Home > Help! Mijn website zakt in Google – 6 belangrijke oorzaken
Help! Mijn website zakt in Google – 6 belangrijke oorzaken
#1 Google heeft een update doorgevoerd
Google voert regelmatig updates uit en die kunnen van invloed zijn op jouw website. Omdat regels rondom bepaalde (zoek)onderwerpen aangepast worden kan het zo zijn dat je website, in het ergste geval, ineens een vrije val maakt en je ineens niet meer in de top 5 staat. Diezelfde update kan er dus ook voor zorgen dat je concurrent ineens boven je staat….En dat wil je nou net niet. Ben je dus gezakt in Google, check dan of er een update is geweest en wat er is aangepast. Zo kun jij de benodigde aanpassingen doen of laten doen.
#2 De content van je concurrent is relevanter
Sterke en aansprekende content wordt steeds belangrijker. Het gaat erom dat jouw content aansluit bij de behoefte die je doelgroep op dat moment heeft. Als het goed is, weet je concurrent dat ook. En het is mogelijk dat zij door allerlei aanpassingen, bijvoorbeeld door toevoeging van blogs, landingspagina’s en salespagina’s met de juiste zoekwoorden of een optimalisatieslag ineens beter scoren dan jij! Daar kun jij een stokje voor steken door ook eens kritisch te kijken naar jouw content. Spreek je jouw doelgroep nog genoeg aan, of is het tijd voor verse of herziene content? Zorg dat jij weer de beste wordt.
#3 Jouw concurrent zet linkbuilding in
De (hoge) positie die je hebt in Google heeft ook te maken met autoriteit en autoriteit bouw je onder andere op door backlinks, want hoe meer (kwalitatieve) backlinks je hebt hoe meer autoriteit je opbouwt. Daarnaast is ook de leeftijd van je domein belangrijk. Om het aantal links te verhogen kun je linkbuilding inzetten. Zie je dat je concurrent boven je staat in Google? Dan is het mogelijk dat ze gestart zijn met linkbuilding of dat ze linkbuilding actiever ingezet hebben. Wat kun jij daaraan doen? Dit is best lastig en afhankelijk van een aantal factoren. Heb je een ruim budget en een SEO-specialist, dan kun jij ook vol gaan inzetten op linkbuilding en zo de strijd aangaan. Is dat niet het geval? Probeer dan op andere manieren onder de aandacht te komen van je doelgroep. Bijvoorbeeld door intensiever social media te gebruiken of door e-mailmarketing in te zetten.
#4 Belangrijke backlinks naar je website zijn verwijderd
Heel vervelend, maar het kan zijn dat backlinks naar jouw website zijn verwijderd. En het wordt nog vervelender zijn als dat links zijn vanaf een goede en relevante website. Je hebt dan minder autoriteit en je concurrent profiteert daar dan weer van.
#5 Technisch defect op je website oorzaak van een daling?
De daling van je website kan ook te danken zijn aan een technisch mankement. Er zijn tal van technische mankementen te benoemen. En waar het ene mankement niet eens zo heel erg is, kan een ander defect zorgen voor een enorme daling in Google. Een combinatie van technische defecten is helemaal dramatisch! Belangrijk dus om te zorgen dat de techniek altijd in orde is om zo je concurrent voor te blijven. Veel voorkomende technische mankementen zijn overigens:
- Redirects
- Structured Data
- Noindex
- Canonical
- Server- & hostingproblemen
#6 Je website is verouderd
Hoe lang draait je website al? Misschien weet je het al niet eens precies meer. Maar de leeftijd van je website zou wel eens de reden kunnen zijn dat je concurrent boven je staat. Want beschikt jouw website wel over een responsive design? Met andere woorden; past jouw website zich aan naar mobiele apparaten? Dat is super belangrijk! De snelheid van je website is ook van belang. Duurt het een aantal seconden voordat je website is geladen? Dan is je bezoeker al afgehaakt en kijkt waarschijnlijk op de site van je concurrent. Je website moet dus op alle fronten helemaal up-to-date zijn; goed getoond kunnen worden op alle apparaten, geen technische mankementen vertonen en voldoen aan de eisen van Google.
Laat je niet passeren door je concurrent
Zoals je hebt gelezen zijn er nogal wat oorzaken waardoor je afgetroefd kunt worden door je concurrent in Google…..En dat wil je natuurlijk niet. Je kunt zelf aan de slag om je website te verbeteren, maar je kunt ons ook inschakelen. Wij gaan graag voor je aan de slag. Of het nu gaat om de optimalisatie van je huidige website of de bouw van een nieuwe website.