SEO fabels om snel achter je te laten

SEO fabels ontkracht

Dat er de afgelopen jaren ‘veel veranderde’ in SEO-land is zacht uitgedrukt. Google komt vaak met meerdere updates per jaar en die laten online marketeers niet onberoerd. Zo hebben de zogenaamde Panda, Penguin en Hummingbird updates de wereld van SEO op zijn kop gezet, met Mobilegeddon als laatste grote update. Wereldwijd werden de linkbuilding en zoekwoord geobsedeerde tactieken overboord gegooid en begonnen SEO-specialisten met kwalitatieve content.

Dat betekent natuurlijk niet dat het werk van SEO-specialisten alleen bestaat uit het eruit persen van hoge kwaliteit content dat geoptimaliseerd is op keywords. Het is zelfs zo dat veel SEO-specialisten door de razendsnelle ontwikkelingen zelf ook niet goed meer weten wat verouderd is, wat belangrijk is, waarmee je echt een verschil maakt en wat verspilde moeite is.

In de SEO fabeltjes serie laat ik je de meest voorkomende mythes en aannames over SEO zien en ontkracht ik ze voor je. Zo voorkom je dat je ook nog maar een minuut verspilt aan dingen die er helemaal niet meer toe doen in SEO-land in 2016.

“Ik moet mijn site bij Google indienen”

Het idee dat je een website bij Google moet indienen om in de zoekresultaten te komen is klinkklare onzin. Hoewel je een gloednieuwe website direct kunt aanmelden, zal een zoekmachine als Google je website altijd vinden zonder dit te doen.

Bij een zoekopdracht in Google zoek je niet daadwerkelijk op het internet. Je zoekt in de index die Google van het internet heeft gemaakt. Beter gezegd: je zoekt in de index van wat Google kan vinden. Die index wordt gemaakt met behulp van software die ‘spiders’ of ‘crawlers’ worden genoemd. Deze software haalt een aantal webpagina’s op en volgen de links die op de pagina’s staan, vervolgens volgen ze de links die op de gevonden pagina’s staan enzovoort. Net zo lang tot ze een groot gedeelte van het internet hebben geïndexeerd, wat neer komt op miljoenen pagina’s die opgeslagen staan op duizenden servers.

Zelfs als je een website aanmeldt bij Google, geeft dat geen garantie tot indexatie. De crawlers vinden je website vanzelf, dus het is overbodig om Google te vertellen dat je een website online hebt gezet.

“Een grote hoeveelheid links is belangrijker dan veel content”

In het verleden was linkbuilding, waarbij je zoveel mogelijk links verzamelde zonder de kwaliteit te checken, de standaard in SEO. Door een grote hoeveelheid links te verzamelen was je er zeker van dat je website hoger rankte in zoekmachines. Kwantiteit ging dus boven kwaliteit. Begrijp me niet verkeerd, linkbuilding is nog steeds belangrijk, het staat zelfs in de top 5 belangrijkste ranking factoren, maar de manier waarop we links verzamelden veranderde toen Penguin 2.0 in mei 2013 uitkwam.

Tegenwoordig draait het allemaal om de kwaliteit van de links die je verzamelt. In veel gevallen geldt dus: less is more, mits je precies weet hoe je moet linkbuilden.
De vraag die wij vaak krijgen is: ‘moet ik investeren in linkbuilding of juist in het creëren van content? Hoewel links belangrijk zijn, gaat mijn voorkeur uit naar een combinatie tussen goede linkbuilding en content creatie. En heb je voldoende budget, laat dan een professional content voor je maken zodat je verzekerd bent van teksten van goede kwaliteit.

Bedrijven die iemand inhuren voor linkbuilding krijgen vaak een grote hoeveelheid links die niet relevant zijn. Wil je toch inzetten op linkbuilding? Zorg dan dat je links van relevante en verschillende pagina’s verzamelt.

Het voordeel van content is echter dat je het op verschillende manieren kunt gebruiken. Bijvoorbeeld voor blogs, webpagina’s, aanbiedingen na leads en als gast blogs op andere sites. Allemaal soorten content die na verloop van tijd links met zich meebrengen.

“Een beveiligde site is niet van belang voor SEO”

Het is je vast wel eens opgevallen dat sommige URL’s beginnen met http:// en anderen beginnen met https://. En het is je dan vast ook wel opgevallen dat de URL’s met een extra “s” voornamelijk voorkomen bij een website waar je gevoelige informatie achterlaat, bijvoorbeeld bij internetbankieren. Simpel gezegd betekent die extra “s” dat je verbinding met die website versleuteld is zodat hackers jouw gegevens niet kunnen onderscheppen. Die extra “s” danken we aan een technologie die SSL heet: Secure Sockets Layer.

