Toolstest: Salesfeed

Salesfeed

Welke bedrijven bezoeken mijn website? De marketingtool Salesfeed wil leadgrage b2b-ondernemers blij maken met het antwoord op deze vraag. Want, zo is de marketinggedachte, als je weet je welke bedrijven jouw website regelmatig bezoeken, dan weet je wie je kunt bellen of mailen voor een (sales)gesprek.

Salesfeed zegt betaalbaar en laagdrempelig te zijn. Maar is de tool ook effectief? Voor deze toolstest heb ik gebruik gemaakt van een 30-dagen-trialversie waarbij ik alle functies van de Professional License tot mijn beschikking kreeg. Tijd voor een kruidige review!

Google Analytics is een no-show

Voordat ik begin zal ik maar meteen iets rechtzetten: de tool zal je geen personen laten zien. Dat is namelijk strafbaar. En met hulp van Google Analytics tussen al je bezoekers bedrijven herkennen? Ook dat is onmogelijk. Google geeft geen persoonsgegevens vrij aan de hand van ip-adressen. ‘t Is maar dat je ’t weet.

Ip-adressen koppelen aan bedrijven uniek?

Wil je die informatie over de bedrijven die jouw website bezochten toch hebben, dan heb je een b2b marketingtool als Salesfeed, Hubspot, Marketo, Salesforce of Snoobi nodig. Je ziet aan de opsomming in de vorige zin al dat Salesfeed hierin niet uniek is. Al deze tools hebben databases opgekocht die ip-adressen koppelen aan bedrijven. Blijkbaar is dat niet zo moeilijk. Wat voor verschillen tussen de tools kan zorgen zijn factoren als de mate van gebruikersvriendelijkheid, de prijs en natuurlijk wat je allemaal nog meer te weten kunt komen over de bezoekende bedrijven.

Oriëntatiefase

Welke bezoekers contact met je opnemen kun je haarfijn meten met het gratis Google Tag Manager en met Google Analytics. Salesfeed gaat een stapje verder en geeft je ook inzicht in de bezoekers die nog aan het oriënteren zijn. En in wie ze representeren en wat ze interessant vinden.

Dit zijn dus geen concrete personen, maar bedrijven. Uiteraard kan dat soms lastig zijn. Bij grote bedrijven is het vrijwel onmogelijk erachter te komen wie je website heeft bezocht. Tenzij je al eerder contact hebt gehad of weet dat iemand jou heeft genoemd.

Triggers make the lead

Om uit de lijst met bedrijven de potentiële leads te kunnen halen, geeft Salesfeed je de mogelijkheid triggers te maken. Zo’n trigger of signaal bestaat uit een aantal voorwaarden: een bezoeker moet een bepaalde pagina hebben bekeken, een knop hebben ingedrukt, een tijd op je website zijn geweest of een aantal keren zijn teruggekeerd. Voldoet het bedrijf hieraan, dan gaat een trigger af en krijgt dit bedrijf een succeslabel in Salesfeed.

Op z’n koudst is dit al best interessant. Maar verbind het eens aan je andere marketing- en acquisitieactiviteiten: bloggen, SEO, netwerken, adverteren, nieuwsbrieven, LinkedIn.
Welke bekende bedrijven weet jij te trekken, te boeien en te binden? Misschien kun je zelfs achterhalen wat de behoefte is van het bedrijf en is het tijd voor een gesprek.

Dashboard

Zoals de meeste dashboards toont ook het Salesfeed-dashboard een overzicht van statistieken en diagrammen. Zo zie je het totale aantal bezoekers. Ook toont het dashboard het aantal bedrijven dat je website bezocht, uit welke branches ze komen, wat hun grootte in fte is, uit welke provincies ze afkomstig zijn en wat voor relatie je tot deze bedrijven hebt. Dat laatste kan natuurlijk alleen als je die bedrijven zelf gelabeld hebt. Klik je op een kenmerk in een diagram, dan kun je de bedrijven bekijken die hierop zijn uitgefilterd.

Bij ‘relatietype’ mis ik de niet-ingedeelde bedrijven. Verder zie ik nergens staan hoeveel triggers er zijn afgegaan en hoeveel echte leads je hebt gekregen. Misschien dat dit bij een volgende update wordt meegenomen?

Bedrijvenlijst

De pagina ‘bedrijvenlijst’, daar draait het om bij Salesfeed. Alle herkende bedrijven in een tabel met als belangrijkste info: wanneer bezochten ze je website, hoe vaak, hoeveel pagina’s bekeken ze en hoe lang bleven ze op je website?

In het overzicht van bedrijven mis ik de plaatsnaam. Waar bevindt het bedrijf zich? Een filter op provincie is snel gemaakt, maar ik zal moeten doorklikken om achter de plaatsnaam te komen.

Ook had ik graag gezien van welk marketingkanaal de bezoeker komt. Dit schijn je wel inzichtelijk te kunnen krijgen bij je advertentie- en socialcampagnes, door in links van je sociale media of advertentiecampagne met UTM campagnecodes te werken. Hiermee weet je al een stuk meer, maar voor de gebruiker was een koppeling met Google Analytics een stuk makkelijker geweest.

