Toolstest: Zoekwoordplanner van Google

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
26 mei 2015

Als Google een zoekwoord tool heeft, dan kan daar niets tegenop. Google is tenslotte de King van alle zoekmachines, de alwetende bron van alle zoektermen. Toch? Zelf gebruik ik de Google Zoekwoordplanner met regelmaat. Tijd om eens met je te delen wat ik ervan vind. En waarvoor je de Google Zoekwoordplanner wel en vooral niét voor moet gebruiken.

De eerste indruk: snel en functioneel

Net zoals andere producten van Google is de Zoekwoordplanner puur functioneel. Een cleane tool zonder grafische poespas, lekker snel en in eerste instantie redelijk overzichtelijk. En gelukkig weet Google steeds beter in begrijpelijke taal te verwoorden wat je met de Zoekwoordplanner kunt doen. Het begint met vier keuzemogelijkheden, onderverdeeld in twee doelen:

Nieuwe zoekwoorden vinden

  • nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
  • zoekwoordenlijsten kopiëren om nieuwe ideeën op te vragen

Budget inplannen en inzichten krijgen voor zoekwoorden

  • gegevens en trends met betrekking tot zoekvolumes ontvangen
  • prestatieprognoses voor klikken en kosten ontvangen

 

De Google Zoekwoordplanner is niet voor SEO

De Zoekwoordplanner is bedoeld om ideeën en prognoses voor een Adwordscampagne te krijgen. Voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de tool nauwelijks bruikbaar. Desondanks gebruiken marketeers en ondernemers de Zoekwoordplanner wereldwijd als basis voor een SEO-strategie. Met als gevolg: verkeerde verwachtingen ten aanzien van zoekwoordkansen.

 

Concurrentie SEO anders dan Adwords

Het verschil zit ‘m in de concurrentiemeting. De concurrentie op een zoekwoord is in Adwords vaak anders dan in het organische deel van Google. Waar de Zoekwoordplanner aangeeft dat de concurrentie op een bepaald zoekwoord laag is, kan dit bij SEO behoorlijk hoog liggen.

Voordat je tijd en budget steekt in de optimalisatie van je website, doe je er dus goed aan dit onderscheid te maken.

 

Concurrentie Adwords niet relevant

Daarnaast vind ik de term ‘concurrentie’ bij Adwords niet echt relevant. Het gaat immers alleen om de hoeveelheid zoekverkeer en de klikprijs. Meer hoef je niet te weten. Een zoekwoord met een lage concurrentie, gecombineerd met een klikprijs van €3,00, is volgens mij minder interessant om te gebruiken dan dezelfde term met een hoge concurrentie en een prijs van €1,00.

 

Nichewoorden vinden niet mogelijk

Verder is in de Google Zoekwoordplanner het ‘doorzoeken’ naar nichewoorden (longtail) niet echt een optie. De zoekwoorden die je krijgt zijn vrij breed en algemeen. Voor zoekmachineoptimalisatie gebruiken wij dan ook de zoekwoordtool SECockpit.

 

Nieuwe zoekwoordideeën opvragen

Heb je behoefte aan inspiratie? Ontdek welke zoekwoorden je wel en niet wilt gebruiken. En bepaal aande hand van relevantie, zoekvolume en prijs van een zoekwoord welke woorden interessant voor je zijn. Wat overblijft kun je op een soort zwarte lijst zetten. Met het vakkundig uitsluiten van zoekwoorden weet je zeker dat je advertenties op de juiste termen zichtbaar zijn.

Naast nieuwe ideeën vinden kun je op locatie en op taal zoeken naar trends in zoekvolume. Zo is het zoekvolume van ‘fietsonderdelen’ bijvoorbeeld hoger in de warme maanden van het jaar. Bij ’tapijt’ is dit juist andersom. Deze prognoses helpen je rekening te houden met budget, bezoekers en het juiste aanbod op je website.

 

Combineren van lijsten

Ook leuk is het om twee zoekwoordenlijsten te combineren. De Zoekwoordplanner maakt hiermee combinaties die weer kansen kunnen opleveren. Een handige functie die eigenlijk iets beter uitgewerkt is in de tool Mergewords. Bij deze tool kun je drie lijsten combineren, wat al snel veel meer combinaties oplevert.

 

Een budgetprognose maken

Heb je een lijst met zoekwoorden, dan kun je hier een kostenprognose voor maken. Dat gaat als volgt. Je stelt een budget vast en schat in wat een gemiddelde cost per click (cpc) is, het bod op een zoekwoord. De Google Zoekwoordplanner rekent dan voor je uit met welk bod je de meeste klikken uit je budget haalt. Ook kun je kijken met welk bod je aan het maximale aantal klikken komt en welk budget daarbij past. Een handig hulpmiddel hierbij is de grafiek, waarop je een punt kunt slepen naar de beste mix van kosten en klikken. De tabel eronder geeft een fijn overzicht van je zoekwoorden, klikken, vertoningen, kosten en posities.

 

Geen export naar PDF

Een onhandig mankement vind ik het dat je deze prognose niet direct kunt exporteren naar een pdf-bestand. Ik maak deze prognoses namelijk regelmatig voor klanten en wil dan niet aankomen met een excellijstje. Helaas ben ik nu genoodzaakt schermafdrukken te maken en die in Photoshop aan elkaar te plakken.

 

Onderzoeken omslachtig opslaan

Bij gebruik van een keywordtool vind ik het prettig om een onderzoek te kunnen opslaan in een lijst in het account, zonder dit direct in een advertentiegroep te moeten zetten. Helaas is dat in de Google Zoekwoordplanner niet mogelijk. Daarom exporteer ik de lijst zoekwoorden eerst, en groepeer ik ze vervolgens in Excel door middel van kopiëren/plakken. Erg omslachtig. De optie om direct advertentiegroepen samen te stellen en die in je Adwordsaccount te plaatsen, werkt voor mij niet. Simpelweg omdat ik zo geen overzicht heb van alle zoekwoorden en lijsten.

 

Beetje flauw

Neem de prognoses overigens met een korreltje zout. Zo zijn de klikprijzen in werkelijkheid vaak hoger en heb je dan dus ook een groter budget nodig. Daarom adviseer ik je bij om bij elk budget zo’n 20% tot 40% extra te rekenen.

Conclusie

In tegenstelling tot wat velen denken is de Google Zoekwoordplanner nauwelijks geschikt voor zoekmachineoptimalisatie. Daar is deze tool ook niet voor gemaakt; hij is bedoeld als hulpmiddel om een redelijk nauwkeurige inschatting te maken van het benodigde budget en de klikprijs voor een Adwords campagne. Vooral voor het opsporen van nieuwe zoekwoorden, synoniemen en combinaties is de tool heel handig, met name als het gaat om brede woorden en combinaties. Echte niche-informatie hoef je niet te verwachten en ook de aangegeven concurrentie is geen graadmeter voor kansen en mogelijkheden.

Het is jammer dat het in de Zoekwoordplanner niet mogelijk is om prognoses op te slaan als pdf-bestand, en dat je een onderzoek niet kunt opslaan in een lijst in je account. Dit zou een hoop tijd schelen.

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl