Rebelation

Google Adwords campagne opzetten voor conversies DEEL 2: Structuur

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
16 juli 2015

Online marketing lijkt soms misschien magie, maar niets is minder waar. Als je weet hoe, kun je ook als niet-marketeer heel wat voor elkaar krijgen. In de rubriek Do It Yourself laten we je zien hoe je zelf verbeteringen kunt aanbrengen in je website of webshop . Met elke maand een nieuwe mini-instructie!

 

Online adverteren in Google Adwords: zo doe je dat!

Online adverteren via Google Adwords kan interessant zijn voor jou als ondernemer. In deel 1 heb ik je laten zien hoe je zelf een simpele Adwords campagne kunt opzetten in het zoeknetwerk van Google. In dit tweede deel tips voor een goede structuur.

Zorg voor een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore in Google Adwords

De kwaliteitsscore is een schatting van de relevantie van je advertentie, zoekwoorden en pagina voor de zoekers die jouw advertentie zien. Deze score is heel bepalend voor de positie van je advertentie. Om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te krijgen, moet je beginnen
bij het begin: de structuur. Het geraamte van je campagne. Het is eigenlijk heel simpel. Maar zeer effectief.

Ja, er ís een formule!

De formule is als volgt: denk vanuit het zoekwoord, niet vanuit betekenis.
Een voorbeeld. Je hebt een bedrijf in sierbestrating en verkoopt van die goeie oude betontegels. Bij het zoekwoordenonderzoek ontdekte je dat de betontegel ook anders wordt genoemd, namelijk stoeptegel of trottoirtegel. Hoewel dit allemaal benamingen zijn voor hetzelfde product, moet je ze binnen Adwords gescheiden houden. Want zoekt een zoeker in Google op “stoeptegels kopen”, dan zal hij eerder klikken op een advertentie met de titel “stoeptegels kopen” dan op de titel “betontegels kopen”. Maak daarom voor elk synoniem een aparte campagne.

Advertentiegroepen indelen op relevantie

En dan nu de indeling in advertentiegroepen. Relevantie is hierbij het toverwoord. Door je advertentiegroepen zo specifiek mogelijk in te delen op zoekwoord ben je superrelevant. Met een hoge klikfrequentie en lagere klikprijzen tot gevolg.

Campagne A: Betontegels

Advertentiegroep #1: Betontegel breed
Advertentiegroep #2: Betontegel kopen
Advertentiegroep #3: Betontegel grijs
Advertentiegroep #3: Betontegel goedkoop

Campagne B: Stoeptegels

Advertentiegroep #1: Stoeptegels breed
Advertentiegroep #2: Stoeptegels kopen
Advertentiegroep #3: Stoeptegels grijs
Advertentiegroep #3: Stoeptegels goedkoop

Campagne C: Trottoirtegels

Advertentiegroep #1: Trottoirtegels breed
Advertentiegroep #2: Trottoirtegels kopen
Advertentiegroep #3: Trottoirtegels grijs
Advertentiegroep #3: Trottoirtegels goedkoop

Specifieke zoekwoorden toevoegen

De naam van de advertentiegroep is gebaseerd op het zoekwoord dat hierin staat. Onder de advertentiegroep ‘Betontegels kopen’ plaats je alleen het zoekwoord +betontegels +kopen.
Zo word je ook gevonden op bijvoorbeeld “betontegels online kopen” of “de beste betontegels kopen” – zolang de bovenstaande twee woorden er maar in voorkomen (dit geef je aan door het plusteken ervoor te plaatsen).
Natuurlijk kunnen sommige groepen elkaar overlappen. Door de meest specifieke of belangrijkste advertentiegroep een hogere bieding (CPC, Cost Per Click) te geven, krijgt deze voorrang op de andere groepen. Dat is nog eens controle!

Advertenties en bestemmingspagina’s

Je voelt hem al: advertenties laat je naadloos aansluiten op het zoekwoord. Gebruik het volledige zoekwoord in de titel, omschrijving en URL (als hier ruimte voor is). Uiteraard moet ook de bestemmingspagina 100% relevant zijn.
In een ander artikel gaan we in op het maken van een perfecte advertentie (met extensies) en de opzet van de ultieme bestemmingspagina.

Maak eerst één campagne volledig en gebruik daarna de Adwords Editor om deze campagne snel te vermenigvuldigen en aan te passen.

Zoekwoorden uitsluiten

Je weet waarop je gevonden wilt worden en hebt de campagne-advertentiegroepen opgezet. Alle advertentiegroepen hebben specifieke woorden en advertenties die hierop aansluiten. Nu ben je toe aan de tweede en meest vergeten stap: zoekwoorden uitsluiten. Weten waar je vooral niet op gevonden wilt worden is namelijk net zo belangrijk.
Je kunt een blacklist maken en voorkomen dat je geld betaalt aan de verkeerde zoekwoordcombinaties. Ga hiervoor naar Gedeelde bibliotheek (links onder in beeld). Kies voor Uitsluitingszoekwoorden voor campagne en klik op + LIJST. Maak een blacklist en vergeet niet om alle campagnes eraan te koppelen.

In het derde en laatste deel van deze Adwords drieluik lees je alles over onderhoud. Spannender kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Heb je nog vragen of aanvullingen? Ik hoor het graag!

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips