In de vorige blog hebben we het gehad over het belang van zoekwoorden en hoe je met het gebruik van de juiste zoekwoorden je doelgroep aanspreekt. Een eerste belangrijke stap om online gevonden te worden. Vervolgens is het zaak deze te verwerken in de belangrijkste SEO- onderdelen. Eén zo’n onderdeel is de omschrijving van de pagina door een heldere paginatitel en meta description. In dit blog meer hierover.
Paginatitel
Een paginatitel is de titel van de pagina die je ziet in de zoekresultaten, zie afbeelding 1. Deze paginatitel laat aan bezoekers én zoekmachines zien waar de pagina over gaat. Het is eigenlijk een globale samenvatting over de inhoud van je pagina. De paginatitel is een belangrijk onderdeel voor SEO, maar heeft ook als doel bezoekers te overtuigen om op de website te klikken. Kortom, een goede paginatitel draagt bij aan een goede positie in Google én verhoogt het klikpercentage (CTR).
De paginatitel kun je zelf invullen aan de achterkant van je website. We geven je een aantal tips voor een goede paginatitel
- Zet het belangrijkste zoekwoord van de pagina aan het begin van de titel.
- De paginatitel mag maximaal 60 tekens zijn anders wordt deze afgebroken.
Meta description
De meta description is de omschrijving in de zoekresultaten onder de paginatitel. Het heeft een indirecte invloed op SEO en heeft net als de titel als doel zoekers te overtuigen om op de pagina te klikken.
De meta description kan je net als de paginatitel zelf invullen. We geven je een aantal tips voor een overtuigende meta description:
- Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de meta description.
- Voeg een call to action toe aan het eind van de meta description.
- De meta description mag maximaal 155 tekens zijn.
Tip 1: Ben je benieuwd hoe jouw paginatitels en meta descriptions eruit zien in Google? Typ het volgende in de zoekbalk van Google en je krijgt alleen een overzicht van jouw pagina’s: site:https://[domeinnaam].nl/
Tip 2: Er zijn diverse gratis tools beschikbaar waar je zelf je paginatitel en meta description kunt invullen en checken. Bijvoorbeeld https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator of https://en.ryte.com/free-tools/snippet-optimizer/. Heb je een WordPress website, dan kun je dit via Yoast SEO checken.
En? Hoe zien de zoekresultaten van je website eruit?
- Hebben de paginatitels en meta descriptions de juiste lengte of worden ze afgebroken door google?
- Staat het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel?
- Zijn de paginatitel en meta description verleidelijk geschreven?
- Bevat de meta description een call to action?
Kun je al deze vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan ben je goed bezig. Is het antwoord op een aantal vragen toch nog ‘nee’? Dan kun je met onze tips aan de slag. En heb je vragen of kom je er niet helemaal uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je natuurlijk graag verder.