“Als je de richting van de wind niet kunt veranderen, verander dan de stand van je zeilen.”
H. Jackson Brown
Een uitspraak die perfect past bij het werk dat we dagelijks bij Positie1 uitvoeren. Elke onderneming heeft te maken met (externe) factoren zoals concurrentie en online trends & ontwikkelingen. Zaken waar je vrijwel geen invloed op hebt. Zit het tegen, dan kun je twee dingen doen: bij de pakken neer gaan zitten of ervoor zorgen dat je de wind weer in de zeilen krijgt.
Al jaren houd ik de ontwikkelingen van Google in de gaten. Wat mag er straks niet meer en welke factoren worden nog belangrijker? De ontwikkelingen binnen Google (de windrichting) moet ik maar accepteren. Ik kan tenslotte toch niets veranderen aan Google zelf.
Wat ik wél kan doen, is kijken hoe onze klanten optimaal kunnen profiteren van een Google-update. Moeten we technische aanpassingen doen aan de website, nieuwe teksten plaatsen of meer inzetten op social media? Het optimaliseren van een website is een continu proces. En dat vind ik het leukste aan mijn werk: de stand van de zeilen veranderen, om zoveel mogelijk wind te vangen.