In december 2015 kwam Google’s aankondiging dat HTTPS zou meetellen in het ranking algoritme, wat zou betekenen dat websites met een standaard HTTP konden zakken in de zoekresultaten. Tot op heden merken we niet bijzonder veel van deze aanpassing. Het heeft namelijk effect op minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten. Er is dus geen reden om in paniek te raken als je nog gebruik maakt van het standaard HTTP, maar het is verstandig om een overstap naar het beter beveiligde HTTPS te overwegen.

“Bij SEO draait het alleen om ranking”

Het klopt dat er een sterk verband is tussen een hoge ranking in de zoekresultaten en het doorklikratio, maar een hoge ranking moet niet je einddoel zijn. Want wat heb je aan de hoogste positie in Google als niemand op jou klikt?

Onderzoeken die zich richtten op gebruikersgedrag en doorklikratio lieten zien dat de eerste 3 zoekresultaten in Google het populairst waren. Daar moet ik bij zeggen dat de daarop volgende zoekresultaten soortgelijk klikgedrag vertoonden. Nu de zoekresultaten zijn verrijkt met zogenaamde ‘snippets’ (een korte tekst waarin je kan vertellen waar de betreffende pagina over gaat), krijgen de resultaten beneden de top 3 ook een hogere doorklikratio.

Maar zelfs daarvoor zei ranking niet alles. Je kon bovenaan de zoekresultaten staan met bepaalde zoektermen, een overvloed aan bezoekers op je site krijgen en nog steeds geen enkele conversie krijgen.

Het is een bekende denkfout, dat je automatisch succesvol bent als je bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnt. Ja, je wordt makkelijker gevonden, maar dat betekent niet dat iedereen lukraak doorklikt naar jouw website en je een overvloed aan conversies bezorgt.

En dat kan aan een paar factoren liggen:

  1. je wordt gevonden op zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw website, wat betekent dat je zoekwoordenstrategie niet op orde is.
  2. Je meta description (dat tekstje waarin je kan vertellen waar de betreffende pagina over gaat) is niet aantrekkelijk voor de lezer waardoor hij of zij verder zoekt.
  3. Je website / business is niet duidelijk of aantrekkelijk genoeg.

Punt 1 kun je oplossen door een professional een goed zoekwoordenonderzoek voor je te laten doen, zodat je zoekwoorden inzet die relevant zijn voor jouw website. Schrijf daarnaast aantrekkelijke meta descriptions waarin je de zoekwoorden weer verwerkt en mensen klikken sneller op de link naar jouw website. Ga maar eens na waar je zelf op zou klikken als je ergens naar zoekt. Vervolgens moet de website en je business aansluiten bij de behoefte van de klant en duidelijk en onderscheidend zijn ten opzichte van concurrentie.

“Goede gebruikerservaring is een leuke toevoeging, maar niet noodzakelijk”

Vanaf het moment dat Google haar gebruikers van betere zoekresultaten voorzag, werd er geïnvesteerd in algoritmes. Aan de hand van deze investering werden nieuwe factoren aan het ranking algoritme toegevoegd, zoals gebruikerservaring.

Als Google je doorstuurt naar een pagina, willen ze zeker weten dat jij daar een goede ervaring hebt. Ze zijn immers een bedrijf en willen hun klanten behagen. Bekijk het eens vanuit hun oogpunt. Ze hebben de webpagina’s niet zelf gebouwd, maar ondersteunen ze wel. Als Google je telkens doorstuurt naar een pagina die niet gebruiksvriendelijk is, kom je als gebruiker niet terug en stap je wellicht over op een zoekmachine. Gebruiksvriendelijke websites zullen dus beter scoren in de ranking.

Om bezoekers van je website te voorzien van een betere gebruikerservaring leg je de focus op een aantal dingen: de laadtijd van de pagina, bounce rate, tijd die een bezoeker doorbrengt op je website, het aantal bekeken pagina’s en hoever iemand naar beneden scrolt. Zo lang je jouw website voorziet van originele content dat makkelijk leesbaar en waar bezoekers zich op verheugen, zal je hoger ranken in de zoekresultaten van een zoekmachine.

“Lokale SEO is onbelangrijk geworden”

Je kunt niet verder van de waarheid afzitten dan met deze fabel. Optimaliseren voor lokale vindbaarheid zorgt er niet alleen voor dat gebruikers je kunnen vinden, het zorgt ervoor dat mensen in de buurt je kunnen vinden en sneller van je kopen.

In de toekomst speelt Google verder in op lokale vindbaarheid door lokale content hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen. In 2014 nam Google een grote stap in lokale vindbaarheid door het Pigeon algoritme te lanceren. Het algoritme behandelt de lokale ranking steeds meer als traditionele rankings waarbij honderden factoren meetellen. Verder zorgde de Pigeon update ervoor dat Google afstanden beter beoordeelt bij het bepalen van de ranking.

Conclusie: lokale SEO is belangrijk, nu misschien wel meer dan ooit.

“Hoe meer pagina’s mijn website heeft, hoe beter”

Bij sommige mensen is het idee ontstaan dat je website beter scoort en meer bezoekers trekt als je meer pagina’s hebt. Precies zoals bij linkbuilding, werkt het creëren van content met het doel om zoveel mogelijk pagina’s te vullen niet in je voordeel. Sterker nog: de kwaliteit lijdt vaak onder kwantiteit. Door te veel overbodige content kan dalen in de zoekresultaten. Veel pagina’s gevuld met slechte content zijn dus een blok aan je been.

De opvatting dat een website met veel pagina’s gelijk staat aan een hogere ranking is dus simpel gezegd niet waar. Ten eerste wordt niet alles wat je publiceert geïndexeerd en ten tweede blijven niet alle pagina’s die ooit zijn geïndexeerd in de index. Daarnaast zorgen meer geïndexeerde pagina’s niet automatisch voor kwalitatief bezoekersverkeer en verkopen.

En zij die veel pagina’s op een website ambiëren, verliezen vaak de kwaliteit van de content uit het oog. En realistisch gezien is het vrijwel onmogelijk om die twee te combineren. Publiceer alleen de meest relevante content in de best mogelijke vorm.

Google’s Panda updates, die voor het eerst werden geïntroduceerd in 2011, worden steeds beter in het identificeren van goede content. Tegenwoordig is het zelfs zo dat pagina’s met slechte content een straf kunnen krijgen van Google. Zorg dus altijd dat je content maakt wat gebruikers willen lezen.

“Mijn homepagina heeft veel content nodig”

Ben je wel eens een homepagina tegengekomen die bezaaid was met oninteressante, of nog erger, gekopieerde teksten? Of het tegenovergestelde, een homepagina waar amper tekst op staat zodat je moet gokken wat het bedrijf doet? De homepagina moet je zien als de toegang naar jouw bedrijf. Het is de kans om een goede eerste indruk te maken en te laten zien waar jij voor staat. Is je belangrijkste kernwaarde eenvoud? Dan is een simpele pagina met een inlogscherm een logische keuze. Kijk maar naar de homepagina van Dropbox.

De meeste marketeers en bedrijven hebben echter iets meer content en context nodig. Je homepagina moet lang genoeg zijn om te verduidelijken wie je bent, wat je doet, waar je bent gevestigd (als je een lokaal bedrijf bent), wat je belangrijkste kernwaarden zijn en wat de volgende stap voor bezoekers is. De bezoekers moeten met een tevreden gevoel de pagina verlaten, niet overspoeld met informatie, met een gebrek aan informatie en al helemaal niet verward.

“Mijn zoekwoorden moeten exact overeenkomen met de zoektermen van gebruikers”

Zoekwoorden hoeven niet letterlijk overeen te komen met de zoektermen van de gebruikers van Google. Stel je eens voor hoe gek de kop van een artikel dan zou zijn. Zoekwoorden verwerken in de kop van een artikel is best belangrijk, maar zorg ervoor dat je de kop zo formuleert dat het logisch is voor de lezer. Een duidelijke kop is tussen de 4-9 woorden lang en geeft kort weer waar de content over gaat.

Een van de grootste afknappers voor lezers is een vreemd geformuleerde kop, gebaseerd op een zoekwoord of zin waarin het zoekwoord geforceerd terug blijft komen. Deze richtlijn geldt niet alleen voor de kop, maar voor alle content die je schrijft: schrijf content om lezers te informeren, niet om zoekmachines te informeren.

We hebben al eens een artikel geweid aan keyword stuffing, het zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst proppen, en hoe gevaarlijk deze tactiek is. Als je zoektermen van gebruikers exact verwerkt in je teksten zonder synoniemen te gebruiken, krijg je niet alleen draken van teksten, maar scoor je ook lager in de rankings omdat hetzelfde zoekwoord te vaak terug komt in een tekst. In 2007 waarschuwde Matt Cutts, in dienst van Google, al voor het vullen van je pagina met een overvloed aan zoekwoorden om hoger te komen in de zoekresultaten. Veel beheerders tilden niet zo zwaar aan deze waarschuwing tot Google elk jaar updates uitbracht die slechte content afstraften.

Keyword stuffing is absoluut 100% tegen de richtlijnen van Google. Het gebruik van deze tactiek brengt zeker consequenties met zich mee en zal bijna altijd worden bestraft door Google.

