Nieuwe mogelijkheden met Google Ads

Door: Linda Doorenbos
15 augustus 2019
Google is weer druk bezig met het uitbreiden en verbeteren van hun producten. Er zijn of komen een aantal interessante ontwikkelingen aan met betrekking tot Google Ads. Ik heb vijf interessante op een rijtje gezet.

 

1.    Zoekresultaten op Google.com worden aangevuld met beeld

Later dit jaar, de exacte datum is nog niet bekend, kunnen adverteerders afbeeldingen toevoegen aan advertenties op Google. Dit is natuurlijk interessant voor adverteerders; een afbeelding van een product of dienst doet nét even wat meer dan een saaie tekst.
Sowieso is bewezen dat we beeld beter onthouden dan tekst. Hieronder twee voorbeelden. Voorbeeld 1 met alleen tekst, voorbeeld 2 met toevoeging van beeld:

Zeg nou zelf; bij de tweede advertentie krijg je meteen honger, toch? Concreet betekent het voor ons  dat we 4 tot 8 afbeeldingen kunnen toevoegen, 70 karakters lange beschrijving en bij elke afbeelding tot 3 koppen. In theorie gaat je advertentie veel meer opvallen en zou dit moeten leiden tot een hogere doorklikratio en dus meer bezoeken aan de site. Ik ben alleen zeer benieuwd wat dit doet met de uitstraling van de zoekpagina en met de ruimte die beschikbaar is voor andere advertenties. We zullen het zien! Zorg er in ieder geval voor dat je je beste fotomateriaal paraat houdt.

2.    Adverteren op YouTube met Bumper Ads

Volgens data van Google ontdekt 90% van de shoppers een nieuw merk op YouTube. Daarnaast wordt het kanaal veel gebruikt als entertainment, inspiratie of ondersteuning. Een interessant kanaal dus om op aanwezig te zijn met advertenties. Via Google Ads kun je adverteren op YouTube met banners of videoadvertenties.

Adverteren op YouTube

We kennen allemaal de video-advertenties die afspelen voor het bekijken van een video op YouTube. Sommige zijn zeer kort, de zogenaamde “Bumper Ads”, sommige zijn langer (30 seconden om precies te zijn) en kun je na een paar seconden wegklikken. Volgens wereldwijd onderzoek gedaan door Google afgelopen jaar, laat een serie van drie korte 6-seconden filmpjes een groter blijvende indruk achter dan één filmpje van 30 seconden.

Een snelle conclusie is dus dat het beter is om korte advertenties in te zetten. Maar, dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want het creëren van een goede 6-seconden advertentie vraagt om de nodige middelen. De meeste bedrijven hebben echter wél videomateriaal. Daarom introduceert Google nu een tool om zelf deze “bumper ads” te maken van het videomateriaal dat beschikbaar is. Als het goed is komt deze tool eind dit jaar beschikbaar in Google Ads. Elke video korter dan 90 seconden kan hiermee omgezet worden in bumper ads die te gebruiken zijn op YouTube. Ik ben hier erg benieuwd naar. Dus heb je mooi video materiaal? De moeite waard om te kijken wat adverteren op YouTube voor jou kan betekenen!

3.    Ontwikkelingen in Smart Bidding

Okee…dit is misschien een wat saai onderwerp voor de niet-Google-Ads-nerds onder ons. Ik ben zelf wel zo’n nerd 😉. En ik stond dan ook te popelen om deze belangrijke en lang verwachte ontwikkeling te gebruiken. Omdat ik zo enthousiast ben over dit onderwerp én het nogal ingewikkeld is, schrijf ik hier een apart blog over. Dus mocht je het interessant vinden: houd onze blogs dan vooral in de gaten.

4.    Uitbreiding van Google Shopping

Voorbeeld Google shopping advertentie

En dan hebben we nog Google Shopping. Dit campagnetype wordt door webshops veel gebruikt. Shopping krijgt ook weer een flinke update. Het   doel van Google is dat Shopping een platform wordt waar kopers miljoenen producten van duizenden winkels met elkaar kunnen vergelijken. En   niet alleen dat, ook kan de klant kiezen om deze direct in Google af te rekenen!

Daarnaast gaan we Shopping advertenties op steeds meer plekken tegenkomen. Zo zullen ze niet enkel meer in de zoekresultaten vertoond worden,   maar ook tussen bijvoorbeeld Google Afbeeldingen en op YouTube. Dit is vanaf halverwege juli al het geval. Bestaande shopping campagnes zullen   de advertenties automatisch op deze platformen gaan plaatsen. Mocht je dit als adverteerder niet willen, dan is dit uit te sluiten.

Ik ben heel benieuwd hoe deze ontwikkelingen uitpakken, want alle fasen van het aankoopproces zoals het zoeken, vergelijken en kopen van een product zal zich steeds op Google (platformen) gaan afspelen. Ook lijken de verschillende platformen steeds meer in elkaar over te gaan. Shopping smelt bijvoorbeeld steeds meer samen met YouTube en sites in het display netwerk op deze manier.

 

5.    Online & offline

Er is steeds meer mogelijk voor wat betreft de integratie van online met offline. Zo zijn sinds kort winkelbezoeken te meten in Google Ads. Wanneer iemand dus interactie met je advertenties heeft gehad en vervolgens (met zijn mobiel op zak) naar de locatie van je winkel gaat, telt Google dit als een winkelbezoek. Hierover later meer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens komt Google met een nieuw campagnetype: Local Campaign. Deze campagnes zijn er op gericht om bezoeken te genereren naar je fysieke winkels. De advertenties kunnen vertoond worden op verschillende locaties in het Google Netwerk zoals de zoekpagina, YouTube en Google Maps.

Conclusie

Google ontwikkelt constant door. Dat doen zij op basis van wat zij zien in de manier waarop internetgebruikers browsen, informatie zoeken, zaken aanvragen of producten kopen. Iets wat we veel terug zien komen is dat Google inspeelt op het feit dat mensen steeds meer browsen en dan op zoek zijn naar inspiratie. We zijn niet altijd heel doelgericht op internet aan het zoeken, maar zijn ook heel vaak gewoon een beetje aan het “rondkijken”. Hier speelt Google op in, met bijvoorbeeld Google Discovery (een platform waar Google steeds meer mee gaat doen – hierover later meer), YouTube adverteren en in de manier waarop Google Shopping zich steeds verder ontwikkelt.

Google heeft natuurlijk toegang tot immens veel data en kan steeds beter deze platformen met elkaar verbinden. Dit geeft ze ook de mogelijkheid om doelgroepen te vormen, die je vervolgens weer kunt bereiken met specifieke, voor hun relevante, advertenties. Ik vind het spannend al die ontwikkelingen en kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

Wil je meer weten over de ontwikkelingen binnen Google Ads? Neem gerust contact met me op.

Hartelijke groet,

Linda

Deel dit bericht

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips