Online marketing zonder lange termijnstrategie
In de tien jaar dat Positie1 bestaat hebben we honderden klanten geholpen bij hun online marketing.
Aan het begin van mijn loopbaan werd ik wel eens meegezogen in het enthousiasme van ondernemers. Zodra we het eens waren over de juiste marketingkanalen, de investeringen en budgetten, gingen we van start. Er was vooral bij bedrijven zonder online ervaring erg veel zin, maar weinig meetbare doelstelling. Vaak ging dit best lang goed.
Maar omdat een lange termijnplan en SMART-doelstellingen ontbraken, misten we nog wel eens de boot naar een next level. Want wat als….:
- We op de eerste pagina staan in Google?
- De bezoekers naar je website groeien?
- Bezoekers contact met je zoeken of gaan kopen?
Wat is de volgende stap en zijn we daarop voorbereid?
Ben je met je marketing niet ad hoc bezig, maar tóch nog flexibel genoeg om bij te sturen en andere kanalen of mogelijkheden in te zetten met hetzelfde jaarbudget? En is de investering die je doet wel inherent aan de verwachtingen die je hebt voor je groei?
De voordelen van een marketing jaarplan
Verwachtingsmanagement
Juist, door bij aanvang op papier te zetten wat er nodig is om komend jaar te doen om over een jaar de doelen behaald te hebben. Kun je als ondernemer de eerste drie maanden beter investeren in een betere website voordat je gaat adverteren? Duidelijk. Is het slim om na zes maanden pas te investeren in Facebook adverteren? Check. Kun je na 9 maanden pas omzet verwachten uit SEO? Oké. Het klinkt misschien allemaal logisch en vanzelfsprekend, maar in de praktijk kan het verleidelijk zijn om vooral naar het korte termijnresultaat te kijken.
“Het klinkt misschien allemaal logisch en vanzelfsprekend, maar in de praktijk kan het verleidelijk zijn om vooral naar het korte termijnresultaat te kijken.”
Commitment
Daarnaast dwingt een jaarplan een gezamenlijk focus en commitment om er een succes van te maken. Want, ook al zien we dat graag, succes komt meestal niet de korte termijn, maar na een investering van maanden bouwen en optimaliseren.
Flexibel blijven, zonder als een kip zonder kop te werken
Een jaar lijkt voor sommige beleidsmakers nogal kort. Sommige ondernemers weten al dat ze over 5 jaar marktleider willen zijn. Of over 3 jaar een miljoen omzet met 10 FTE.
Maar voor een online marketingstrategie is een jaar al lang genoeg. Er zijn teveel dynamische factoren die je online business kunnen beïnvloeden. Het is simpelweg niet handig om al in detail te bepalen wat je over 2 jaar gaat doen. Soms is het zelfs zo dat een jaarplan na het eerste kwartaal bijgesteld moet worden. En wat moet dat moet.
Conclusie
Aan de ene kant is je koers wijzigen niet iets dat je te vaak wilt doen. Het gevaar ligt op de loer dat je sturing mist en ad hoc gaat werken. En dat willen we voorkomen. Ad hoc werken past niet in ons straatje, want online marketing is een spel van de lange adem.
Los van enkele quick wins of belangrijke beslissingen die soms wél genomen moeten worden, is een jaarplan met SMART-doelstellingen een ultiem middel om aan het stuur te blijven van je online marketing machine. Maak daarom een jaarplan dat duidelijk is voor beide partijen, maar dat ondernemers en marketeers wel genoeg flexibiliteit geeft om aan te passen aan data en de praktijk.
Meer weten over het laten maken van een jaarplan? Het is een vast onderdeel van de marketingmachine die we voor je bouwen > Lees meer.