“H1 is het belangrijkste on-page element”

Ja, je H1 is nog steeds belangrijk. Nee, het is niet het meest belangrijke element op je pagina. De samenstelling van je content moet je als een soort kader zien. Het is een gestructureerde manier om informatie aan lezers en zoekmachines te presenteren. Welke title tag (H1, H2 , H3) je meegeeft aan de kop heeft weinig tot geen invloed op SEO en wordt alleen gebruikt om je pagina op te maken.

De H1 tag is onderdeel van je CSS (custom style sheet) dat door je webbouwer in elkaar wordt gezet om te bepalen welk lettertype en welke lettergrote voor bepaalde stukken content worden gebruikt. Een aantal jaar geleden woog dit element veel zwaarder, maar zoekmachines zijn tegenwoordig slimmer en hebben SEO factoren beter afgewogen. Daarnaast werd er (je zou bijna zeggen: uiteraard) misbruik gemaakt van de gewichtigheid die de H1 tag kreeg. Deze werd namelijk helemaal dood gespamd met populaire zoekwoorden die totaal niet relevant waren voor de pagina.

Dus eigenlijk maakt het weinig verschil of je een titel nu een H1, H2 of H3 tag geeft, zolang je de belangrijkste informatie maar aan het begin van je content plaatst. Je optimaliseert je pagina namelijk voor de bezoekers, wat betekent dat je ze zo snel mogelijk wilt vertellen waar je pagina over gaat met behulp van een duidelijke kop.

“Meta descriptions hebben een gigantische impact op de zoekresultaten”

Meta descriptions zijn HTML hulpmiddelen die kort toelichten waar de content op de pagina over gaat. Je ziet ze onder de zoekresultaten in Google staan waar ze vaak als een preview snippet worden gebruikt. Het zou logisch zijn als Google rekening houdt met deze meta descriptions in hun algoritme, maar dat gebeurt dus niet.

In 2009 heeft Google al aangekondigd dat meta descriptions en de zoekwoorden die daarin worden gebruikt geen invloed hebben op de zoekresultaten. Dat betekent natuurlijk niet dat ze overbodig zijn voor SEO. In het tegendeel zelfs: meta descriptions geven je namelijk de kans om je te onderscheiden van concurrenten en om zoekers te overtuigen dat jouw pagina het bezoeken waard is.

Een relevante, aantrekkelijke meta description kan het verschil maken tussen gebruikers die naar jouw pagina doorklikken of verder zoeken. En laat het doorklikratio nou net Google’s belangrijkste ranking factor zijn in 2015.

“Zoekwoordoptimalisatie is de sleutel tot goede SEO”

Tenzij zoekmachines plotseling onze gedachten kunnen lezen, moeten we gebruik maken van geschreven taal om duidelijk te maken wat we op het internet zoeken.

In de jonge jaren van Google was het belangrijk om zoekwoorden exact over te nemen in je content. Zonder exacte match kon de zoekmachine het zoekwoord niet aan jouw pagina linken. Maar omdat de tijd bij Google ook niet stil staat maken ze nu gebruik van latent semantic indexing, een methode waarbij wordt gekeken naar verbanden tussen verschillende woorden die gebruikt worden in een tekst. LSI werd voor het eerst gebruikt in februari 2004 en werd bij elke update belangrijker.

Met deze manier van indexeren wordt de content van een webpagina gecrawled door de zoekmachine. Vervolgens worden de meest voorkomende woorden of uitdrukkingen gecombineerd en geïdentificeerd als keywords voor die pagina.

Vandaag de dag is het belangrijk om je pagina’s te optimaliseren voor de gebruikerservaring. Dat betekent dat je niet woord voor woord je zoekwoorden in de content hoeft te verwerken, maar dat je content schrijft voor de gebruiker. Als je synoniemen en gerelateerde zoektermen gebruikt snapt de zoekmachine ook wat je doel is. Nu je dat weet, is het belangrijk om in gedachten te houden dat Google de zoekwoorden niet meer letterlijk matcht met de termen in jouw content. De zoekmachine probeert jouw bedoeling te begrijpen zodat jij wordt voorzien van de beste zoekresultaten met hoge kwaliteit content.

Het komt er dus op neer dat toekomstige zoekmachines je niet zullen afstraffen voor het te weinig gebruiken van zoekwoorden. Je wordt echter wel gestraft als je een overvloed aan zoekwoorden verwerkt in je content.

Seo voor jouw website?

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie voor jouw website?

Neem contact met ons op en wij maken een concrete actielijst, ingedeeld op prioriteit, zodat je direct aan de slag kunt gaan. Natuurlijk kunnen wij de SEO ook voor je oppakken en dat doen we graag. Stuur een mail of bel ons voor een vrijblijvend gesprek.

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter