Flink aanpassen vanaf halverwege maart
In de eerste maanden van het jaar hadden wij zakelijk de wind in de zeilen, met een groeiende orderportefeuille en recordomzetten in januari en februari. Corona was nog ver van ons bed; ergens in China of Brabant. Maar in maart was daar ineens de lockdown. Mijn team is halsoverkop met beeldschermen en muismatjes naar huis vertrokken en ze hebben in korte tijd geleerd om via Teams professioneel werk te leveren. Een aantal kregen er een tijdelijk baan als docent bij. Dat heeft veel van ze gevraagd. Het was wekenlang koorddansen om de balans tussen werk en privé te vinden. Als vader/moeder, professional en partner. Geen wonder dat na een X aantal weken toch weer graag af en toe op kantoor wilden werken. We waren blij elkaar weer te zien. Ook al was het op 1,5 meter en geurde het hele kantoor na ontsmettingsmiddel (lees; pure alcohol). Wij zijn blijkbaar mensen die elkaars energie nodig hebben om plezier en voldoening te hebben van ons werk en misschien zelfs wel ons bestaan…?
Omgaan met tegenslagen
Helaas werd in mei/juni een groot project stopgezet en vielen er een flink aantal uren weg. Ook hebben we een aantal klanten die veel last hadden van de c-gevolgen. Die zijn we tegemoetgekomen met tariefverlagingen of gratis ondersteuning. Daarnaast lagen alle netwerkactiviteiten stil en kregen wij weinig kansen om nieuw werk binnen te halen. Dit had allemaal negatieve consequenties op onze omzet en winst helaas. Het was niet zo slecht dat we van de NOW-regeling gebruik konden maken, maar het heeft wel geleid tot een financieel bijzonder tegenvallend jaar. Ik realiseer me echter ook dat wij niet mogen klagen. Er zijn heel veel ondernemers die er vele malen slechter voor staan. Ik heb echt met ze te doen en gun ze een heel gezond en succesvol 2021!
Relativeren & analyseren
De tijd die we in de zomermaanden niet aan klantwerk konden besteden hebben we gebruikt om te relativeren en te analyseren. We hebben onze diensten beoordeeld, ons afgevraagd waar we nu eigenlijk echt goed in zijn, van welke klanten en projecten we blij worden en waar wij het verschil maken en waar niet. We hebben onze projecten in A, B, C’s verdeeld, A) = succes en plezier B) = succes – minder plezier C) geen succes en al helemaal geen lol.
Brainstormen & afvragen
Ook ben ik achterover gaan leunen en ben me eens goed gaan afvragen waarom ik eigenlijk doe wat ik doe. Ik heb een gaaf team met mensen die waardevol willen zijn voor ons bedrijf en onze klanten, maar doen we dat wel met de juiste intenties?
Hebben we een gezamenlijk doel? Een ambitie waar we door geïnspireerd raken? Kan het beter of moet het anders? Kan het leuker, voor wie zijn we er eigenlijk, kan het niet veel meer uitgesproken of succesvoller? Allemaal vragen waar ik me mee heb beziggehouden.
Marketingmachine en andere ontwikkelingen
Ik zal je in één van mijn volgende blogs bijpraten over waar dit allemaal toe geleid heeft. Maar er zijn sowieso al een aantal mooie stappen gemaakt. Mijn collega’s, onder aanvoering van David, zijn aan de tekentafel gaan zitten. Zij hebben al onze ervaring en kennis gebundeld in een perfecte dienst die we in 3 prijsniveaus vanaf september aan zijn gaan bieden; onze marketingmachine. Het lijkt een groot succes te worden! Voor zowel onze opdrachtgevers als ook voor Positie1!
Wat we ook gedaan hebben in de ‘slappe tijd’, is een vernieuwde website, een uitgebreide fotorapportage, onze eigen marketingcontent kalender en een officiële onboarding bij HubSpot. We hebben veel geïnvesteerd in 2020 en we geloven dat we hiermee in crisistijd een uitstekend basis hebben gelegd om vanaf 2021 te gaan vlammen als een malle!
Zelf websites gaan bouwen
Dit jaar hebben we met het aannemen van Cees-Jan meer focus gelegd op het bouwen van WordPress websites en WooCommerce webshops. Dat is een goede keuze gebleken. We hebben inmiddels een aantal zeer goed werkende websites en webshop gebouwd. We hebben hiermee een prachtige aanvulling voor onze klanten, want hiermee zorgen wij ervoor dat we snellere en betere resultaten behalen met onze campagnes. We zitten meer ‘aan het stuur’ en snijden de bochten af 😉 en daardoor zijn we sneller bij ons doel!
Verdrietige gebeurtenissen
Ook wil ik even stilstaan bij persoonlijke, verdrietige gebeurtenissen bij een aantal collega’s. Linda en Maik werden dit jaar geconfronteerd met een plotseling overlijden van een direct familielid. Dat is heel triest. En nog triester om juist in deze tijd zonder echt contact afscheid te moeten nemen en te rouwen.
Een beter & leuker 2021
Ondanks alle narigheid, gedoe, c-klachten, gemis van collega’s en klantcontact, gaan we niet klagen. Dat weiger ik gewoon! We gaan ons opladen voor een veel beter en leuker 2021. Hoewel twee collega’s het in het nieuwe jaar met iets minder slaap moeten doen, omdat ze voor het eerst vader worden.
Het is al met al een heel bewogen jaar geweest. Een jaar waar we in de toekomst nog regelmatig over zullen praten. Zo van ‘Weet je nog in 2020? Toen……’ Wij branden van ambitie en hebben superveel zin in 2021. En om samen met onze klanten gave dingen te doen, recordresultaten te behalen, toffe webshops te bouwen en natuurlijk lol te maken!
Ik ben trots op mijn team. Op hoe we dit jaar hebben doorgeworsteld en ik heb heel veel vertrouwen en geloof in een veel beter 2021. Ik zie uit enorm uit naar een feestje met familie, vrienden, collega’s en klanten en om te dansen op discomuziek* (tot grote afschuw van mijn collega’s ben ik dol op seventies discomuziek) en dan doen we aan het einde van de avond één lange polonaise (en daar heb ik nota bene altijd geweigerd aan mee te doen 😉).
Ik geef je heel graag binnenkort weer een hand en wens jou een heel gezond en plezierig 2021!
*Om Eric de kans te geven om zijn eigen (foute) muziek op kantoor te draaien, hebben we hem namens alle collega’s een Sonos speaker cadeau gedaan. Dan kan de rest op kantoor normale, hippe muziek luisteren op de andere speaker.