Om het je gemakkelijk te maken meer informatie over het bedrijf te vinden, is er een link naar de LinkedIn-pagina van het bedrijf geplaatst.

Bedrijfsprofiel

Klik je door naar bedrijvenprofiel, dan krijg je handige informatie te zien. Adres en contactgegevens, een link naar de KvK-inschrijving, LinkedIn met profielen van medewerkers en een volgknop, een Google-maps-kaart en streetview.

Onderaan zie je een overzicht met de data en tijden waarop het bedrijf op je website is geweest.

Opvallend is hier dat als bron niet een externe website, maar de vorige pagina op onze eigen website wordt genoemd. Een gemiste kans, want we willen natuurlijk ook weten via welk kanaal men op je website is gekomen en dus meten hoe effectief dat kanaal is geweest.

 

Liquid content

Ik had even wat hulp nodig om erachter te komen wat deze functie doet. Na een telefonische toelichting kreeg ik te weten dat je hier pagina’s kunt personaliseren voor een specifiek bedrijf.

De Liquid-contentfunctie is een soort editor waarmee je variaties kunt maken op een gekozen pagina. Het lijkt op A/B-testen, maar dan voor een specifieke bezoeker. Dit middel moet je bezoeker alsnog over de streep trekken om contact met je op te nemen of een andere actie uit te voeren.
Zoals welke banner, payoff, tekst of unique buying reason het beste werkt bij een bezoeker die nog twijfelt.

Je browser laat aan de linkerkant een pop-up zien waarmee je de tekst, afbeeldingen of opmaak van je pagina kunt aanpassen. Salesfeed gaat er daarmee vanuit dat je de opmaaktalen html en css kent. Voor de gemiddelde ondernemer gaat die vlieger niet op, dus is dit meer een klusje voor een handige medewerker of partner.

De pop-up verdween bij mij regelmatig naar de achtergrond wanneer ik in de browser een element aanklikte. Erg irritant.

De knopjes zijn soms niet helemaal logisch. Een dupliceericoontje onderaan betekent dat een variatie kunt maken op een pagina. Terwijl erboven een pennetje staat waarmee je alleen de titel kunt veranderen.
Dezelfde onduidelijkheid bemerkte ik verderop: een oogicoon is blijkbaar een knop die verwijst naar de eerdergenoemde editor van je gepersonaliseerde pagina, terwijl wederom een pennetje ernaast slechts de titel wijzigt. Misschien tocht het in mijn hersenpan, maar dit leek me niet helemaal logisch.

Nadat ik een variatie op onze homepage had aangemaakt kon ik naderhand niet inzien wat de variatie had gedaan met het bezoekgedrag. Daarnaast lukte het me ook niet de variatie te laten zien aan een specifiek bedrijf.

Over deze functie heb ik zo mijn twijfels. Het lijkt een mooie toevoeging, maar ik miste inzicht en overtuiging. Want hoe weet je waarover de bezoeker nog twijfelt en hoeveel kansen krijg je iemand alsnog te overtuigen op je website?
Voor standaard conversieoptimalisatie (a/b testen) is het ook niet echt geschikt, want daar gaat het met name om grote bezoekersaantallen.
Verder werkt deze functie – volgens een klant van ons – niet bij iedere website of CMS (contentmanagementsysteem). Het is dus goed om dit eerst te testen in de 30-dagen-trialperiode.

 

Betaalbaarderder…

De prijs is in vergelijking met andere tools ‘betaalbaar’ te noemen doordat de instapdrempel wat verlaagd is. Je betaalt in pageview-staffels. Ter indicatie: 1.000-2.500 pageviews per maand betekent een tarief van €145 per maand. Bij de eerdergenoemde b2b marketingtools betaal je al snel bedragen vanaf €250 per maand.

Of de tool uiteindelijk genoeg leads oplevert bepaald de echte betaalbaarheid. Maar dat is persoonlijk te noemen.

Conclusie

De informatie in Salesfeed is vrij simpel en overzichtelijk weergegeven. Deze b2b-marketingtool laat je zien welke bedrijven je website bezoeken. Door triggers slim in te stellen filter je er potentiële leads uit. Zit er een interessante lead tussen, dan zul je moeten achterhalen wie precies de bezoeker was. Of dit voor langere tijd voor jou werkt, zul je zelf uit moeten proberen.
Ik mis in de bedrijventabel de herkomst (bron) van de bezoekers en de locaties van de bedrijven.

De personalisatiefunctie vind ik niet overtuigend. Ik kan de uitkomst niet goed in beeld krijgen en de navigatie is vrij onlogisch en zelfs irritant. Hier is nog wel wat verbetering nodig. Ook werkt deze functie schijnbaar niet bij ieder CMS.

Salesfeed lijkt wat betaalbaarder dan vergelijkbare tools van andere aanbieders, voor zover ik dat heb kunnen beoordelen.
De werkelijke meerwaarde van Salesfeed voor jou vraagt toch om een persoonlijke test. Potentie heeft deze tool in ieder geval wel.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter