De helft van het advertentiebudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft

Throwback Thursday

De helft van het advertentiebudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft

Een van de meeste gehoorde uitspraken over adverteren is dat de helft van het budget weggegooid geld is – je weet alleen niet welke helft.

 

Online en offline adverteren wordt hierbij over één kam geschoren. Maar deze uitspraak is toch vooral van toepassing op offline vormen van marketing. Denk hierbij aan advertenties in huis-aan-huisbladen, lokale kranten en reclamefolders. Van deze advertenties wordt vaak gezegd dat het ‘schieten met hagel’ is. Je bereikt weliswaar veel mensen, maar je heb geen idee of je jouw doelgroep bereikt.

Toch bleven veel ondernemers lange tijd adverteren in dit soort bladen, bij gebrek aan beter. Tot het internet opkwam en je ook online kon adverteren.

Online en offline marketing verschillen in essentie niet veel van elkaar, behalve dat het adverteren via internet veel beter meetbaar is. Neem bijvoorbeeld Google Adwords, de advertentiedienst van Google. Van deze advertenties weet je precies hoe vaak ze getoond zijn, hoe vaak erop geklikt wordt en hoeveel klanten je hier uiteindelijk aan overhoudt. Daarnaast kun je de advertenties doelgerichter inzetten. Zo kun je ervoor zorgen dat alleen inwoners van Zwolle je advertentie te zien krijgen. Adverteer je via Facebook, dan kun je de advertentie afstemmen op leeftijd en interesses.

Online adverteren is dus vele malen inzichtelijker dan offline. Bovendien zijn online advertenties vaak gerichter en dus relevanter voor het publiek dat je ermee bereikt. Op basis hiervan durf ik wel te stellen dat de uitspraak ‘de helft van het advertentiebudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft’ achterhaald is.