Checklist Google Analytics

Door: Cees-Jan Slabbekoorn
6 oktober 2015
Google Analytics biedt je een schat aan data om te analyseren. Maar hoe krijg je alle data die je hebben wilt boven water? Met deze checklist breng je de belangrijkste basisinstellingen op orde. Meten maar!

Beheer checklist google analytics Checklist: Beheer

Om de Google Analytics instellingen te beheren ga je naar Beheer. Achter de schermen bestaat het Beheer uit drie niveau’s:

  1. Account
  2. Property
  3. Dataweergave

Deze checklist is ook opgedeeld in die drie onderdelen.

 

Google Analytics: je belangrijkste basisinstellingen op orde.

Accountniveau Accountniveau google analytics

Op dit niveau beheer je alle websites en stel je de basisinstellingen in.

Voor een koppeling met Google Adwords moet je in ieder geval hebben aangevinkt dat je gegevens wilt delen.
Ook kun je hier eventueel gebruikers rechten geven en filter aanmaken.

That’s it. Het echte werk begint op de onderliggende verdiepingen:  Property en Dataweergave.

 

Propertyniveau

Een property is een website of app. Hierin bepaal je een aantal belangrijke koppelingen en mogelijkheden.

Ik zet ze in deze checklist voor je op een rijtje:

  • Google Adwords koppelen
  • Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) koppelen
  • Demografische interesses inschakelen
  • Remarketing voor Search aanzetten
  • Remarketing voor Display: doelgroepen maken
  • Voor webshops: domeinen van banken en PSP’s uitsluiten

Google Adwords koppelen

 

google adwords koppelen

 

 

Search console koppelen

 

google search console koppelen

 

Demografische gegevens

demografische gegevens beheren

Remarketing voor zoeken

 

Remarketing voor zoeken

Webshops: Banken uitsluiten

 

webshops optimaliseren, banken uitsluiten

Dataweergaveniveau

Als je dit nog niet spannend genoeg vond ben je nu beland in het heilige der heilige van Google Analytics. De dataweergave.

Op dit niveau regel je dingen als:

  • Valuta (webshops)
  • E-commerce (webshops)
  • Doelen
  • Filters
  • Sitesearch

Deze zaken doen er echt toe. Zonder Filters geen betrouwbare statistieken. Zonder doelen geen concrete resultaten. Zonder e-commerce instellingen geen aankoopgegevens in webshops en met sitesearch weet je waar men naar zoekt in de zoekbalk van je website. Zo, aan de slag met het derde deel van de checklist Google Analytics.

Doelen instellen

 

doelen instellen google analytics

 

 

 

 

E-commerce

 

ecommerce instellen google analytics

Filters

 

toepassen van filters in google analytics

Sitesearch

 

site search bijhouden google analytics

Valuta en spamfilter

 

instellen spam en valuta google analytics

 

Je bent er!

De basis staat er, je kunt met gerust hart meten. Vragen of opmerkingen kun je hieronder achter laten! ik reageer meestal binnen 24 uur op je vraag.

Is je website offline of werkt je Analytics code niet meer? Weet het direct met de automatische melding vanuit Google Analytics en verlies geen omzet. Je kunt deze zo instellen dat je een e-mail ontvangt als Google Analytics één dag geen verkeer heeft gemeten.

Nog een extra tip: voor het testen van aanpassingen in je website maak ik altijd een kopie van de dataweergave die je zojuist gemaakt hebt. Hierin haal ik dan de IP-filters weg, zodat mijn testresultaten niet de statistieken vervuilen.

Voor extra informatie of ondersteuning voor het maken van ip en spamfilters, marketingdoelen , e-commerce en het aanpassen van de Google Analytics code ben ik je graag van dienst.

Ook voor geavanceerde Google Analytics instellingen, zoals Aangepaste Kanalen, het maken van Dashboards en rapportages per e-mail, Tag Manager in combinatie met Google Analytics en Remarketing voor Google Adwords ben je bij Positie1 aan het goede adres.

Heb je naast deze Checklist Google Analytics nog extra hulp nodig? Neem dan contact met mij op. Ik help je namens Positie1 graag verder.

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl