Vier gratis handige dashboards voor Google Analytics

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
6 januari 2016

Meer inzicht in de prestaties van je website?

We schrijven er wel vaker over: Google Analytics. Als leek weet je niet waar je zoeken moet. En zelfs voor de gevorderde gebruiker is het zoeken naar de juiste statistieken.

Maar niet met Dashboards! Dit onderdeel van Analytics geeft je direct een overzicht van de gegevens die je nodig hebt. En als klap op de vuurpijl kun je ze gebruiken om jezelf automatisch per e-mail op de hoogte te houden.

Om je de moeite te besparen heb ik al enkele dashboards voor je gemaakt. Je hoeft ze alleen maar te installeren via onderstaande links.

Dashboard voor betrokkenheid

Wat voeren je bezoekers uit op je website? Welke pagina’s worden het meest bekeken en hoe lang blijven je bezoekers op je website? Zit er verschil tussen de kanalen of apparaten? En op welk uur van de dag en welke dag van de week is het het drukst? Kortom, een overzicht van de betrokkenheid van je bezoekers.

Je kunt dit dashboard direct installeren via deze link:
https://www.google.com/analytics/web/template?uid=jU9DQrWCStujvltEFqHQmw

Kies vervolgens de weergave waaronder je het dashboard wilt installeren en geef het beestje een naam. Klaar!

Dashboard macrodoelen en microdoelen

Heb je het meten van doelen in Google Analytics goed ingericht? Dan is het tijd voor een dashboard dat direct overzicht geeft van al je leads en conversies in de betreffende periode.

Gebruik de volgende dashboards voor een doelenoverzicht. Pas deze doelen wel even aan, zodat deze matchen met de doelen die je hebt ingesteld in jouw Google Analytics-account.

Check voor de zekerheid de doelen eerst even onder Beheerder > Weergave zoals in dit screenshot:

Ik heb een onderscheid gemaakt tussen macrodoelen en microdoelen. Macrodoelen zijn de belangrijkste doelen, zoals contactformulier, offerteaanvraag, e-mail verstuurd.
Microdoelen zijn belangrijke tussenstappen, zoals een nieuwsbriefinschrijving, video bekeken, aantal minuten op een pagina, contactpagina bekeken.

Klik op deze links om de dashboards te installeren voor leads:

Macrodoelen: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=Ecy5MILuQd-K4gyTyWRchg

Microdoelen https://www.google.com/analytics/web/template?uid=Ltn-bBa_Tb-ndYVsDjKf2Q

Dashboard voor webshopopbrengst

Klik op deze link om een dashboard te installeren voor webshops:

Opbrengst: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=-P6Nbrm_Rc-PG20jSZKwSA

Dashboard per e-mail

Klaar met de installatie? Als je dat wilt kun je de dashboards per e-mail (periodiek of eenmalig) naar meerdere personen versturen.

Klik op Email boven je dashboard en geef aan hoe vaak, hoe lang, op welke dag en naar welk e-mailadres je wilt verzenden.

 

Whoppa! Je bent klaar.

Goeie vragen? Ik beantwoord ze allemaal!

 

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl