In 7 stappen een geoliede marketingmachine

Wij staan voor onze marketingmachine. De aanpak waarmee we onze klanten helpen om hun online groei-ambitie waar te maken. Over online marketing wordt vaak ingewikkeld gedaan. Dat willen wij voorkomen. Met onze marketingmachine wordt online marketing inzichtelijk en praktisch. Voor jou en voor ons. Het is een systeem dat bestaat uit goed op elkaar afgestemde onderdelen.
Lees verder en leer hoe je jouw marketingmachine bouwt in 7 stappen.

Stap 1 – Strategie

Succes begint met een goed plan. Ook bij de bouw van een marketingmachine. Bepaal daarom eerst je strategie. Benoem eerst je SMART doelstellingen. Bepaal daarna de positionering van je merk en creëer een persona. Dat is een omschrijving van je ideale klant. En vergeet vooral niet de klantreis van je doelgroep te beschrijven. Dat vormt de ruggengraat van je strategie. Maak tenslotte ook een haalbare planning om je koers te bepalen. Je strategie kun je zien als de handleiding voor je machine.

Stap 2 – Website

Je website heeft een spilfunctie; daar moet het gebeuren. Daarom is het belangrijk dat je website flexibel en eenvoudig aan te passen is. Maar ook dat ie snel laadt op alle apparaten, met name op mobiele telefoons. Zorg dat je website SEO- proof is, wel zo handig voor de zoekmachines… en dat een koppeling met crm- of marketingsoftware mogelijk is. Wij zijn fan van WordPress. Het werkt eenvoudig, aanpassingen zijn simpel zelf te doen en er zijn veel mogelijkheden tot uitbreiding met plugins en koppelingen. We werken met tevens samen met een hostingpartij die de beveiliging strak in handen heeft en snel communiceert.

Stap 3 – Data

De uitdrukking ‘Data is key’ heb je vast wel eens voorbij zien of horen komen. En dat klopt ook; data is superbelangrijk. Het geeft je namelijk relevante informatie over het gedrag van je doelgroep. En daar wil jij natuurlijk op inspelen. Reden te meer dus om gedrag nauwkeurig meetbaar te maken en een crm-systeem te gebruiken voor de verzameling van data over prospects en klanten. Gebruik data vervolgens om je advertentie en e-mailcampagnes, websitecontent en aanbod te personaliseren.

Stap 4 – Content

Content is meer dan zomaar tekst of beeld. Het is herkenning voor je bezoeker. Wat jij vertelt komt overeen met de informatiebehoefte die er op dat moment is. Timing is cruciaal. Daarom moet je content aansluiten bij de fase van de klantreis waarin de (be)zoeker zich op dat moment bevindt. Schrijf interessante en relevante blogs en pagina’s met de juiste zoekwoorden, inhoud en structuur. Biedt content aan die je kunt downloaden en delen. Zo zet je bezoekers om in contacten.

Stap 5 – Bezoekers

De machine staat, zet de deuren maar open. Werk maandelijks aan zoekmachine-optimalisatie.
Zet Google ads in en maak vooral gebruik van de social media kanalen die je doelgroep gebruikt. Laat zien wie je bent en wat je doet. Webshops kunnen veel baat hebben bij de inzet van e-commerce platforms als Bol.com, Marktplaats en vergelijkers als Google Shopping. Gebruik e-mail om je bezoekers te blijven voeden met informatie en verleiden met je aanbod. Uiteindelijk wil je natuurlijk van je bezoekers klanten maken en van je klanten ambassadeurs.  

Stap 6 – Automatisering

Geen tijd voor online marketing en sales? De oplossing is simpel en effectief; automatiseer zoveel mogelijk. Dan is die data uit stap 3 ook weer belangrijk trouwens…Voeg mogelijkheden toe om je crm-data te verrijken en prospects en klanten te activeren; jouw richting op te sturen. Door het proces te automatiseren kun je zelfs zorgen voor de juiste timing binnen de klantreis. Ideaal toch?

Stap 7 – Optimalisatie

Zie optimalisatie als continu sleutelen aan je machineonderdelen. Door te blijven kijken naar de prestaties van de onderdelen kunnen we met kleine en structurele aanpassingen processen steeds meer stroomlijnen en een geoliede marketingmachine neerzetten.

Vergroot je impact met de marketingmachine

Het één kan niet zonder het ander;  dat geldt voor de onderdelen van de marketingmachine. Los leveren ze misschien wel wat op, maar laat je ze op een doordachte manier samenwerken dan hebben ze veel meer impact. In de volgende blogs gaan we dieper in op de onderdelen. David vertelt in het volgende blog meer over strategie.

We vertellen je graag alles over onze marketingmachine. Dus wil je meer weten? Neem gerust contact op met David; david@positie1.nl.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips

Op zoek naar de juiste klik?

Neem contact met ons op!