Checklist: Beheer
Om de Google Analytics instellingen te beheren ga je naar Beheer. Achter de schermen bestaat het Beheer uit drie niveau’s:
- Account
- Property
- Dataweergave
Deze checklist is ook opgedeeld in die drie onderdelen.
Google Analytics: je belangrijkste basisinstellingen op orde.
Accountniveau
Op dit niveau beheer je alle websites en stel je de basisinstellingen in.
Voor een koppeling met Google Adwords moet je in ieder geval hebben aangevinkt dat je gegevens wilt delen.
Ook kun je hier eventueel gebruikers rechten geven en filter aanmaken.
That’s it. Het echte werk begint op de onderliggende verdiepingen: Property en Dataweergave.
Propertyniveau
Een property is een website of app. Hierin bepaal je een aantal belangrijke koppelingen en mogelijkheden.
Ik zet ze in deze checklist voor je op een rijtje:
- Google Adwords koppelen
- Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) koppelen
- Demografische interesses inschakelen
- Remarketing voor Search aanzetten
- Remarketing voor Display: doelgroepen maken
- Voor webshops: domeinen van banken en PSP’s uitsluiten
Google Adwords koppelen
Search console koppelen
Demografische gegevens
Remarketing voor zoeken
Webshops: Banken uitsluiten
Dataweergaveniveau
Als je dit nog niet spannend genoeg vond ben je nu beland in het heilige der heilige van Google Analytics. De dataweergave.
Op dit niveau regel je dingen als:
- Valuta (webshops)
- E-commerce (webshops)
- Doelen
- Filters
- Sitesearch
Deze zaken doen er echt toe. Zonder Filters geen betrouwbare statistieken. Zonder doelen geen concrete resultaten. Zonder e-commerce instellingen geen aankoopgegevens in webshops en met sitesearch weet je waar men naar zoekt in de zoekbalk van je website. Zo, aan de slag met het derde deel van de checklist Google Analytics.
Doelen instellen
E-commerce
Filters
Sitesearch
Valuta en spamfilter
Je bent er!
De basis staat er, je kunt met gerust hart meten. Vragen of opmerkingen kun je hieronder achter laten! ik reageer meestal binnen 24 uur op je vraag.
Is je website offline of werkt je Analytics code niet meer? Weet het direct met de automatische melding vanuit Google Analytics en verlies geen omzet. Je kunt deze zo instellen dat je een e-mail ontvangt als Google Analytics één dag geen verkeer heeft gemeten.
Nog een extra tip: voor het testen van aanpassingen in je website maak ik altijd een kopie van de dataweergave die je zojuist gemaakt hebt. Hierin haal ik dan de IP-filters weg, zodat mijn testresultaten niet de statistieken vervuilen.
Voor extra informatie of ondersteuning voor het maken van ip en spamfilters, marketingdoelen , e-commerce en het aanpassen van de Google Analytics code ben ik je graag van dienst.
Ook voor geavanceerde Google Analytics instellingen, zoals Aangepaste Kanalen, het maken van Dashboards en rapportages per e-mail, Tag Manager in combinatie met Google Analytics en Remarketing voor Google Adwords ben je bij Positie1 aan het goede adres.
Heb je naast deze Checklist Google Analytics nog extra hulp nodig? Neem dan contact met mij op. Ik help je namens Positie1 graag verder.