Betrokkenheid op Facebook: 5 tips

Door: Ilona
3 december 2015

Facebook is het meest populaire sociale-mediaplatform ter wereld. Een platform waarop je kunt laten zien wie je bent. Zeker als bedrijf. Het is geen reclamekanaal, maar je kunt geïnteresseerden laten zien wat je te bieden hebt. Je bouwt een community op door middel van volgers. De betrokkenheid van deze community is essentieel. Betrokkenheid op Facebook zorgt voor een groter bereik. De community gaat pas voor je werken wanneer je volgers oprecht volgen en geïnteresseerd zijn. Facebook heeft een algoritme gebouwd waarmee slechts ongeveer 3% van je volgers je bericht te zien krijgt. Reageren en linken mensen het bericht, dan gaat het percentage omhoog. Liken, reageren en delen zorgt dus voor bereik, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hier vijf tips voor optimaal engagement op Facebook.

Tip 1 Geef het goede voorbeeld

Betrokkenheid creëer je met emotie: ESP’s (Emotional Selling Points). Je spreekt je doelgroep aan op en met emotie. Vertrouwen moet worden opgebouwd. Hoe groter je betrokkenheid bij je doelgroep, des te meer zijn ze betrokken bij jou. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld:

  • Gebruik een Facebookgroep. Een besloten groep waarin je extra informatie deelt, bijvoorbeeld met je klanten. Je kunt zelf zo’n groep aanmaken en/of je aansluiten bij een bestaande groep.
  • Wees zichtbaar. Reageer, deel en like berichten van je volgers, van klanten en van zakelijke relaties. Neem initiatief.
  • Reageer met een persoonlijke touch op de reacties die je volgers geven.

Tip 2 Combineer online met offline communicatie

Online en offline communicatie versterken elkaar. Mits je ze goed op elkaar laat aansluiten. Het is belangrijk dat je rekening houdt met wat je wilt uitstralen. Voer een consequente stijl door, zowel online als offline.

  • Praat met (mogelijke) klanten over wat je online te bieden hebt.
  • Geef in een persoonlijk gesprek aan dat je de klant online volgt.
  • Zorg altijd dat je goed voorbereid bent op een gesprek, zoek iemand online op en haak hier op in tijdens een face-to-face gesprek.
  • Benadruk online je persoonlijke afspraak met iemand door voorafgaand een Facebookbericht te sturen en te laten weten dat je er naar uitziet.

Voor extra informatie over dit onderwerp, lees dit blogartikel over hoe online en offline communicatie elkaar versterken.

Tip 3 Analyseer en stel bij

Facebook heeft een eigen analyseprogramma. Hierin kun je zien op welke tijden en dagen je bezoekers het meest actief zijn. Je kunt monitoren welke berichten het meeste bereik hebben. De betaalde resultaten worden duidelijk gescheiden van de organische resultaten. En je kunt zien welke berichten goed scoren op het gebied van betrokkenheid. Houd deze statistieken goed in de gaten en speel in op de behoefte van je doelgroep. Stel je strategie bij en pas deze aan als blijkt dat je doelgroep iets anders wil.

Tip 4 Zorg dat je relevant bent en blijft

Relevant zijn betekent in de wereld van online marketing dat je op de juiste plek de juiste informatie deelt. Informatie die je doelgroep wil horen. Op Facebook heeft het weinig zin om enkel producten aan te prijzen of alleen maar links te delen naar je eigen website. Niemand zit te wachten op reclame. Humor, afbeeldingen en infographics doen het bijvoorbeeld goed. Kruip in de huid van je doelgroep om er achter te komen waar de interesses van je doelgroep liggen. Probeer uit en analyseer wat het beste werkt.

Tip 5 Het zijn mensen

Bedenk dat achter iedere like/reactie/share een mens zit. Mensen praten met elkaar. Meer dan eens gaat het mondelinge gesprek over wat er online gebeurt. Facebook kan op die manier ook bijdragen aan mond-tot-mondreclame. Alleen maar zenden werkt irritatie op. Trek mensen naar je toe door ze iets te geven. Dit kan humor zijn, maar ook een e-book of andere voor jouw doelgroep relevante informatie. Benader je doelgroep positief. Wissel de soorten content af, investeer in een mooie foto of praktische infographic. Stel een vraag of verzorg een Facebookactie waarbij je iets weggeeft dat te maken heeft met je onderwerp.

 

Deel dit bericht

Lees ook

Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees verder
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees verder
Mensen

In gesprek met Cees-Jan #picknicktafelgesprekken

Lees verder
Nieuws

Officieel MailBlue partner

Vanaf nu is Positie1 officieel partner van MailBlue. Misschien heb je de naam MailBlue al wel eens voorbij horen (of zien) komen. Wij werken al ...
Lees het blog
Nieuws

Positie1 gaat (ook) offline…

“Alle online en offline communicatie overzichtelijk onder één dak” Zorgen dat het klikt. Al 15 jaar lang is dat de drijfveer vanwaaruit Eric Haasjes, Heleen ...
Lees het blog

Ook op zoek naar de juiste klik?

Neem gerust contact met ons op! We helpen graag!

Of stuur een mail naar info@positie1.nl