Scaling Up – Terugblik op een periode die me leerde te kiezen

Verkopen, de markt veroveren en klanten winnen. Standje gaan met die banaan dus. Een korte, maar krachtige omschrijving van mijn begintijd als ondernemer. Een tijd waar ik veel van geleerd heb, met vallen en opstaan. En overduidelijk fase 1 van de Scaling Up methode. In dit blog vertel ik je meer over hoe ik deze periode ervaren heb.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Eric haasjes blog scaling up fase 1

Klussen met de potentie van een hoofdpijndossier

Overall kijk ik terug op een mooie periode als start up. Ik begon vanuit mijn thuiskantoor, huurde een paar jaar later een kleine kantoorruimte aan de Dokter van Deenweg en weer een paar jaar een iets grotere ruimte aan de Aagje Dekenstraat. Het was een tijd waarin we naam moesten maken en we dus ook regelmatig de klassieke fout maakten om klussen aan de nemen die vooral de potentie hadden om een hoofdpijndossier te worden. X-files die je het liefst ergens heel ver weg stopt, maar waar ik van te voren van dacht “dit is een kans Eric”. We namen klussen aan waar anderen vriendelijk nee op gezegd hadden. Dat leverde inschattingsfouten op en de nodige frustraties. Gevolg; we kregen onvoldoende betaald voor de geïnvesteerde tijd en het bleef bij een eenmalige klus voor een klant die we nooit meer terugzagen. We hebben ons leergeld dus wel betaald in deze periode.

Lekker stunten met tarieven

Nog een heerlijk voorbeeld uit deze pionierstijd is vooral de tarieven lekker laag houden, want je wilt klanten…Maar echt handig is dat dan weer niet. Ten eerste maak je onvoldoende winst om jezelf een fatsoenlijk salaris uit te betalen en ten tweede houd je onvoldoende geld over om te investeren. En dat werkt lekker door, want je krijgt cashflowproblemen waardoor je betalingsafspraken niet goed kunt nakomen. Nu weet ik dat als je gelooft in jezelf en de kwaliteiten die je levert, dat je daar ook een heel goed tarief voor mag vragen. De bijkomstigheid daarvan is namelijk dat jij jezelf blijft uitdagen om te bewijzen dat je dat uurtarief dubbel en dwars waard bent.

Leergeld betaalt zich uit

Soms deden we maar wat denk ik nu. We probeerden heel veel van alles en nog wat. En dat wordt natuurlijk nooit wat. Zeker omdat we geen goed plan hadden. We wilden vooral ondernemers helpen, maar we hadden bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk welk type ondernemer en welke doelgroep. Toch is het zo dat we, dankzij de bakken met leergeld die we betaald hebben, vandaag de dag veel wijzer zijn en we nu wel duidelijk durven te kiezen. We zeggen dus nu ook vaker ‘nee’ tegen een potentiële klant. We kunnen beter inschatten of een opdracht, klant of business case ons goed ligt en heel belangrijk of er sprake is van een win-win samenwerking.

Van pionieren naar het serieuzere werk

In de loop van de jaren begon ik voorzichtig het aannemen van medewerkers. David kwam als één van de eersten Positie1 versterken en maakt nog steeds onderdeel uit van mijn team. Vanaf het moment dat we met zo’n 6 a 7 mensen waren merkte ik een duidelijke verandering. Daarvoor had iedereen zijn of haar eigen klanten en werkte veelal zelfstandig. Maar de projecten werden groter en er moest meer overlegd en samengewerkt worden. 

We kregen behoefte aan meer duidelijkheid, controle en inzicht. We hadden systemen nodig om onze werkprocessen in kaart te brengen en te beheren, zodat voor iedereen bijvoorbeeld duidelijk was hoeveel uren we voor een specifieke opdracht hadden en waar belangrijke informatie te vinden was. We werken nu onder andere met Asana voor ons projectmanagement en Simplicate voor urenregistratie. 

Durf te kiezen

Ondernemen doe je met vallen en opstaan. Elke ondernemer begint met pionieren en uitvinden. En ja; ook af en toe keihard op je bek gaan hoort erbij. Ik denk dat het belangrijk is om te kiezen. Kies een groter doel. Maak een concreet plan en vraag vooral ook advies aan mensen die al zijn waar jij naartoe wilt. Maak niet de fout om vanuit je eigen vooroordelen, aannames en verwachtingen aan de slag te gaan. Dan loop je gegarandeerd tegen de muur. Neem de tijd om te luisteren naar ervaringsdeskundigen en potentiële klanten. Kies een specifieke doelgroep waar jij waardevol voor kunt zijn. En durf keihard NEE te zeggen tegen alle andere prachtige kansen die je denkt te zien. Richt je op een doel en houd je aan je plan. Bijt je erin vast. En als uiteindelijk blijkt dat je plan niet werkt? Verander dan je plan, maar verander NOOIT je doel.

En…neem zo snel mogelijk een business coach in de arm. Die mannen en vrouwen zijn wat mij betreft goud waard!

Dat was hm weer voor deze keer. Mijn volgende Scaling Up blog gaat over de Rollercoaster fase. In die fase zitten we nu volop.

Hartelijke groet,  Eric

Meer omzet en rendement met online marketing?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar eric@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips