Eric aan het woord – Ondernemen & ontwikkelen in deze tijd

think different corona positie1

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

De zomervakantie is inmiddels in volle gang. Een zomervakantie die anders dan anders is. We kunnen nu al terugkijken op een bijzonder jaar, en dan druk ik het nog zacht uit. We maakten kennis met corona en haar gevolgen. Ze dwong ons anders met elkaar om te gaan. Te schakelen en soms te improviseren. Haar invloed is immens. De economie kreeg een flinke klap en hoe groot de impact gaat zijn weten we nog niet eens precies. Leuk? Nee natuurlijk niet, maar toch heeft de afgelopen periode me als ondernemer ook veel gebracht. Dat wil ik graag delen.

Gevolgen van de crisis tot nu toe

Laat ik beginnen met te zeggen dat ook wij de gevolgen van de crisis gemerkt hebben. Een aantal relaties besloten tijdelijk de werkzaamheden bij ons te stoppen, simpelweg omdat het niet anders kon. Andere relaties besloten juist op te schalen. Uiteindelijk zijn we er met relatief weinig kleerscheuren uitgekomen. Daar ben ik dankbaar voor. Ik heb veel met mede-ondernemers gesproken, waarvan er een aantal echt wel in zwaar weer verkeerden. Dat hielp mij relativeren. En natuurlijk heb ik me wel zorgen gemaakt en acties ondernomen om onze liquiditeit te borgen. Daarnaast heb ik ook veel gehad aan de gesprekken met mijn business coach.

Ruimte op kantoor

Net als veel andere bedrijven besloten we thuis te werken. En terwijl alle collega’s thuis aan de slag gingen, zat ik de eerste weken veel alleen op kantoor. Dat was stil, maar gaf me zowel letterlijk als figuurlijk ruimte om na te gaan denken over wat ik wilde voor mijn bedrijf. Voor corona waren we daar al mee begonnen, maar dat kwam nu in een stroomversnelling. Ik ben, samen met collega Brian, begonnen met het uitschrijven van ideeën op grote bruine vellen papier. En elke keer werd dat idee aangevuld en concreter. In een later stadium heb ik daar ook andere collega’s bij betrokken. Zij kwamen met weer andere inzichten of suggesties. En dat samenspel heeft geleid tot een aantal gave ontwikkelingen.

thuiswerkplek Positie1

Samenwerken op afstand

Terwijl iedereen thuis aan de slag was, vond ik het belangrijk om goed contact te houden met iedereen. De eerste weken heb ik intensief contact gehad met iedereen persoonlijk. Niet per sé om te vragen naar de werkzaamheden, maar te kijken naar de thuissituatie. Een aantal collega’s had een behoorlijke uitdaging waarbij thuiswerken gecombineerd moest worden met opvang en onderwijs van kinderen. Ik vind aandacht daarvoor hebben echt een belangrijk onderdeel van goed werkgeverschap. Ik merkte dat iedereen na een aantal weken zijn of haar draai wel had gevonden. Onderling bleven we contact houden via Microsoft Teams. En dat ging eigenlijk heel goed. Inmiddels werken we allemaal een aantal dagen gespreid op kantoor en ik verwacht dat deels thuiswerken de nieuwe norm wordt bij ons. Het kantoor fungeert dan veel meer als een ontmoetingsplek. Een plek waar je kunt overleggen met collega’s.

“Inmiddels werken we allemaal een aantal dagen gespreid op kantoor en ik verwacht dat deels thuiswerken de nieuwe norm wordt bij ons.”

Eric Haasjes

Ontwikkeling als team

Ik merk dat de afgelopen periode iets moois teweeg heeft gebracht, namelijk dat we ons als team en individu verder ontwikkeld hebben. Alsof het ineens nog duidelijker is geworden wat we willen. En natuurlijk sudderde het al wel een tijdje, maar het werd nu concreet.  Ik zie collega’s meer en meer de rol pakken die ze willen. Dat ze doen waar ze energie van krijgen. En daarbij wil ik ook graag de kanttekening plaatsen dat de feedforwardsessies die we aan het begin van het jaar in het leven hebben geroepen daar ook aan mee helpen.

Ondernemen met lef

Misschien kunnen mede-ondernemers dit be-amen, maar ik vind dat ondernemen nu wel veel meer lef vergt. Het is nu durven en doen en niet teveel naar de risico’s kijken. Dan verlam je. Ik ben van mening dat we nu juist vooruit moeten kijken; naar de toekomst en de ontwikkelingen die er zijn. En dan is er uiteindelijk maar één uitkomst mogelijk, namelijk groei. Gelukkig denken mijn collega’s er net zo over. Ik merk een grote motivatie en een hoge betrokkenheid. We zijn ervan overtuigd dat we met iets heel moois bezig zijn. En die gezamenlijke overtuiging geeft me niet alleen heel veel vertrouwen, ik word er ook nog eens heel blij van.

Waar zijn we mee bezig?

Zoals ik eerder aangaf, zijn we bezig met een aantal toffe dingen. Ik kan wel stellen dat onze groei-ambitie blijft. Misschien is het wat vertraagd, maar we laten ons zeker niet stoppen. Ideeën die met dikke zwarte stift op dat bruine papier stonden hebben geleid tot het optuigen van onze eigen marketingmachine. Hierin verbinden we de totale online marketing met elkaar. Door volgens dit principe te werken kunnen we onze klanten nog beter helpen.

Verder worden we opgeleid als officieel partner van Hubspot. Na afronding van deze opleiding zijn we één van de weinige online marketingbureaus in de regio die zich officieel Hubspot partner mogen noemen. En tenslotte als we het over groei hebben; we hebben ons kantoor vergroot met een aantal vierkante meters. Een mooie staldeur verbindt onze huidige kantoorruimte met de nieuwe ruimte. Het plan is om daar een aantal stiltewerkplekken te realiseren.

De toekomst

Tja…corona is nog steeds niet weg en ik vermoed dat ze nog wel even zal blijven. Maar ik blijf positief, net als mijn team. Ik heb zelfs goede hoop dat we in september weer gaan groeien. Hopelijk valt de recessie mee en kunnen relaties die het nu nog moeilijk hebben ook weer gewoon aanhaken.  Dat gezegd hebbende sluit ik graag af met het volgende:

Ik vind het altijd fijn om met ondernemers in gesprek te gaan over de afgelopen periode, omdat ik denk dat we elkaar kunnen helpen. Soms door alleen te luisteren en soms door het delen van een ervaring of het geven van advies. Dit blog heb ik geschreven, omdat ik mijn persoonlijke ervaring en struggles als ondernemer graag wil delen. Om je een inkijkje te geven in de afgelopen periode.  En omdat ik trots ben op alles wat we als team bereikt hebben de afgelopen periode. Blijkbaar zijn we veel veerkrachtiger dan we van tevoren dachten. De conclusie kan dan ook alleen maar zijn dat we gegroeid zijn en daar word ik als ondernemer heel erg blij van.

Hartelijke groet,

Eric

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips

Op zoek naar de juiste klik?

Neem contact met ons op!

28 september gaat ons nieuwe concept live:
De Marketingmachine

Schrijf je in op onze maillijst en ontdek als één van de eersten wat ons nieuwe concept voor jouw bedrijf kan betekenen.