Drie belangrijke veranderingen in Google AdWords

Positie1 brengt haar klanten graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Google AdWords. Daarom schrijven we regelmatig een blog met alle nieuwtjes en veranderingen binnen AdWords en hoe wij daarop inspelen.

What’s new in Google AdWords? Google gebruikt sinds oktober een nieuwe indeling voor tekstadvertenties, en vanaf deze maand vervalt de mogelijkheid om de oude advertenties te bewerken. Daarnaast is Google gestart met responsive advertenties en berichtextensies. Hoe, wat, waar en waarom lees je hieronder.

Uitgebreide tekstadvertenties

Eind oktober informeerden wij jullie over een nieuwe lay-out in de tekstadvertenties van Google AdWords. Wil je even je geheugen opfrissen? Erik schreef al een blog over het onderwerp. Sinds vorige maand (februari ’17) kun je advertenties in de oude lay-out niet meer bewerken. Ze kunnen nog wel gewoon naast de nieuwe advertenties draaien en ook gepauzeerd of weer geactiveerd worden, maar nieuwe advertenties toevoegen in de oude lay-out of bestaande advertenties aanpassen kan dus niet meer.

Welke advertenties draaien er nu in mijn account?

Ben je klant bij Positie1, dan draaien inmiddels de nieuwe advertenties in je account. Dit hebben we geleidelijk aan tijdens het ingeplande AdWords onderhoud aan je account gerealiseerd. Geeft het account een melding dat nog niet alle standaardadvertenties aangepast zijn? Geen nood, sommige “oude” advertenties draaien nog omdat we deze pas pauzeren als de nieuwe advertenties beter presteren dan de oude.

Voordelen van de nieuwe advertentie lay-out

De nieuwe lay-out van de advertenties heeft natuurlijk een behoorlijke impact op jouw AdWords advertenties. Ik zet nog even kort de voordelen voor je op een rij:

  • Met de grotere advertenties vallen je advertenties meer op en heb je meer ruimte voor de boodschap die je over wilt brengen
  • De enkele beschrijvingsregel zorgt voor meer controle op de inhoud van je boodschap
  • De uitgebreide advertenties zijn zo ontworpen dat ze op alle apparaten goed tot hun recht komen. Je hoeft dus zelf geen aanpassingen meer te maken in je advertenties

Overig nieuws vanuit AdWords

Responsieve advertenties in het Display netwerk

Nieuw in AdWords zijn responsieve advertenties in het Google Display netwerk. Tot voor kort moesten we vele verschillende advertentieformaten uploaden zodat ze in verschillende advertentieplekken en websites pasten. Nu kunnen we de verschillende onderdelen van een advertentie uploaden en voegt Google ze zelf samen om tot het juiste formaat te komen voor de betreffende advertentie. Dit heeft als voordeel dat het juiste formaat altijd klaar staat en dat scheelt een hoop tijd. Daarbij hebben de advertenties nu meer ruimte en bieden ze dus de mogelijkheid om creatiever met de boodschap om te gaan.

 

 

 

 

Nieuw: berichtextensies

Een nieuwe optie in AdWords is het toevoegen van berichtextensies. Met deze optie kan je (potentiele) klant op een pictogram in je zoekadvertentie klikken en je rechtstreeks een sms sturen. Zodra iemand via een smartphone op het pictogram klikt, kan hij een standaardbericht sturen die jijzelf hebt geschreven, bijvoorbeeld. Een mooie manier om je bereik te vergroten met AdWords!

Afgelopen maanden zaten weer vol veranderingen en aanpassingen, en ga je hier goed mee om dan kun je een grote slag slaan met al het nieuws dat AdWords biedt. Maak je nog geen gebruik van Google AdWords en/of heb je vragen? Bel of mail ons!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter