In gesprek met Henriët #picknicktafelgesprekken

Door: Ilona
6 juli 2021
We werken bij Positie1 met een gezellig team. Een team boordevol ambitie en zin om klanten te helpen met de groei die ze voor ogen hebben. Je leert ons team al een beetje kennen via de bio’s op de website, maar je leert ze nog beter kennen in onze blogserie; Maak kennis met….Collega Henriët mag de aftrap doen (en stiekem vindt ze dat helemaal niet zo leuk).

Wat is je rol en hoe ben je erin 'gerold'?

Na mijn communicatieopleiding ben ik gaan werken bij een traditioneel reclamebureau. Daar werden prachtige communicatiemiddelen gemaakt. In tegenstelling tot bij offline is bij online communicatie alles meetbaar. Vandaar dat ik de overstap heb gemaakt naar een online communicatiebureau.

Van traditioneel reclamebureau naar online communicatiebureau…Dat is wel iets anders. Welke rol had je bij het reclamebureau?

Ik ben geen vormgever, dus mijn rol daar was vooral projectmanager. Ik kwam erachter dat ik meer impact wilde maken door zelf aan de knoppen te draaien. Daarom nu mijn keuze voor online marketing en dan in het bijzonder voor SEO en SEA. Toch vind ik het belangrijk dat je verder kijkt dan je specialisme. Alles moet kloppen in je marketing en daarom moet je als online marketeer meer weten dan alleen je specialisme. En daarbij komt dat ik liever grip heb op meerdere aspecten. Ik werk fulltime en hou wel van de nodige afwisseling in de week en dat krijg je door met meer bezig te zijn dan alleen je specialisatie.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit? Heb je vaste routines? Begin je altijd op tijd of start je liever wat later?

Ik ben meestal wel ergens rond 08.30 op kantoor en start met een zwarte koffie om op te starten. In de ochtends check ik de resultaten van campagnes, budgetten en conversies en of de aanpassingen op de website al effect hebben op de vindbaarheid in Google. Daarna doe ik verder onderzoek naar nieuwe kansen, overleg ik de resultaten en kansen met klanten en collega’s. Zodra we op één lijn zitten plan ik de werkzaamheden in en verdeel ik de taken met collega’s.
Tussendoor geniet ik van de lekkere koffie op kantoor. Het liefst met een koekje of stuk chocola erbij. We gaan soms ook wel even met z’n allen aan de picknicktafel zitten om een bakkie te doen en met een beetje geluk neemt een collega ook nog wel eens een lekker gebakje of eigen baksel mee.

Naast een goede koffie en koekjes; wat geeft jou de meeste energie?

Ik vind een goede samenwerking met klanten en collega’s belangrijk. Net als wij hebben onze klanten hun eigen expertises. Wij signaleren de kansen online en combineren die met kennis en ondernemerschap van de klanten. Dit is wel echt het beste recept voor succes.

En daarbij merk ik dat mijn advies en werk ertoe doet. Daarnaast leer ik veel over verschillende bedrijfstakken. Bonus is hierbij de afwisseling: de ene keer werk je met een schoonheidssalon, dan weer met een producent van machines, dan weer met een detacheringsbureau. Het is een leuke uitdaging om je steeds weer in te leven in een nieuwe microwereld.

Koffie positie1

Wat moet een marketeer goed kunnen volgens jou?

Snel en nauwkeurig werken is een must, maar je moet je ook goed kunnen verplaatsen in je klant en de klant van je klant. Belangrijk is dat je praat in begrijpelijk taal, zonder vakjargon. Daarnaast misschien een open deur, maar we werken samen op basis van vertrouwen. Die vertrouwensband krijg je meestal door transparant te zijn, begrip te tonen, feiten steeds weer toe te lichten. En dat je natuurlijk zelf vertrouwen hebt in wat je samen kunt bereiken.

En wat is het hoogtepunt in je werk?

Wanneer ik van klanten hoor dat ze lekker druk beginnen te worden door een groei in nieuwe leads of klanten. Laatst zei een klant uit Den Haag – hij heeft zo’n lekker Haags accent – ‘ik weet niet wat je gedaan hebt, maar het is rete druk!’ Daar moet ik dan wel om lachen.

Heb je tips voor ondernemers/collega’s

Neem veel tijd om uitleg te geven en contact te houden met je klant. Communicatie is belangrijker dan achter de schermen hard werken, zonder dat de klant weet wat je doet. En check je werk altijd dubbel, want een klein foutje is zo gemaakt.
En dan komt de adviseur in mij natuurlijk ook naar boven bij deze vraag: investeer in SEO voor de lange termijn. Maak veel content en onderzoek van te voren hoe je die content goed vindbaar wilt maken.

En de toekomst van SEO?

Het blijft belangrijk om goed vindbaar te zijn. Relevante content blijft het belangrijkste, maar de toepassing verandert. In plaats van een normaal zoekresultaat is bijvoorbeeld nu een Google maps vermelding of een antwoord op een vraag belangrijker. In sommige gevallen kun je beter adverteren of je content via andere kanalen verspreiden. Daarom is het belangrijk om een goed vooronderzoek te laten doen en zoals ik eerder aangaf breed te kijken.

Afgelopen 1,5 jaar hebben we heel veel thuis gewerkt. Waar gaat je voorkeur inmiddels naar uit? Thuiswerken of toch liever naar kantoor?

Zeker werken op kantoor! Ik ben helemaal klaar met volledig thuiswerken. Ik houd van collega’s om me heen, om de afwisseling en de dynamiek van mensen. Soms is het best lekker om thuis een dagje te rammen, maar niet elke dag week in en week uit.

Tenslotte; onze slogan is ‘Zorg dat het klikt’. Hoe zorg jij dat het klikt met collega's en klanten?

Door transparant en nauwkeurig te werken. Door mijn werk gewoon goed te doen en door betrouwbaar en eerlijk te zijn. Daar schiet je het meest mee op.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips