Toolstest: OBI4WAN – Webcare

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
15 februari 2016

OBI4WAN

Obi4wan is een tool die met name geschikt is voor monitoring van berichten op alle sociale mediakanalen, blogs en fora in Nederland. Bekende merken als bol.com gebruiken de tool voor het managen en afhandelen van klantreacties via Facebook, Twitter, WhatsApp en Instagram. Reageren op Pinterest- en Google-plusberichten is niet mogelijk.

Rapportages zijn gelikt

De rapportages in Obi4wan zijn heel makkelijk samen te stellen en zien er gelikt uit. Zo kun je een rapport maken met topinfluencers, criticasters en ambassadeurs van je merk, grafieken met het sentiment van berichten en een tijdlijn waarop nieuwe content en reacties in één oogopslag te zien zijn.

Geen pr-waarde

Wat Obi4wan niet heeft, is een formule voor de pr-waarde. De verkoper die ik hierover sprak gaf als reden op dat de pr-waarde een schatting is, die niets zegt over de uiteindelijke opbrengst van je contentcreatie en webcare.

Sentiment

Ook aanwezig is het begrip ’sentiment’. Dit wordt bepaald met een formule die tekst analyseert en concludeert of de gevoelswaarde ervan negatief, neutraal of positief is. Net als de andere tools is ook Obi4wan niet goed in staat om sarcasme te meten.

Support en communicatie

Nadat ik me had aangemeld voor Obi4wan werd ik dezelfde dag nog gebeld door hun ‘sales jedi ‘. Hij vroeg me naar de reden voor mijn aanmelding en stelde voor een demo te komen brengen bij ons op kantoor. De demo zou ongeveer 1,5 uur duren. Tijdens de demo kreeg ik een goede indruk van de mogelijkheden van Obi4wan. De Jedi nam de tijd voor me en er was ruimte voor alle vragen. Hij gaf aan dat ze altijd openstaan voor verbetering en dat ze die ook doorvoeren, als de verbeteringen voor meerdere klanten handig zijn.

Conclusie

Obi4wan maakt indruk door de mogelijkheden en veelzijdigheid. De nadruk ligt op de personen die reageren. En in veel gevallen kun je hier direct op reageren. Het management gedeelte stelt je als team ertoe instaat om taken te verdelen en overzicht te houden. Voor monitoring én webcare dus een uitstekende tool.
De nadruk ligt niet zozeer bij het naar waarde schatten van content, maar meer bij het contact met de mensen.

Pluspunten:

  • Data overzichtelijk in beeld
  • Meerdere gebruikers kunnen samenwerken
  • Monitoring van alle websites in Nederland
  • Direct webcare verlenen vanuit de tool
  • Nederlands product, kortere lijntjes

Minpunten:

  • Prijzig voor kleine ondernemingen

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl