Het belang van headings op je websitepagina

Door: Ilona
3 april 2020

Nu je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw website én hoe een sterke paginatitel en meta description eruit moet zien, kun je aan de slag met ons volgende onderwerp; headings. Headings zijn ook een belangrijk SEO-onderdeel. Een zoekmachine zoals Google wil begrijpen waar de tekst over gaat en op welke zoektermen de zoekmachine jouw pagina kan ranken. In dit blog vertellen we je hier meer over.

Wat is een heading

Headings zijn koppen en tussenkoppen die horen bij een tekst. Ze worden ook wel title tags genoemd en er zit een hiërarchie in het gebruik van de headings. De belangrijkste heading is de H1 heading; hier wordt het hoofdonderwerp van de pagina mee aangegeven. Daarna volgen de H2  en H3 headings, en eventueel nog H4, H5 en H6 headings. Met je headings zorg je ervoor dat je tekst een logische structuur krijgt én dat het leesbaar is voor Google.

H1 Headings

De H1 titel geeft het hoofdonderwerp van de pagina weer, niet voor niets moet deze titel het belangrijkste zoekwoord bevatten. Het is van belang dat de titel in html is opgemaakt als H1. Hierdoor is het voor zoekmachines direct duidelijk dat dit het belangrijkste onderwerp van de pagina is.

H2 Subkoppen

Ook de subkoppen van je tekst maak je op als headings, zoals H2, H3, etc. De subkoppen geven samen met de H1 titel een samenvatting van de pagina. In de subkoppen komt het zoekwoord nogmaals terug en komen gerelateerde onderwerpen en zoektermen aan bod. Hieronder een voorbeeld van een tekst zonder en een tekst met headings.

Hoe zijn jouw H1 titels en subkoppen opgemaakt?

Ben je benieuwd en wil je jouw headings controleren? Dit kan door de paginabron te inspecteren. Ga naar je websitepagina, klik met je rechtermuisknop, kies ‘paginabron weergeven’ en zoek vervolgens in de code naar je headings <H1>.

Een voorbeeld van hoe een heading titel eruit ziet, zie je hieronder:

<H1> [Hier staat je H1 titel] </H1>

Het is ook mogelijk om een extensie te downloaden (HeadingsMap). Kom je er niet uit? Vraag het je webbouwer of ons. Wij sturen je dan een overzicht en geven graag tips over hoe je dit nog verder kunt verbeteren.

Op een rijtje:

  • Zet het belangrijkste zoekwoord in de H1 titel;
  • Zorg dat in de subkoppen H2, H3 het zoekwoord nogmaals terug komt;
  • Zorg voor aansprekende kopjes met gerelateerde zoektermen.

Met de headings geef je hiërarchie en structuur aan op je websitepagina en ze zijn dus van belang voor je online vindbaarheid. Ga met onze tips aan de slag én verbeter zo stap voor stap jouw website. In onze volgende blog gaan we verder met het onderwerp; ‘Zo schrijf je goede product- en categorieteksten’.

Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Deel dit bericht

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips