Leuk bedacht, maar wat zijn de gevolgen voor Google adverteerders?
Hogere kwaliteit
Ten eerste zet Google marketeers extra op scherp. Advertenties en landingspagina’s moeten nog beter aansluiten bij zoektermen, campagnes moeten extra worden doordacht en advertenties moeten uiterst relevant zijn. Kwaliteit kost tijd en aandacht.
Meer klikkosten
Daarnaast gaat de gemiddelde klikprijs omhoog. Iedereen die serieus meedoet wil immers dat zijn advertenties op de eerste pagina blijven staan. En naast relevantie, bepaalt het bod op een zoekwoord je positie.
Uitzondering op het verdwijnen van advertenties is Google Shopping. Deze productadvertenties worden nog steeds aan de rechterkant vertoond.
Organische resultaten (SEO) naar beneden
Bij veel (commerciële) zoektermen verschijnt er een vierde advertentie bovenaan de pagina. Voorbeelden van commerciële termen zijn ‘hotel in Zwolle’ of ‘vloerkleed kopen’.
Voor de organische resultaten in google is dit een kleine tegenvaller. Die schuiven namelijk verder naar beneden. Dit is een proces wat al een aantal jaren aan de gang is binnen Google. De verwachting is dat betaalde resultaten op deze manier meer klikken genereren dan de organische resultaten.
Conclusie
Google zoekt opnieuw naar een methode om zoekresultaten beter aan te laten sluiten bij gebruikers. Daarnaast is Google Adwords hét verdienmodel van het bedrijf en op deze manier behaalt ze een hogere omzet. Rendement blijven halen uit Adwords is voor adverteerders dus een nog grotere uitdaging. Voor ondernemers is het daarom des te belangrijker een Adwords expert in te huren om de kwaliteit van de campagnes in topvorm te houden.