in grote hoeveelheden kopen op dubieuze websites of marktplaatsen. Deze links zijn niet meestal niet relevant, van onbetrouwbare domeinen en worden in onnatuurlijk grote hoeveelheden geplaatst.
  • Links altijd dezelfde tekst geven. Veelgebruikte fout is om steeds een zoekwoord in de tekst van de link zetten.
  • Linkjes plaatsen op sociale media, terwijl dit niets toevoegt voor je volgers én voor je linkwaarde.
  • Niet te veel links op niet relevante websites. Dit lijkt onnatuurlijk en zal Google opvallen en bestraffen.
  • Links plaatsen in een netwerk van sites die onderling gelinkt zijn. Google ziet dit als manipulatie en straft alle websites af.

Stel jezelf altijd de vragen: is/lijkt de link logisch, is de website van de tegenpartij relevant en betrouwbaar en voegt mijn website of pagina iets toe voor de bezoeker van de website van de tegenpartij?

Wat kan ik zelf doen?

Voor een goede linkbuildingstrategie heb je een heleboel tijd en creativiteit nodig. Om je op weg te helpen hier een aantal ideeën:

1 Bloggen

Bij Positie1 zijn we hier zo’n 2 jaar geleden mee begonnen: kennisdelen door te bloggen. Om het bloggen in goede banen te leiden hebben we rubrieken gemaakt met bijbehorende vormgeving, houden een tweewekelijkse redactievergadering, hebben we een hoofdredacteur ingehuurd en voeren we een strakke contentplanning. Zo weten we zeker dat iedere week een aantal blogartikelen met een vast format geproduceerd wordt. We verspreiden onze blogs gedisciplineerd via onze socialemediakanalen en nieuwsgroepen.
Is de content voor veel mensen bruikbaar, dan wordt er over gepraat en wordt het gedeeld: nieuwe linkjes.

Tip: veel linkbuilders gaan op zoek naar dode links op website (met de chrome plugin checkmylinks bijvoorbeeld) of zoeken artikelen die veel gelinkt worden en benaderen de websites die ernaar linken met een verbeterde of completere versie van dit artikel.

2 Vraag en antwoord

Om vragen van gebruikers te achterhalen is een goed zoekwoordenonderzoek onmisbaar. Veel longtail zoekwoorden zijn vragen. Een mooie tool die wij gebruiken om vragen te vinden rondom een bepaald zoekwoord is Answer the public.

Speur daarnaast het internet af op zoek naar vragen die jij kunt beantwoorden. Maak bijvoorbeeld gebruik van een monitoringtool als Coosto of gebruik het eenvoudige, maar gratis Google Alerts.

Vragen vind je over het algemeen op fora en websites als Goeievraag.nl. Let er wel op dat je alleen inhoudelijk reageert, een link plaatst die ook echt antwoord geeft op de vraag en waar geen reclame wordt gemaakt. Dat wordt niet gewaardeerd.

3 Partners, leveranciers

Veel partners en leveranciers zijn bereid een link te plaatsen naar jouw website. Vraag het ze gewoon.

4 Sponsoring

Sponsor een goed doel of initiatief en vraag om een vermelding op de website en socialemediakanalen van deze organisatie.

5 Free publicity

Verzin een opvallende actie om een klant in het zonnetje te zetten, organiseer een sympathieke winactie of iets bijzonders in de stad waarin je woont of geef een gulle gift. Inspelen op een actualiteit is ook aan te raden.

Mensen zullen online over je reppen en een link naar jouw website plaatsen.
Maak eventueel een speciale actiepagina of een aparte website die je weer linkt naar je website.

6 Bloggers

Vraag bloggers en vloggers een stukje over je product, dienst of actie te schrijven of te filmen. Vaak willen ze hier wel iets voor terug. Dit noemen we ook wel gesponsorde content. Je kunt veel bloggers in een keer bereiken door bijvoorbeeld gebruik te maken van een perslijst.

Je begrijpt nu vast ook wel waarom linkbuilding arbeidsintensief is?

Maar ook dat je niet zonder kunt? Mits je hoge posities in zoekmachines wilt én je imago online wilt versterken.

Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
– Winston Churchill[

Heb je zelf goede of slechte ervaring met linkbuilding? Heb je een mening of zijn nog niet al je vragen over linkbuilding beantwoord? Laat het weten. Je krijgt zo snel mogelijk reactie van ons.

 

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips