Het meervoudig persoonlijkheidssyndroom van Googles algoritme
Misschien wel het grootste mysterie dat marketeers proberen te ontrafelen is het algoritme van Google. “Hoe werkt Google eigenlijk?” is een veel gestelde vraag. Het wordt tijd om antwoorden op een rijtje te zetten.
Van levenloze formule naar intelligente persoonlijkheid
Ik zie de levenloze wiskundige formule van Google graag als een persoon. Maar dan een met een meervoudig persoonlijkheidssyndroom. Een onberekenbaar schepsel dat bovendien in moordend tempo slimmer wordt.
Het basisalgoritme is een formule die op basis van meer dan 200 signalen bepaalt hoe websites gerangschikt worden. Erg abstract en makkelijk te manipuleren. Daarom heeft Google er sinds 2011 maar liefst drie persoonlijkheden erbij gekregen: Panda, Penguin/Hummingbird en Rankbrain. Het klinkt als een stel Tamagotchi’s met weinig zelfrespect, maar dit zijn vandaag de dag de belangrijkste onderdelen van de formule en ze hebben allemaal hun eigen taak.
De kritische Panda
Panda is sinds 2011 een belangrijke toevoeging aan de formule. Panda bepaalt de kwaliteit en betrouwbaarheid van (de inhoud van) je website. Voor de geboorte van Panda kon je je website bovenaan in de zoekresultaten krijgen door ‘m gewoon vol te stoppen met zoekwoorden. Het resultaat was dat spammy websites de top 10 domineerden. Dat is dankzij Panda verleden tijd. Google kijkt nu zeer kritisch naar het gebruik van zoekwoorden in je teksten, titels, afbeeldingen, video’s en andere content. Het doorziet de structuur van je teksten en het plaatsen van bijvoorbeeld banners op je website.
De meedogenloze Penguin
Al sinds de begintijden proberen marketeers de populariteit van websites te manipuleren met linkbuildingtechnieken. Goede links naar je website bepalen namelijk nog steeds voor een groot deel je posities in de zoekmachines.
Penguin (later Hummingbird genoemd) kwam in 2012 uit zijn ei en is sindsdien berucht onder SEO-specialisten. Met name linkbuilders houden hun hart vast wanneer er weer een update komt.
En niet onterecht, want het relatief onvoorspelbare Penguin bestraft genadeloos websites die slechte backlinks hebben verworven. En met slecht bedoel ik: niet volgens de richtlijnen van Google.
Kort gezegd vertellen deze richtlijnen: link vanuit een website met een sterk, betrouwbaar imago, vanuit content met hoge relevantie en op een natuurlijke manier.
De slimme Rankbrain
En dan is er nog het slimste jongetje uit de klas. Rankbrain is namelijk een verdere evolutie van de intelligentie van Googles algoritme: het begrijpt waar je website over gaat.
Rankbrain is een zelflerende formule die verbanden begrijpt tussen woorden en zinnen. Deze wijsheid stelt Google in staat om synoniemen te doorzien, woorden in de context te begrijpen en te bepalen waar een website werkelijk over gaat. Rankbrain dwingt ons zo (in samenwerking met de rest van de formule) ons te specialiseren en om relevant te blijven voor onze lezers. En bovendien om niet alleen zoekwoorden, maar ook synoniemen te gebruiken, zodat de tekst prettiger leesbaar wordt voor de lezers. Precies zoals teksten altijd al bedoeld waren.
Daarnaast gebruikt Rankbrain delen van de inhoud van je website in de [sf_tooltip link=”https://positie1.nl/zo-maak-je-killer-google-snippets-met-de-yoast-seo-plugin/” direction=”top” title=”Snippets zijn de kleine stukjes tekst van de verschillende websites die verschijnen als je zoekt in Google“]snippets[/sf_tooltip]. Bekende voorbeelden daarvan zijn beoordelingen, concertagenda’s, recepten, adresgegevens en prijs/beschikbaarheid van producten.
Eervolle vermelding: Mobilegeddon
Naast de persoonlijkheden van Google wil ik nog een belangrijke update vermelden: het mobielvriendelijke ‘Mobilegeddon’. Ook al is dit meer een update aan het basisalgoritme en geen zelflerende ‘persoonlijkheid’, toch is deze van wezenlijk belang. Mobielvriendelijke websites hebben dankzij deze update halverwege 2015 een streepje voor. Een enorme stimulans om te blijven investeren in gebruikersvriendelijkheid voor meerdere apparaten.
Wat leren we hier nu van? En hoe kunnen we ons voorbereiden op de toekomst?
Het antwoord is simpel: zorg dat je artikelen schrijft, video’s maakt en andere content publiceert en deelt die van hoge waarde zijn voor je doelgroep. Schrijf niet omdat je moet schrijven, film niet omdat filmpjes online veel bekeken worden en deel geen pdf’s omdat dit ‘werkt’.
Maak je content, omdat je echt wat toe te voegen hebt. Belangrijke kennis, een oplossing voor een probleem, tips om je leven makkelijk te maken, hulpmiddelen om tijd te besparen, video’s om je over te verbazen of foto’s om je kapot om te lachen.
Een tweede is: investeer in gebruikersvriendelijkheid. Zorg niet alleen dat je website mobielvriendelijk is, maar blijf je verplaatsen in je bezoeker. Blijf analyseren, experimenteren en je gezonde verstand gebruiken. Je website kan altijd makkelijker, duidelijker, vriendelijker, betrouwbaarder en sneller.
Conclusie: Google zet ons terug op de rails
Met Panda, Penguin en Rankbrain is de formule van Google uitgegroeid van een abstract algoritme naar een constante, zelflerende, (kunstmatige) intelligentie. Uiteraard bedoeld om meer kwaliteit en relevantie te brengen naar de online wereld. En om manipulatie tegen te gaan.
Het zet online marketeers en ondernemers terug op de rails om toch vooral te blijven doen waar ondernemen voor bedoeld is: opvallend, relevant en interessant blijven voor je doelgroep.
En om te blijven investeren in een betere beleving op websites en apps, zodat de klantreis zo vlekkeloos en prettig mogelijk verloopt.
Geen goedkope trucs, maar blijven investeren. Zo blijf je vooroplopen.