Het nieuwe Google Analytics: GA4

Voor ons als marketeers is data enorm belangrijk. Alle acties die wij voor klanten uitvoeren zijn meetbaar. We gebruiken Google Analytics om analyses te doen. Klanten ontvangen maandelijks een rapportage en de cijfers in de rapportage halen we uit Google Analytics. Zo kijken we naar waar de bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en welke conversies behaald worden. Wij zitten dagelijks in Google Analytics om alles te blijven monitoren. Op het moment dat Google een wijziging aankondigt, dan is het voor ons altijd goed om te kijken welke invloed dit heeft. Sinds deze maand heeft Google namelijk een nieuwe versie van Analytics geïntroduceerd; Google Analytics 4. Dit is de vervanger van het huidige Google Analytics.

Blog data

Google Analytics 4  (GA4) wordt de standaard vanuit Google en vervangt daarmee het huidige Analytics. Maar wat is er nu dan zo anders? We leggen de voor- en nadelen uit van deze nieuwe versie met daarbij de eerste reacties van collega’s.

“De online wereld is altijd in beweging en het is fijn dat Google ons de tools geeft om snel data te kunnen analyseren. Ik word wel blij van zulke aanpassingen”.

Brian

De belangrijkste nieuwe features van GA4

  • De nieuwe versie zal meer gebruik gaan maken van machine learning. Dit betekent dat slimme algoritmes data voor je gaan analyseren. Voorbeelden die Google noemt zijn automatische waarschuwingen als belangrijke trends zich voordoen of voorspellingen van het (koop)gedrag van bepaalde doelgroepen.

  • Doelgroepen is een veel gehoord woord in de (online) marketingwereld. De afgelopen jaren heeft Google de mogelijkheden in het identificeren van jouw (online) doelgroep en het benaderen ervan steeds verder uitgerold. In Analytics kon je ook altijd al specifieke doelgroepen aanmaken (bijvoorbeeld mensen die bepaalde pagina’s op je site bezocht hebben). In het nieuwe Analytics gaat het aanmaken van deze doelgroepen een stuk eenvoudiger. Daarnaast geven standaard rapporten beter inzicht in deze doelgroepen én zal machine learning dus ingezet worden om ze beter te begrijpen.


  • In de oude versie van Analytics was de data gebaseerd op een sessie; het bezoek van iemand aan de website. Aan deze sessie werd allerlei data gekoppeld, zoals het bekijken van een pagina, de tijd op de site of het doen van een aankoop. Deze manier van meten is inmiddels achterhaald, omdat websites bijvoorbeeld een andere vorm krijgen of omdat er gebruik wordt gemaakt van een app. Hierdoor wordt niet altijd meer alles gemeten. Google Analytics 4 is ingericht op het meten van events. Het paginabezoek, of de actie, wordt gezien als een event. De nadruk komt hierbij veel meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties. Nu en in het verleden gebruikten we altijd al Tag Manager om deze unieke events te meten, maar die zijn nu dus standaard ingebouwd in Analytics. En dat is hartstikke handig! Je kunt hierbij denken aan: het meten van downloads, video-betrokkenheid, zoekopdrachten op de website of als mensen de website verlaten naar een link op je site.

Zie hieronder het verschil tussen nu en straks:

We kunnen dus wel zeggen dat...

De manier waarop GA4 data verwerkt veel logischer is. Het geeft met name inzicht in de bewegingen van de consument en deze cijfers worden helderder weergegeven. En het sluit aan bij de ontwikkelingen op online marketinggebied. Zoals je bezoeker op het juiste moment benaderen binnen de klantreis, de vele veranderingen binnen Google Ads en het slim gebruikmaken van beschikbare data. 

De komende tijd gaan we ons verdiepen in GA4. Vanuit Google ontvangen we geen kant-en-klare handleiding, daarom is het aan het begin soms even zoeken en uitproberen voordat alle mogelijkheden helemaal helder zijn. 

Ervaring van de specialisten

“Ik ben heel benieuwd naar wat het nieuwe Analytics ons gaat brengen. Als Google Ads specialist zie ik dat het aansluit bij alles wat actueel is in Google Ads. Ik verwacht dat deze twee beter op elkaar aan gaan sluiten en dat we met Google Ads nog beter de klant op het juiste moment en op de juiste manier bereiken”.

Linda

“Elke update vanuit Google is voor ons een trigger om te reageren en na te gaan wat de gevolgen voor ons en onze klant zijn. De introductie van GA4 is een grote verandering, maar wel een verandering die ons in de toekomst beter gaat helpen. Er komt straks meer data beschikbaar en ook kunnen we door middel van de dashboards betere keuzes maken”.

Brian

Aan de slag met GA4

Voor onze klanten gaan wij gefaseerd over op het nieuwe Analytics. Alle nieuwe Analytics accounts maken we aan in GA4. De al bestaande accounts zullen we in 2021 overzetten naar het nieuwe Analytics. Onze klanten hoeven hiervoor niets te doen. De historische data van het “oude” Analytics wordt niet overgenomen, daarom laten we het oude account nog naast het nieuwe account lopen. Websites hebben hierdoor straks twee Analytics codes.

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips