Althans als het ligt aan de Code E-mail, sinds 1 januari 2012 onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Code E-mail is eigenlijk een toelichting en uitbreiding op de wettelijke regels. Het komt erop neer dat in ons land een algeheel spamverbod geldt. De code eist een ’opt-in’. Dat betekent dat een bedrijf jou geen commerciële berichten per mail mag toesturen als jij daar niet vooraf expliciet toestemming voor hebt gegeven. Bedrijven die de code aan hun laars lappen, kunnen een fikse boete krijgen.
Voorheen werd een abonnement op een e-mailing weleens opgedrongen. Tegenwoordig is het wettelijk zelfs not done om een regel als ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief’ standaard aan te vinken. Je mag als bedrijf iemand dus pas een e-mail sturen als die daarvoor actief toestemming geeft. Daarbij is het aan te raden een bevestiging te vragen via de e-mail. Deze dubbele opt-in voorkomt dat een ander je zonder toestemming inschrijft.
E-mailadressen opkopen mocht voor 2012 misschien nog. Toch heeft het nooit echt gepast bij een goede strategie. Ongewenste e-mail zorgt in de eerste plaats voor ergernis en schaadt daarmee het imago van de afzender. Daarnaast is het een vervuiling van je database. Bij een serieuze e-mailcampagne steek je tijd en geld in het bereiken en verleiden van het juiste publiek. Zonde van de moeite als het blijkt dat dit publiek totaal niet op je zit te wachten.