Het begint met een goede strategie

Begin met een goede strategie

Onze marketingmachine is opgebouwd uit 7 onderdelen. Door elk onderdeel samen te laten werken is het resultaat optimaal. Maar elk onderdeel apart speelt ook een belangrijke rol en heeft een eigen functie. De komende blogs staan in het teken van een machineonderdeel. In dit blog meer over het onderdeel strategie en de drie niveaus.

Een doel zonder heldere strategie werkt niet

Je hebt je doel glashelder voor ogen. Over een jaar moet het aantal verkopen uit je webshop met 20% gestegen zijn. Het is duidelijk dat je daar wat voor moet doen, want je hebt behoorlijke concurrentie. Je weet zelf precies wie je doelgroep is, maar word je ook gevonden door die beoogde doelgroep? Je kunt natuurlijk weg in de weer eens wat met Google Ads doen of een promotie op Facebook. En je hebt ook nog wel tijd om wat leuke blogs te schrijven. Wij kunnen je vertellen dat al je moeite niet loont, tenzij je van te voren een aanvalsplan opstelt. Een heldere strategie op papier hebt. 

Als je het ons vraagt, dan bestaat een strategie uit 3 niveaus:

  • Een jaarplan
  • De klantreis
  • Een actielijst
Machineonderdeel-strategie-1080

Niveau 1 – jaarplan

Jaarplannen zien we overal terug. Ze geven je sturing en overzicht. In een jaarplan beschrijf je je doelstellingen. Dat kan er één zijn, maar ook meer. Om focus te bewaren raden we je aan om niet meer dan 3 doelstellingen te benoemen. Het helpt om je doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren; ze SMART te maken. Ter illustratie een slecht en goed voorbeeld:

“Over een jaar wil ik groeien”

Deze doelstelling is nog weinig concreet, op benoeming van het tijdspad na. Een SMART-doelstelling wordt als volgt geformuleerd:

“In het vierde kwartaal van 2021 een omzetgroei van 20% ten opzichte van 2020”.

Er zijn natuurlijk verschillende acties die je kunt ondernemen om tot die groei te komen. Het werkt goed om elke keer een focus-onderdeel te pakken en aandacht te blijven besteden aan je belangrijkste onderdelen. Ons jaarplan bestaat uit 4 fases, die elk 3 maanden duren. In elke fase straten we met een nieuw actieonderdeel.

Niveau 2 – De klantreis

De klantreis van jouw doelgroep niet weten is als schieten met hagel. Neem de moeite om je potentiële klant te leren kennen. Je kunt hierdoor beter gedrag voorspellen en daar op inspelen. Het gaat er bij de klantreis om dat je de juiste informatie op precies het juiste moment geeft. Het helpt om een persona van je ideale klant te creëren. Deze persona kun je zelfs steeds meer verfijnen door gebruik te maken van data, maar daarover meer in een ander blog. Je leest meer over de klantreis en de verschillende fasen op onze website.

 

klantreis

Nivea 3 – Actieplan

Nadat je een jaarplan hebt opgesteld en alles weet over de klantreis van je doelgroep, is het tijd om over te gaan tot actie. De acties die je wilt ondernemen sluiten aan bij de behoefte van je doelgroep. Met een praktische actielijst weet je precies welke actie je wanneer moet uitvoeren. Succes!

Hulp nodig bij je succes? Wij hebben een heldere kijk op strategie. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met David via david@positie1.nl.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en tips

Op zoek naar de juiste klik?

Neem contact met ons op!