Mijn-favoriet-Crossfit

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Mijn favoriet

Wij laten ons graag inspireren. En als we dat wat ons inspireert met jou delen, brengen we jou misschien ook weer ook op ideeën. Daarom presenteren we voortaan elke vrijdag een van onze favorieten. Wat is jouw favoriet?

Vriendin L: ‘Ga mee naar Crossfit! Ik heb dinsdag mijn eerste proefles.’
Ik: ‘Uuh, wat moet ik dan doen?’
Vriendin L: ‘Kapot gaan natuurlijk…’
Ik: ‘Kapot gaan kan ik heel goed! Aangezien mijn lijf de afgelopen vier jaar geen fatsoenlijke work-out heeft gehad.’
Vriendin L: ‘Als je ook die gratis proefles wilt doen, dan stuur ik je de link even.’

Zo introduceerde vriendin L mij tot mijn huidige favoriete sport. Toegegeven, ik ben nog zo groen als gras als het op crossfit aan komt, maar mijn eerste doel is al bereikt: ik kan eindelijk een push-up doen!

Mijn eerste stappen in de Box (de ruimte waar je traint) waren nogal onzeker. Een kale ruimte met alleen de hoognodige instrumenten en een rubberen vloer. Er liggen gewichten, staan kisten, hangen stangen en dat is het wel zo’n beetje. Het is handig om te weten dat mijn sportverleden voornamelijk bestaat uit teamsporten zoals volleybal, handbal en voetbal, een jaartje spinning en (ik weet niet of ik het mee mag rekenen) een enkele keer een bezoekje aan de sportschool. Dus dit was wel even andere koek. Maar bij binnenkomst bleek het allemaal heel gemoedelijk. Iedereen stelde zich voor, maakte meteen grapjes met je en was geïnteresseerd in jou, je sportverleden en waarom je crossfit wilt doen.

Crossfit, zo blijkt, is niet een sport waarbij je binnen komt, je training afwerkt en weer gaat. Je komt in een community die draait om plezier hebben in je sport, elkaar motiveren en gelijkwaardigheid ongeacht je niveau. Het enthousiasme waarmee de coaches en je mede-atleten je helpen om vooruitgang te boeken is bewonderenswaardig. Dit is zeker een community waarmee ik me wil associëren.

De work-outs zijn overigens geen grapje. Ik ben nu anderhalve maand verder en na elke training heb ik spierpijn op alle plekken die je kunt bedenken, zelfs in spieren die ik nog niet kende. Dat is natuurlijk niet zo gek als je vier jaar lang amper lichamelijke beweging hebt gehad, maar dat is een klein detail. De oefeningen zijn gelukkig op elk niveau uit te voeren, zodat zelfs een leek als ik de hele training kan afwerken. Ik merk dat ik elke keer een stapje verder kom. En dat moet ook, want mijn eerste langetermijndoel is een flinke:

Meedoen aan de Crossfit Games Open 2017.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips

Op zoek naar de juiste klik?

Neem contact met ons op!