Wil jij zelf aan de slag met de online vindbaarheid van je bedrijf? In deze reeks blogs geven we je praktische tips, weetjes en quick wins. Eén van de belangrijkste uitgangspunten hierbij is antwoord geven op de vraag van je doelgroep. De juiste zoekwoorden gebruiken is hierbij essentieel. In deze blog laten we je zien hoe je de taal van jouw doelgroep spreekt.
De taal van je doelgroep
Om de doelgroep naar je website te brengen, moet je de taal van de doelgroep spreken. Welke vragen spelen er bij de doelgroep en welke zoektermen gebruiken ze? Wanneer je dit weet kun je hierop inspelen en hen relevante content bieden. Deze zoekwoorden zijn niet alleen voor SEO van belang, maar vormen ook de basis voor advertenties in Google (SEA). Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de belangrijkste zoekwoorden. Om je online zichtbaarheid te vergroten moeten deze zoekwoorden en onderwerpen vervolgens terugkomen in de belangrijkste SEO-onderdelen van de website. In de komende blogs laten we je deze belangrijkste SEO-onderdelen zien.
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
De eerste stap is jezelf de vraag stellen; op welke zoekwoorden zou je zelf zoeken en op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Is dit ook waar jouw doelgroep en klanten naar zouden zoeken? Of moet je misschien wat breder denken? Noteer deze zoekwoord suggesties. Het begin is er!
Er zijn vele uitgebreide en dure zoekwoordentools. Maar er zijn ook een aantal makkelijke en gratis manieren om meer inzicht te krijgen in relevante zoekwoorden. Hiervoor kun je Google Suggestions gebruiken. Typ in de zoekbalk een aantal van je zoekwoorden in en zie welke mogelijke opties Google nog meer geeft. Op deze suggesties wordt ook gezocht.
Gerelateerde zoekwoorden
Ook geeft Google gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina met zoekresultaten weer. Wanneer je ‘zoekwoordenonderzoek’ intypt, zie je onderaan de pagina de volgende gerelateerde zoekopdrachten:
Maak vervolgens een lijst met de interessantste zoekwoorden die je hebt gevonden voor jou en je bedrijf. Tijd voor de volgende stap!
Zoekwoordonderzoek-tool
Om nu te gaan ontdekken op welke zoektermen veel en niet veel wordt gezocht, zijn er diverse tools beschikbaar, die je daarbij kunnen helpen. Zowel gratis tools als betaalde tools. Een gratis tool die je kunt gebruiken is Ubersuggest. Deze tool laat zien hoe vaak er gemiddeld per maand op je zoekwoord wordt gezocht. Maar ook zoektermen die je aanvullend kan gebruiken.
Welke zoekwoorden zijn relevant?
Het is verleidelijk te kiezen voor zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Maar is dit ook het meest kansrijke zoekwoord? Zoekwoorden met veel zoekvolume zijn vaak brede zoekwoorden bestaande uit 1 of 2 woorden(short tail). Dat betekent dat de concurrentie hoog is en de kans op een conversie nog laag is. Kies je voor meer specifieke zoekwoorden bestaande uit meerdere woorden (longtail) dan is het zoekvolume lager, maar de concurrentie is ook minder. Daarbij komt dat de kans op een conversie hoger is.
Een andere tool waar je echter wel een Google Ads account voor nodig hebt, is Google Keyword Planner. De belangrijkste waarde van deze tool is dat de informatie rechtstreeks uit Google komt.
Check! Tijd voor de volgende stap
Zojuist heb je ontdekt welke zoektermen belangrijk zijn voor je website. Deze zoektermen wil je terug laten komen op je website. In de paginatitel en meta descriptions, op de verschillende pagina’s, maar ook in eventuele product- en categorieteksten. Hoe je dat doet….Daarover vertellen we je meer in ons volgende blog; ‘6 tips voor een sterke paginatitel en meta description’
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag om de juiste zoekwoorden te selecteren en je online zichtbaarheid te vergroten.