CLIPIT
Clipit is met name bedoeld voor het monitoren van sociale mediakanalen, nieuwsbrieven, persberichten, blogs en nieuwssites. Voor een hoger maandbedrag neemt Clipit zelfs printed media (pdf online), NPO televisie en radio mee.
Berichten opsporen met zoekopdrachten
Clipit maakt net als Coosto gebruik van zoekopdrachten. Deze worden ingericht door data-analisten van Clipit. In het begin leveren deze algemene zoekopdrachten (voor de hand liggend voor jouw merknaam) vaak ook niet-relevante berichten op. Aan de hand van jouw feedback filtert de contactpersoon deze berichten voor je. Communiceren met je contactpersoon verloopt via de chatfunctie. Dit werkt prima en scheelt jou een hoop tijd. Wat je wel zelf kunt doen is tijdelijke filters instellen en hiervoor een nieuw dashboard maken.
In de software van Clipit kun je direct reageren op twitterberichten, maar niet op andere sociale media berichten. Voor webcare lijkt Clipit dan ook wat te beperkt; de tool is vooral geschikt voor monitoring en interpretatie van content.
Pr-waarde en sentiment
Clipit richt zich met name op de pr-waarde en ROI (ofwel het rendement op gedane investeringen) van content. De tool probeert de impact van je content en reacties erop via verschillende media in een waarde uit te drukken, door de berichten om te zetten in een geldwaarde. Daarnaast kijkt Clipit naar de toon van de berichten en voorziet hij ze van een gevoelswaarde (sentimentscore).
Belangrijk te vermelden is, dat Clipit niet alleen online media scant, maar ook offline media, zoals bladen, kranten en televisiekanalen van de NPO.
Het sentiment wordt ingedeeld in vijf stappen, van zeer positief tot zeer negatief. Sarcastische berichten herkent Clipit overigens nog niet. Jammer, want ik heb de indruk dat dit een flinke impact kan geven op de sentimentscore.
Monitoring
Clipits monitoring gedeelte is simpel van opzet. Het programma toont een grafiek die je kunt aanpassen met filters. Wil je een overzicht van topbronnen, topauteurs? Wil je weten of de berichten overwegend positief of negatief zijn? Op deze manier krijg je globaal de belangrijkste punten in beeld waarmee je resultaten kunt meten.
Het voordeel van Clipit is dat je het een week gratis kunt proberen. Standaard krijg je dagelijks een analyserapport toegestuurd.
Support en communicatie
Na mijn aanmelding bij Clipit kreeg ik vrij snel en vlak voor het weekend een telefoontje voor een afspraak. Er werd me netjes gevraagd waarvoor ik de tool wil gebruiken.
De afspraak betrof een demo van een half uur. Tijdens de demo had ik toegang tot het Clipit dashboard, dus ik kon dingen aanklikken en uitproberen. De tool riep weinig vragen op en was vrij snel duidelijk. Wel had ik wat meer informatie verwacht over wat je met de tool kunt doen. Hoe kun je de gegevens interpreteren en vormen tot een doelgerichte actie?
Conclusie
Al met al kreeg ik toch de indruk dat de tool minder veelzijdig is dan Coosto en Obi4wan. De statistieken en de mogelijkheid om te reageren zijn wat te beperkt voor webcare. Ook mis ik de verzamelde historie die Coosto wel heeft.
Clipit is daarom meer een tool voor het meetbaar maken van je content en de reacties erop. Om zo meer grip te krijgen op je investering in content en naamsbekendheid.
Pluspunten:
- Data overzichtelijk in beeld
- Meerdere gebruikers kunnen samenwerken
- Monitoring van alle grote media online en offline
- Een waarde toekennen aan alle geschreven media en SMART impactdoelen bepalen
Minpunten:
- Prijzig voor kleine ondernemingen
- Te beperkt voor een allround monitoring en webcare tool
- Webcare alleen geschikt voor bekende social media kanalen