Ik help je graag op weg om een simpele Adwords campagne op te zetten in het zoeknetwerk van Google.
Checklist Adwords campagne
Stel, je wilt een simpele zoeknetwerkcampagne opzetten om zoveel mogelijk conversie te behalen, ofwel: om zoveel mogelijk bezoekers over te halen tot een transactie, een contactverzoek, een download, een aanmelding voor een cursus of een inschrijving op een mailing of wat je maar voor gekkigheid bedenkt.
Welk conversiedoel je ook hebt op je website, app of winkel, gebruik voor de juiste Adwords instellingen de volgende checklist:
– Vink ‘Alle functies’ aan bij TYPE.
– Type hierna de gewenste CAMPAGNENAAM.
– Vink bij NETWERKEN ‘Inclusief zoekpartners’ uit*.
– Bij Locaties kies je één land.
*Zoekpartners zijn websites met zoekfunctie, zoals vinden.nl, ebay en marktplaats. Ze zijn duurder, minder relevant dan Google Search en hebben geen invloed op je kwaliteitsscore. Kortom, meer iets om naamsbekendheid te creëren. Heb je dit als doel, maak dan een Campagne in het Display netwerk.
Budget
– Bij talen klik je Nederlands en Engels aan.
– Bij BIED-STRATEGIE kies je voor handmatige instellingen en type je een standaardbod (bijvoorbeeld €0,45). Dit kun je later nog bijstellen als dat nodig is.
– Stel het budget voorlopig op zo’n €5-10 per dag in. Ik raad je aan dit later te vervangen door een gedeeld budget uit de gedeelde bibliotheek.
Extensies
ADVERTENTIE-EXTENSIES zijn onmisbaar voor een opvallende advertentie, en Google geeft je er extra punten voor. Meer punten betekent een hogere kwaliteitsscore en dus minder betalen voor je klikken. Kijk, nu wordt het interessant! De extensies op een rij:
– Plaats: koppel Google Mijn Bedrijf voor lokale adrescontactgegevens
– Sitelinks: verwijs bezoekers naar specifiekere pagina’s met bijvoorbeeld aanbiedingen, een contactpagina of een thema.
– Bellen: voeg een telefoonnummer toe dat direct gebeld kan worden met een mobiele telefoon. (Klik hier om voor deze Oproepextensies een conversiedoel te maken).
– App: heb je een relevante app en wil je die extra onder de aandacht brengen, dan kun je hier een link naar plaatsen.
– Recensies: let op! Dit is niet hetzelfde als de sterren die je krijgt van reviews op je website. Gebruik een quote en bronvermelding om te verwijzen naar een handmatige recensie op een andere website.
– Highlights: de unique selling points voor je dienstverlening of product kun je hier kwijt. Kort en bondig, zoals ‘Gratis verzending’ en ‘5.000 tevreden klanten’.
Extra instellingen
GEAVANCEERDE INSTELLINGEN geeft je controle over een aantal extra’s:
– Bijvoorbeeld je advertentieplanning. Zoekt je doelgroep namelijk voornamelijk in de weekenden of wil je wegens een klein budget alleen op bepaalde tijden adverteren? Stel dat hier dan in.
– Stel de advertentieroulatie in op Gelijkmatig Rouleren. Na een maand kun je zo zelf bepalen welke advertenties het beste lopen en kun je leren uit de kleine verschillen tussen deze advertenties.
Gebruik URL-opties alleen wanneer er een derde partij bij de metingen wordt ingeschakeld. Zo werken wij bijvoorbeeld met Adcalls om telefoontjes via Adwords te meten.
Sla deze configuratie op en start met het maken van advertentiegroepen met de juiste advertenties, zoekwoorden en biedingen.
Gelukt? Dan ben je klaar voor DEEL 2. En ik beloof je, het wordt alleen maar leuker!