Inspirerende innovaties voor retouren

Vandaag de dag wordt er veel online geshopt. De keerzijde hiervan is dat er ook veel pakketjes retour worden gestuurd. Hoe dring je deze aantallen retouren terug en oefen je invloed uit op dit verschijnsel? Er zijn veel verschillende bedrijven en organisaties die met inspirerende innovaties komen. Wij zetten er een aantal op een rij:

Retourabonnement

Amazon introduceerde het retourabonnement en Bol.com heeft dit idee goed gejat met Select. Je kunt je voor €15 per jaar abonneren bij een online winkel, waardoor je niet meer hoeft te betalen voor bestellingen en retouren. Het kan je veel kosten schelen wanneer je bij één webshop vaak producten bestelt.

Ik kan me voorstellen dat een dergelijk abonnement ook interessant kan zijn voor groothandelaren of voor aanbieders van gebruiksartikelen of andere vaak herhaalde artikelen al dan niet met een lage orderwaarde.

Kluizen voor retourzendingen?

De Universiteit van Twente startte met een innovatief verschijnsel. Met de gedachte dat er veel online wordt gekocht, maar dat de hedendaagse drukke agenda’s en lesroosters er voor zorgen dat niemand tijd heeft om op de postbode te wachten, zijn er op de campus onbemande kluizen geplaatst. Webshops en vervoerders kunnen de pakketjes hier bezorgen. De kluizen zijn 24 uur per dag te benaderen en de studenten volgen via een app hun pakketje. Je ontvangt een melding zodra je pakketje in de kluis ligt. Wanneer het product niet bevalt kan de ontvanger de kluisjes ook gebruiken om retourzendingen te doen.

Wellicht kunnen bedrijven dit idee ook omarmen, zodat pakketjes ook onder werktijden bezorgd worden.

Slimme labels

DPD Duitsland is druk bezig om een nieuw ‘Digitaal Pakketen Label’ te lanceren, wat betekent dat consumenten geen moeite hoeven te doen om een retourlabel af te drukken.

De labels worden gemaakt in de vorm van een QR code en deze worden verzonden naar de mobiele telefoon van een consument die een online bestelling plaatst. In plaats van dat er een retourlabel moet worden uitgeprint, stapt de consument naar een DPD servicepunt en laat de QR code scannen.

Volgens DPD is deze nieuwe innovatie een stuk idealer. De nieuwe wijze is efficiënter en gebruiksvriendelijker voor huishoudens zonder printer.

Voetscans op basis van foto’s

Website 3d.about.me bied je de mogelijkheid om schoenen te bestellen nadat je een 3D scan hebt ondergaan. Zo kun je niet de fout in gaan dat je de verkeerde maat hebt besteld en is de kant heel klein dat je de schoenen retour stuurt.

De webshop heeft een web ontwikkelt die je moet downloaden voordat je aan de slag kan. De app geeft jou opdrachten om jouw voeten in verschillende posities te scannen, naar aanleiding van de scan weergeeft de app mogelijkheden voor jouw voet. Aan de hand van de verkregen informatie kun jij jouw schoenen shoppen.  Snel en online.

Virtuele pashokjes/spiegels

Het bedrijf ArchiVision introduceert Virtual Reality. Er wordt hard aan een innovatie dat je met behulp van je smartphone een 3D-model van jezelf maakt. Het is de bedoeling om het op die manier mogelijk te maken om in virtual reality een paskamer te creëren. Met als doel om kleding te passen, zonder dat je de deur uit gaat.

3-D scanner voor thuis

Een nieuwe ontwikkeling is een opvouwbare 3D-scanner, ook wel de SizeGenie genoemd, Door middel van de SizeGenie meet je eenvoudig je lichaamsmaten. Het apparaatje is eenvoudig in je computer te pluggen, vervolgens kan je er voor gaan staan. De scanner meet in enkele seconden je maten. Aan de hand van deze informatie kan de consument op zoek naar de bijpassende maat.

Pasvormen kiezen op basis van verschillende modellen

Een van de meest simpele ideeën is die van het herenkledingmerk Formal Friday. Bezoekers in hun webshop kunnen kiezen tussen verschillende fotomodellen, een model dat het meest op hen lijkt qua lengte en gewicht. Geen bovengemiddeld slanke of gespierde modellen meer, maar een realistischer beeld voor vrijwel iedere bezoeker. Aan de hand van foto’s demonstreert dit model hoe elke maat per kledingstuk op hem, en dus bij jou, past.
Voor webshops met kleding betekent dit uiteraard wel een aanpassing in de webshop en bij ieder kledingstuk meerdere modellen en foto’s.

Heb jij goede innovatieve ideeën gezien of gehoord? Of zie jij mogelijkheden voor het MKB? Laat je reactie achter!

 

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn