Conversie-optimalisatie – Maak van je bezoekers nieuwe klanten

afbeelding cro

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

We hebben je in de afgelopen blogs laten zien hoe je met onder andere een zoekwoordenonderzoek, paginatitel, meta description en teksten bezoekers op je website kunt krijgen. Wanneer er bezoekers op je website zijn, wil je van deze bezoekers natuurlijk klanten maken. En daar gaat dit blog over: conversie-optimalisatie.

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie is het optimaliseren van de kans dat een bezoeker van jouw website iets converteert. Oftewel: een bepaalde actie onderneemt op de website die jouw organisatie daadwerkelijk wat oplevert. Het is belangrijk om het de bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken en ze natuurlijk een beetje te sturen naar de richting die jij ze op wilt hebben. Dat kan zijn een offerte aanvragen of bijvoorbeeld contact met je opnemen. Wees altijd zo duidelijk mogelijk. Bij conversie-optimalisatie gaat het om online verleiden. Waarbij je goed moet weten waarom iemand bij jou koopt en wat de eventuele twijfels zijn.

Gouden tips van onze experts

We kunnen je tientallen algemene tips geven over conversie-optimalisatie. Sterker nog; over elke tip kunnen we wel een apart blog schrijven. Maar eigenlijk is het veel leuker én waardevoller om je te voorzien van advies van onze experts. Want wat is de gouden tip van collega Frens, of van Henriët? Je leest ze hieronder.

David
Meer conversie is met name drempels wegnemen. Meestal haal je elementen weg. Maar het kan ook zijn dat je iets toevoegt dat ontbreekt of juist meer in beeld brengt. Daarnaast is het belangrijk om kritisch te blijven kijken naar de link tussen je marketingkanalen, je website en je aanbod.

Een recent voorbeeld:
We hebben een oorspronkelijk ontwerp aangepast. Daarbij hebben we rekening gehouden met de klantreis en één hoofddoel voor de websitepagina gepakt. Een aantal verbeteringen die we hebben doorgevoerd zijn:
– Productpagina’s die voorheen voorzien waren van 5 buttons teruggebracht naar 1 hoofddoel met 2 onderliggende doelen
– Het design versimpeld. Minder afleidende elementen zoals: prijs en productopties kleiner en rustiger vormgegeven
– Knoppen aangepast in breedte in plaats van naast elkaar. Zo werd het vooral mobielvriendelijk (mobile first)
– Knoppen van de ondergeschikte doelen minder duidelijk aanwezig en van het hoofddoel opvallend aanwezig laten zijn qua plek en vormgeving.

Resultaat:
Het verschil mocht er duidelijk wezen en de aanvragen liepen op! 

Brian
Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Op het moment dat de bezoeker gaat afrekenen en dus op de pagina van het winkelmandje zit, dan zorg je ervoor dat diegene nog enkel en eenvoudig naar de volgende stap kan gaan. Dus geen menubalk met allemaal andere knoppen, geen linkjes naar andere pagina’s en geen zijbalken. Een goed voorbeeld hiervan is de pagina afrekenen van Boer Thijs: https://boerthijsbezorgt.nl/afrekenen/

Henriët
Mijn tip is voor sommigen wellicht een open deur, maar nog te vaak zien we het misgaan: organisaties die vertellen vanuit hun eigen organisatie, zonder antwoord te geven op vragen van de doelgroep.
Schrijf een goede tekst waarin je antwoord geeft op de vragen van de doelgroep. Wat heb je te bieden en welke problemen lost dat op voor jouw doelgroep? Om van bezoekers jouw klanten te maken moet je hen oplossingen bieden en snel antwoord geven op hun vragen. Eventuele twijfels kan je al wegnemen in de tekst. 

Hoe ziet de homepagina van jouw organisatie eruit? Bied je een oplossing voor het ‘probleem’ van de doelgroep en geef je antwoord op hun vragen? 

Cees-Jan
Geef je bezoeker een vertrouwd gevoel door een duidelijke lay-out van je website en een goed herkenbare huisstijl. Neem de bezoeker als het ware bij de hand door met verschillende elementen gebruiksgemak te bieden. Eenvoud en duidelijkheid zijn sleutelwoorden in het verhaal. Herkenbaarheid en vertrouwen zijn basiselementen om de bezoeker te stimuleren.

Frens
Ik laat graag eerst de basis van conversie-optimalisatie aan je zien:

 

 

 

 

 

 

 

Het is belangrijk om eventuele angsten weg te nemen en bezoekers te overtuigen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door klantbeoordelingen, USP’s op de website te benoemen en door goede fotografie op de website. Maak het je bezoeker vooral ook makkelijk: zet contactgegevens altijd in beeld of maak een livechat op de website mogelijk. En drempels weghalen doe je doormiddel van:

– Formulieren inkorten
– Gratis adviesgesprek
– Demo’s bekijken/sample aanvragen
– Brochures aanvragen
– Persoon bij CTA plaatsen

Wat werkt voor jouw website?

En? Waar zie jij mogelijkheden? Ga aan de slag met de tips van onze experts en pas ze toe op de manier die voor jouw website werkt. Kom je er niet uit of heb je vragen? Wij helpen je graag verder bij het ontdekken van jouw kansen op het gebied van conversie-optimalisatie. Neem gerust contact met ons op. In het volgende blog vertellen we je meer over je zichtbaarheid op social media.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips

Op zoek naar de juiste klik?

Neem contact met ons op!