Positie1 brengt haar klanten graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Google Adwords. Daarom versturen we regelmatig een nieuwsbrief met daarin de veranderingen die Adwords doormaakt en hoe Positie1 hierop inspeelt. Hieronder vind je een kopie van onze nieuwsbrief met Google Adwords updates.
Grotere advertenties.
Vlak voor de zomer kwam het nieuws van Google dat advertenties meer tekst mogen bevatten. Er zijn nu 47% meer tekens beschikbaar dan voorheen. Het grote voordeel hiervan is dat je advertentie meer opvalt ten opzichte van de organische (niet betaalde) zoekresultaten. Google verwacht dat hierdoor 20% meer geklikt gaat worden op de advertenties, maar dit zal de praktijk uit moeten wijzen.
Misschien denk je nu: Grotere advertenties! Yes, direct doen. Natuurlijk is dit een positieve ontwikkeling voor Google Adwords en zal ook jouw account grotere advertenties krijgen. Ons plan van aanpak voor deze update is de grotere advertenties naast de oude advertenties te laten draaien. We willen namelijk niet dat goed lopende advertenties opeens verwijderd worden.
In de komende weken houden we in de gaten of de grotere advertenties ook daadwerkelijk betere resultaten vertonen en zullen deze geleidelijk aan de oude advertenties vervangen. Door dit in stappen te doen, valt het herschrijven van de advertenties binnen je maandelijks Adwords abonnement. Hier komen voor jou dus geen extra kosten bij kijken.
Minder inzicht in zoekvolumes.
Vorige maand ontstond er enige paniek toen werd aangekondigd, dat Google minder inzicht gaat bieden in zoekvolumes. Voorheen kon je in de zoekwoord-tool van Google de exacte aan zoekopdrachten per maand vinden. Binnenkort krijgen alleen bedrijven die voldoende budget besteden aan Adwords die informatie te zien. Bedrijven met onvoldoende budget krijgen een bepaald schaal te zien, bijvoorbeeld: Het zoekvolume ligt tussen 100-1000. Niet erg bruikbaar dus. Positie1 maak als sinds jaar en dag gebruik van software die op basis van meerdere bronnen bepaald wat het zoekvolume is. Wij zullen daarom geen hinder ondervinden van deze update en nauwkeurig kunnen vertellen wat de zoekvolumes zijn.
Sterren in Adwords
Wanneer je gebruik maakt van een review-systeem op je website, dan kunnen je beoordelingen ook in Adwords vertoond worden, in de vorm van sterren. Voorheen moest je minimaal 30 beoordelingen hebben, voordat de sterren vertoond worden bij je advertenties. Sinds eind augustus is dit aantal verhoogt met 150 beoordelingen. Dit betekent dat campagnes die vorige week nog sterren hadden, die deze week kwijt kunnen zijn. De enige manier om de sterren terug te krijgen, is meer klantbeoordelingen binnenhalen.