Een advertentiecampagne in Facebook maken is op zich vrij simpel. De strategie achter de campagne vergt echter meer denkwerk dan je in eerste instantie zou verwachten, maar is toch zeer bepalend voor het succes. Het meetbaar maken van je campagnes vraagt eveneens om enig technisch inzicht. Doe je dit goed? Dan kan Facebook je aardig wat naamsbekendheid, bezoekers en omzet opleveren.
In dit artikel leer je aan de hand van een fictieve e-commerce case hoe je Facebook advertenties kunt inzetten om online verkoop te stimuleren.
Fictieve case: Luxe tuinhuisjes promoten via Facebook
Stel: ik verkoop luxe tuinhuisjes die ik onder de aandacht wil brengen bij mijn publiek. Ik heb natuurlijk een website waarop klanten hun tuinhuisjes kunnen bestellen, maar ik wil liever dat ze eerst naar mijn showtuin komen om daar rond te kijken. Uit ervaring weet ik namelijk dat klanten het liefst eerst een luxe tuinhuisje willen bekijken en om persoonlijk advies willen vragen voor zij overgaan tot een aankoop.
Mijn publiek bestaat uit mannen en vrouwen van 40+ die een ruime woning met een grote tuin bezitten, een bovengemiddeld salaris verdienen, van tuinieren houden, een barbecue en terraskachel bezitten, van fietsen en wandelen houden en genieten van het buitenleven.
Eerst even uitleggen: de logica van Facebook Ads
De campagnes die ik ga maken staan in de 3 aankoopfases van Facebook gesorteerd, met ieder een verschillende looptijd en begin- en einddatum, aangepast aan een fictieve klantreis. De aankoopfases die Facebook hanteert zijn: Bekendheid (creëren), Overweging (beïnvloeden) en Conversie (verleiden). Daaronder vallen weer verschillende doelen (zie hieronder).
Onder deze Campagnes vallen Advertentiesets voor verschillende doelgroepen en daaronder vallen meerdere advertenties die ik kan testen. Dit kun je doen door elke advertentie uit te rusten met een andere afbeelding of tekst. Ik test deze advertenties door na enkele dagen te kijken hoeveel er in verhouding op geklikt wordt. De duur van deze test is afhankelijk van het aantal vertoningen en klikken. Hoe meer vertoningen en kliks, hoe betrouwbaarder de test wordt.
De Facebook advertentiecampagnes opzetten
Ik wil me graag voorbereiden op het voorjaar, dat is namelijk het seizoen dat de verkoop van tuinhuisjes weer stijgt. Mensen gaan weer naar buiten en willen nieuwe producten voor hun tuin aanschaffen. Vanaf februari laat ik dus alvast een campagne draaien om zoveel mogelijk mensen uit mijn doelgroep te bereiken. Oplettende lezers zullen merken dat de campagnes in de drie fases die ik hieronder beschrijf, elkaar overlappen.
Fase 1, Campagne ‘Mensen bereiken en bewust maken’ (ca 2 maanden)
Ik kies er daarom voor om twee maanden lang (februari en maart) facebookberichten te maken waarin ik regelmatig mooie foto’s – met begeleidende tekst – van tuinen met tuinhuisjes op Facebook zet. Ik promoot deze berichten aan de eerdergenoemde doelgroep. Hiermee hoop ik mensen bewust te maken van het bestaan van mijn Facebookpagina en hoop ik dat ze mij gaan volgen. Daarnaast experimenteer ik met afwijkende doelgroepen, om de juiste eigenschappen van deze doelgroepen te testen. Deze experimenten plaats ik in aparte advertentiesets. Ik houd bij hoeveel likes ik binnen krijg per experiment sinds de start van de campagne en vergelijk ze onderling.
Fase 2, Campagne ‘Overweging beïnvloeden’ (ca 1-2 maand)
Op mijn website staat een inspiratiepagina waarop mensen tuinhuisjes in verschillende tuinen kunnen bekijken. Hier kunnen bezoekers video’s bekijken, brochures downloaden en informatie lezen. Ik laat vanaf eind februari tot en met april een tweede campagne draaien die mensen naar de inspiratiepagina op mijn website moet sturen. Op deze inspiratiepagina wil ik ze met een ‘100% gratis & nette installatie’ aanbieding overtuigen om naar mijn showtuin te komen. Tevens vraag ik ze op de pagina of ze zich willen inschrijven voor de mailing met ‘exclusieve aanbiedingen’. Dit kun je doen door na 30 seconden een pop-up te laten zien die je makkelijk kunt wegklikken. In Facebook richt ik me in een eerste advertentieset nadrukkelijk op mijn eerder opgebouwde volgers. Daarnaast maak ik een tweede advertentieset op de meest effectieve doelgroep van de campagne uit Fase 1, zodat ik niet geheel afhankelijk ben van het slagen van de groep volgers.
Fase 3, Campagne ‘Aankoopconversie’ (ca 1-2 maanden)
Een aantal mensen heeft een advertentie gezien en een deel daarvan heeft mijn website bezocht. In de showtuin probeer ik alle verdere vragen te beantwoorden en twijfels weg te nemen. Ik bied ze opnieuw een gratis installatie aan wanneer ze binnen 3 weken een aanschaf doen via de website met een exclusieve Facebook promotiecode. Via Enhanced E-commerce in Google Analytics kan ik de omzet en promotiecodes in één oogopslag zien en het slagen van mijn campagnes berekenen. Uiteraard kan ik voor de snelle beslissers ter plekke, in mijn showtuin, hun bestelling verwerken in de webshop.
Een deel van mijn doelgroep zal de showtuin niet bezoeken, dus probeer ik deze groep nogmaals over te halen een aanschaf te doen via de website door ze een promotiecode te sturen.
Facebook advertenties met een strategie
Natuurlijk is de hierboven beschreven strategie fictief, maar het laat zien dat een enkele ondoordachte Facebook advertentie zonder strategie meestal weinig zin heeft. Een strategie houd rekening met aankoopfases, doelstellingen, looptijden, verschillende doelgroepen en advertentievariaties. Daarnaast is het belangrijk Facebook te zien als onderdeel van een hele klantreis met verschillende touchpoints, zoals in deze case het geval is met je website en verkooplocatie.
Vragen over Facebook advertenties?
Wil jij weten hoe je met jouw budget meer leads, verkopen, volgers naamsbekendheid kunt krijgen via Facebook? Neem vrijblijvend contact met ons op. Heb je nog vragen of opmerkingen over het blog? Laat een bericht achter in de reacties.