Miljoenen berichten
Elke dag worden miljoenen berichten op social media geplaatst. Het wordt dan ook steeds moeilijker om jouw bericht onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Toch zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om goed op de radar te blijven.
Weet waar je doelgroep zit
Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, LinkedIn, TikTok….allemaal social mediakanalen die je doelgroep kan gebruiken. En waar Facebook en LinkedIn al een aantal jaren meedraaien, is TikTok een nieuwkomer die het erg goed doet. Het is belangrijk om de kanalen te kiezen waarop je doelgroep het meest actief is.
Contentideeën social media
Content creëren voor social media is niet altijd eenvoudig. In het begin heb je waarschijnlijk veel ideeën, maar in de loop van de tijd wordt het steeds lastiger om nieuwe ideeën te bedenken. Voldoende variatie in content is belangrijk, om niet in herhaling te vallen en je doelgroep niet te gaan vervelen. Heb je bijvoorbeeld al eens aan de volgende onderwerpen gedacht?
- Een kijkje achter de schermen
- Beantwoorden van veel gestelde vragen
- Feiten en fabels over jouw vakgebied
- Het delen van een geschreven blog
- Breng producten en/of diensten onder de aandacht
- Oplossing voor een bepaald probleem bieden
- Inhakers (nieuws, feestdagen, trending onderwerpen, evenementen)
- Quotes
- Stel een vraag
Afbeeldingen & video’s
Zoals we in onze blog ‘Haal meer verkeer uit je afbeeldingen’ hebben verteld zijn afbeeldingen erg belangrijk. Gebruik bij je post op social media daarom ook relevante afbeeldingen en video’s.
Stel een social media plan op
Maak het jezelf makkelijker en overzichtelijker en stel een social media plan op voor een bepaalde periode. In dit plan vermeld je onder andere:
- Waar en hoe vaak je een post plaatst.
- Wat je wanneer wilt plaatsen.
Je hoeft echt niet elke dag iets te delen. Kies een frequentie die voor jou haalbaar is. In het verlengde van je social mediaplan kun je ook een contentkalender opstellen. In de kalender leg je je ideeën goed vast en het geeft je overzicht. Je berichten kun je vervolgens ook vast klaarmaken en inplannen op je social media kanalen. Dat scheelt tijd!
Interactie tussen jou en je doelgroep
Krijg je een vraag binnen op je post? Neem dan ook de moeite om te reageren. Dat wordt altijd op prijs gesteld. Zelf een vraag stellen aan je volgers werkt trouwens ook heel goed. Het levert je meer commitment op én je bent niet alleen maar aan het zenden. Ook kun je hiermee meer te weten komen over je volgers. Vraag bijvoorbeeld feedback over je nieuwe logo, of vraag wat je volgers wel of niet leuk vinden. Veel social media kanalen hebben een poll functie die je kunt toevoegen aan je verhaal.
Blijven inspireren
Natuurlijk hopen we dat we je wederom inspireren met onze ideeën en tips voor je zichtbaarheid op social media. Hoewel dit het laatste blog is in het kader van online zichtbaarheid, blijven we blogs schrijven. Om je te inspireren, om je te helpen, om je een inkijkje te geven en om je te vermaken. Kunnen we je ergens mee helpen? Laat het ons weten, we helpen je graag verder!