Google Adwords campagne opzetten voor conversies DEEL 1: De basisinstellingen

[spb_image image=”15063″ image_size=”full” frame=”noframe” intro_animation=”none” animation_delay=”200″ fullwidth=”no” lightbox=”no” link_target=”_self” caption_pos=”hover” width=”1/1″ el_position=”first last”] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Online adverteren in Google Adwords: zo doe je dat!

Als ondernemer is het interessant om eens na te denken over online adverteren via Google Adwords. Zorg dan wel voor de juiste instellingen en opzet. Daarmee voorkom je heel wat overbodig leergeld.

Ik help je graag op weg om een simpele Adwords campagne op te zetten in het zoeknetwerk van Google.

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Checklist Adwords campagne

Stel, je wilt een simpele zoeknetwerkcampagne opzetten om zoveel mogelijk conversie te behalen, ofwel: om zoveel mogelijk bezoekers over te halen tot een transactie, een contactverzoek, een download, een aanmelding voor een cursus of een inschrijving op een mailing of wat je maar voor gekkigheid bedenkt.

Welk conversiedoel je ook hebt op je website, app of winkel, gebruik voor de juiste Adwords instellingen de volgende checklist:

[/spb_text_block] [spb_text_block title=”Stap 1″ animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Klik op +CAMPAGNE en kies voor Alleen in het Zoeknetwerk.

alleen het zoeknetwerk

[/spb_text_block] [spb_text_block title=”Stap 2″ animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

– Vink ‘Alle functies’ aan bij TYPE.
– Type hierna de gewenste CAMPAGNENAAM.
– Vink bij NETWERKEN ‘Inclusief zoekpartners’ uit*.
– Bij Locaties kies je één land.

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Zoekcampagne google adwords opzetten

*Zoekpartners zijn websites met zoekfunctie, zoals vinden.nl, ebay en marktplaats. Ze zijn duurder, minder relevant dan Google Search en hebben geen invloed op je kwaliteitsscore. Kortom, meer iets om naamsbekendheid te creëren. Heb je dit als doel, maak dan een Campagne in het Display netwerk.

[/spb_text_block] [spb_blank_spacer height=”30px” width=”1/1″ el_position=”first last”] [spb_text_block title=”Stap 3″ animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Budget

– Bij talen klik je Nederlands en Engels aan.
– Bij BIED-STRATEGIE kies je voor handmatige instellingen en type je een standaardbod (bijvoorbeeld €0,45). Dit kun je later nog bijstellen als dat nodig is.
– Stel het budget voorlopig op zo’n €5-10 per dag in. Ik raad je aan dit later te vervangen door een gedeeld budget uit de gedeelde bibliotheek.

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

adwords instellingen campagne opzetten

[/spb_text_block] [spb_column width=”1/1″ el_position=”first last”] [spb_text_block title=”Stap 4″ animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Extensies

ADVERTENTIE-EXTENSIES zijn onmisbaar voor een opvallende advertentie, en Google geeft je er extra punten voor. Meer punten betekent een hogere kwaliteitsscore en dus minder betalen voor je klikken. Kijk, nu wordt het interessant! De extensies op een rij:

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

– Plaats: koppel Google Mijn Bedrijf voor lokale adrescontactgegevens

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

adwords locatie extensie toevoegen

 

[/spb_text_block] [spb_text_block title=”Stap 5″ animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

– Sitelinks: verwijs bezoekers naar specifiekere pagina’s met bijvoorbeeld aanbiedingen, een contactpagina of een thema.

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

sitelinks extensies toevoegen google adwords3

[/spb_text_block] [spb_boxed_content title=”Stap 6″ type=”coloured” custom_bg_colour=”#ffffff” padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

– Bellen: voeg een telefoonnummer toe dat direct gebeld kan worden met een mobiele telefoon. (Klik hier om voor deze Oproepextensies een conversiedoel te maken).

[/spb_boxed_content] [spb_boxed_content type=”coloured” custom_bg_colour=”#ffffff” padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”1″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

oproepextensie telefoonnummer toevoegen google adwords3

 

[/spb_boxed_content] [spb_boxed_content type=”coloured” custom_bg_colour=”#ffffff” padding_vertical=”5″ padding_horizontal=”5″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

– App: heb je een relevante app en wil je die extra onder de aandacht brengen, dan kun je hier een link naar plaatsen.

– Recensies: let op! Dit is niet hetzelfde als de sterren die je krijgt van reviews op je website. Gebruik een quote en bronvermelding om te verwijzen naar een handmatige recensie op een andere website.

– Highlights: de unique selling points voor je dienstverlening of product kun je hier kwijt. Kort en bondig, zoals ‘Gratis verzending’ en ‘5.000 tevreden klanten’.

[/spb_boxed_content] [spb_boxed_content type=”coloured” custom_bg_colour=”#ffffff” padding_vertical=”5″ padding_horizontal=”5″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Highlight extensies toevoegen aan google adwords1

[/spb_boxed_content] [spb_boxed_content type=”coloured” custom_bg_colour=”#f9f9f9″ padding_vertical=”5″ padding_horizontal=”5″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Extra instellingen

GEAVANCEERDE INSTELLINGEN geeft je controle over een aantal extra’s:

– Bijvoorbeeld je advertentieplanning. Zoekt je doelgroep namelijk voornamelijk in de weekenden of wil je wegens een klein budget alleen op bepaalde tijden adverteren? Stel dat hier dan in.

– Stel de advertentieroulatie in op Gelijkmatig Rouleren. Na een maand kun je zo zelf bepalen welke advertenties het beste lopen en kun je leren uit de kleine verschillen tussen deze advertenties.

[/spb_boxed_content] [/spb_column] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

gelijkmatig rouleren google adwords advertenties

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Gebruik URL-opties alleen wanneer er een derde partij bij de metingen wordt ingeschakeld. Zo werken wij bijvoorbeeld met Adcalls om telefoontjes via Adwords te meten.

[/spb_text_block] [spb_text_block title=”De laatste stap” animation=”none” animation_delay=”0″ padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Sla deze configuratie op en start met het maken van advertentiegroepen met de juiste advertenties, zoekwoorden en biedingen.

Gelukt? Dan ben je klaar voor DEEL 2. En ik beloof je, het wordt alleen maar leuker!

[/spb_text_block]

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter