Google Adwords campagne opzetten voor conversies DEEL 3: Onderhoud

Online marketing lijkt soms misschien magie, maar niets is minder waar. Als je weet hoe, kun je ook als niet-marketeer heel wat voor elkaar krijgen. In de rubriek Do It Yourself laten we je zien hoe je zelf verbeteringen kunt aanbrengen in je website of webshop . Met elke maand een nieuwe mini-instructie!

Online adverteren in Google Adwords: zo doe je dat!

Ik help je graag op weg om een simpele Adwordscampagne op te zetten in het zoeknetwerk van Google. In deel 1 en 2 van dit drieluik heb je kunnen lezen hoe je zorgt voor de juiste instellingen en opzet van een basis-zoeknetwerkcampagne. Heb je deze artikelen gemist, lees ze dan alsnog.
Dit scheelt je namelijk een hoop tijd en leergeld.

Heb je een basis-zoeknetwerkcampagne opgezet, dan ben je nu toe aan de finetuning en optimalisatie. Alleen opzetten is niet genoeg. Net als je auto heeft je Adwordscampagne een periodieke ‘keuring’ nodig. En dan nog liever wekelijks dan éénmaal per jaar.

1. Een gedeeld budget instelt
2. Waarom je conversiemeting belangrijk is
3. Irrelevante zoekwoorden uitsluit waarop je advertenties zichtbaar zijn geweest

 

Controle over je uitgaven: een gedeeld budget instellen

Iedere campagne heeft een budget nodig. Dat kun je apart instellen, maar voor je het weet geef je teveel uit. Met een gedeeld budget voor alle campagnes blijf je in control en voorkom je dat per ongeluk teveel uitgeeft.
Zo stel je heel eenvoudig een budget voor je zoekcampagnes in:

Controle over je ROI: conversies instellen

Essentieel voor al je Adwordscampagnes is het instellen van conversies, zogenaamde einddoelen op je website of app. Of het nu een aankoop, offerteaanvraag of contactaanvraag betreft of dat het gaat om het meten van telefoontjes of het bekijken van een belangrijke pagina: meet je niets, dan weet je niets. Met conversiemeting kun je tot op zoekwoord nauwkeurig de kosten tegenover de opbrengst optimaliseren.

Conversiemeting op verschillende manieren

Conversiemeting in Adwords staat overigens los van de doelconversiemeting en e-commercetracking in Google Analytics.
Bij alle drie meet je het behalen van doelen, maar het grote verschil is dat Google Analytics deze conversies toeschrijft aan het laatstbezochte marketingkanaal (adwords, organisch zoeken, e-mail, direct verkeer etcetera): het zogeheten Last Cookie Counts principe (het laatste kanaal geldt).
Google Adwords zal daarentegen altijd zeggen dat het Adwords zelf is die voor de conversie heeft gezorgd. En dit kan aan het eind van de streep voor grote verschillen in opbrengst en je keuzes in je optimalisatie zorgen.

Voorbeeld: Een bezoeker komt op je website door eerst op een Adwordsadvertentie te klikken. Vervolgens verlaat hij of zij je website om even later terug te keren door direct de domeinnaam in te tikken. Tijdens dit bezoek vult de bezoeker een contactformulier in. Hiermee is een doel behaald.Google Analytics schrijft deze conversie dan toe aan’direct verkeer’, maar Google Adwords aan… juist, Adwords.

Om dit verhaal nog ingewikkelder te maken, kun je er ook voor kiezen om de doelen vanuit Google Analytics te importeren. In dat geval gelden dus de regels van Analytics. Neem contact met ons op om je doelen goed in te stellen.

 

adwords Campagne Management
Bron: convonix.com

 

Wekelijks onderhoud: zoekwoorden uitsluiten

Als het goed is heb je inmiddels een blacklist gemaakt (zie deel 2 van deze serie artikelen). Deze blacklist werkt als een zeef en houdt de grootste en bekendste irrelevante zoektermen buiten. Toch kan het ondanks deze voorbereiding gebeuren dat je advertenties op de verkeerde woorden worden getoond. Resultaat: je verliest geld aan woorden die niets opleveren.
De oplossing is: handmatig uitsluiten. Dit doe je door wekelijks je zoekwoorden te doorlopen op zoek naar de rotte appels onder de zoektermen. Bij webshops zijn dit termen die niet direct gericht zijn op conversies, zoals bijvoorbeeld combinaties met woorden als test, review, opleiding, engels, vacature etcetera.

1. Klik op ‘Alle online campagnes’
2. Ga naar het tabblad Zoekwoorden
3. Klik op Details > Alle
4. Selecteer de zoekwoorden die je wilt uitsluiten en voeg ze toe op campagneniveau.
5. Extra tip: noteer de brede woorden die je tegenkomt en voeg ze toe aan je blacklist. Zo weet je zeker dat deze niet in een andere variant terugkomen.

Voilà, je campagnes staan er weer netjes bij. Je kunt er weer even tegenaan.

Stap 1: Zoekwoorden vinden

 

Stap 2: Zoekwoorden kiezen

 

Stap 3: Zoekwoorden uitsluiten

 

Blacklist aanvullen

 

Heb je nog vragen of aanvullingen? Laat het weten! Heb je na deze drieluik over Adwords behoefte aan een screening van je huidige Google Adwordscampagnes? Of wil je een resultaatgerichte campagne opzetten met de juiste instellingen en doelmeting? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter