eerst op één
lijn zitten
voor dat we het
online zetten
Gewoon goed werk leveren. Met een gestructureerde aanpak waar de klant centraal staat. Geen poespas, maar praktische resultaten in duidelijke taal.
eerst op één
lijn zitten
voor dat we het
online zetten
Gewoon goed werk leveren met een gestructureerde aanpak waar de klant centraal staat. Geen poespas, maar praktische resultaten in duidelijke taal.
Zorg dat het klikt...
Zowel letterlijk als figuurlijk. Met dat in ons achterhoofd en na onze kennismaking gaan we aan de slag met het maken van een helder plan van aanpak. In dit plan nemen we de wensen van onze klant mee en kiezen we voor een duidelijke positionering. Ook voeren we een website- scan, concurrentieonderzoek en zoekwoordenanalyse uit. En minstens zo belangrijk; we omschrijven jouw specifieke toegevoegde waarde. Want wat maakt jouw product of dienst nou zo bijzonder ten opzichte van de rest?
Waar zetten we op in?
Wij maken gebruik van het See Think Do Care Framework. Het framework, ontwikkeld door Google, geeft de online klantreis weer in vier duidelijke stappen. De reis begint bij het zichtbaar zijn van de aanbieder en eindigt bij klantloyaliteit.
De resultaten uit bovengenoemde onderzoeken gebruiken we als basis voor de inzet van het framework. Afhankelijk van de wens van de klant en het budget bekijken we in welke fase(s) de klant het beste kan investeren.
De vier fases zijn aan elkaar verbonden, maar kunnen ook afzonderlijk van elkaar ingezet worden voor het behalen van jouw doelstellingen.
Frens over de SEE-fase
Dit is de eerste fase, en In deze fase zijn bezoekers zich aan het oriënteren en is er nog geen bewuste aankoopintentie, inschrijving of ander doel. De See- fase is het eerste contactmoment dat jouw potentiële klant heeft met jouw bedrijf en wordt vooral ingezet om bekendheid te creëren.
Ik zoek...
Je ziet dit ook terug in het online zoekgedrag van potentiele klanten. Vaak worden er brede zoektermen ingevoerd, zoals ‘laptop’, ‘camera’ of ‘fysiotherapeut’. Deze zoektermen hebben veel zoekverkeer, maar relatief weinig conversie. Met zoekwoorden begint de bezoeker zijn of haar klantenreis. In de toekomst vindt de verdieping plaats.
Ik adviseer
Online bekendheid creëren door goed zichtbaar te zijn? Daar weet ik wel raad mee!
Hoe creër je online bekendheid?
Om online bekendheid creëren door goed zichtbaar te zijn adviseer ik om van het volgende gebruik te maken:
- Search Engine Optimalization (SEO) – op brede zoektermen
- Search Engine Advertising (SEA) – betaald adverteren – op brede zoektermen
- Facebook campagne
- Dispay advertenties
- Google Search
Laat je dus zien!
In de See-fase draait het dus om online gezien worden. Je wilt dat je potentiele klant weet dat je bestaat. Het is net een winkelstraat; met een verscheidenheid aan winkels die in dezelfde behoefte kunnen voorzien. Zo vind je in een winkelstraat vaak meerdere schoenenwinkels, kledingzaken en lunchrooms. Maar voor welke winkel kiest de shopper? Dat geldt ook online:
“Wat is jouw toegevoegde waarde”?
Vragen?
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via info@positie1.nl of
038 20 222 88
Achter Google Ads draaien ontzettend ingewikkelde algoritmes. Als het ware allemaal radartjes die samenwerken, om advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep te tonen. Je kunt met Google Ads bijvoorbeeld tekstadvertenties, beeldadvertenties, shopping advertenties en videoadvertenties inzetten op de zoekpagina van Google én in het netwerk van websites buiten de zoekpagina om.
Linda over de THINK-fase
Ik ben veel, heel veel bezig met Google Ads. Google is een spannende wereld, elke dag verandert er wel wat. Google is enorm belangrijk voor de Think- fase. De potentiele klant is zich nu bewust van een behoefte. Hij gaat onderzoek doen naar het gewenste product of dienst. Dit onderzoek vindt veelal online plaats. Snel een paar belangrijke woorden intikken op Google en BAM!… de zoekresultaten verschijnen op het scherm van je laptop, telefoon of tablet. Voor jou, als aanbieder, is de Think-fase een belangrijke fase, omdat je hier de kans hebt om je klant aan te spreken met jouw product.
De wondere wereld van Google Ads
Google Ads biedt je oneindig veel mogelijkheden om online te adverteren. Een platform dat heel snel verandert en ontwikkelt. En dat moet ook wel, want de hele online wereld verandert razendsnel. Ik ontdek bijna elke week wel wat nieuws.
Wil je weten hoe je in 4 stappen tot een goede Google Ads campagne komt?
Zoekwoorden belangrijk bij opzet Google Ads campagne
Om een goede Google Ads campagne op te zetten, maak ik altijd gebruik van het zoekwoordenonderzoek dat eerder al is uitgevoerd. Dit onderzoek is de basis voor de campagnes. En ik vergelijk het zoekwoordenonderzoek altijd met ‘offline’ marktonderzoek. Het online onderzoek geeft onder andere inzicht in de behoeften van de doelgroep en hun gedrag. En je brengt ook de concurrentie in kaart.
Bij het opzetten van een complete Google Ads campagne werk ik volgens vier stappen:
Stap 1: zoekwoordenonderzoek
Stap 2: bepalen in welke fase je zichtbaar wilt zijn en welke zoekwoorden daarbij horen
Stap 3: bepalen inzet van kanalen en zorgen dat je gevonden wordt
Hiervoor kijk ik naar:
* Google zoekresultaten
* Google Ads
* SEO (Search Engine Optimalization)
* Google Shopping
* Bing
Stap 4: Knallen maar!!
Door me te verdiepen in Google Ads en te werken volgens de bovengenoemde stappen, zorg ik ervoor dat je bedrijf, product of dienst goed vindbaar is in Google en de potentiele klant optimaal bediend wordt in zijn zoektocht. Dat zetje geven van de Think-fase naar de DO-fase.
Vragen?
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via info@positie1.nl of
038 20 222 88
David over de DO-fase
Ze is er nu echt bijna uit. En ze weet wat ze wil, maar….. nog niet helemaal waar, wanneer en voor hoeveel. Ze zoekt de aanbieder of samenwerkingspartner die past bij haar plaatje. Ze is aangekomen in de Do- fase. De laatste twijfels en onduidelijkheden horen zich nu te ontrafelen. In deze fase komt het niet alleen aan op goede sales, maar ook op onderscheidend vermogen. En wel op zo’n manier waarop je de potentiele klant weet te raken, je inspeelt op de emotie.
Als aanbieder kun je een aantal dingen doen om je potentiële klant te overtuigen dat jij de beste bent.
Koopstemming
Mensen die zich in de Do-fase bevinden zijn in de buying mood, ofwel in een koopstemming. Ze weten meestal goed welk product of dienst ze willen. Welk type schoen, welke kleur en merk laminaat. Soms zelfs al de artikelcode. Of ze weten zeker dat ze een training zoekmachineoptimalisatie in de omgeving van Zwolle willen volgen. Bij een goed aangeschreven opleider, die start in het voorjaar. Deze fase is heel doelgericht.
Bovenstaande voorbeelden zijn best herkenbaar toch?
Overtuig om jouw product te kopen
De DO-fase
Overkoken van verlangen
De titel van een slechte roman? Nee; de schone taak van de aanbieder om de potentiele klant te verleiden om daadwerkelijk klant te worden. Bezoekers moeten overkoken van vertrouwen en verlangen voor je bedrijf. En daar is maar heel weinig tijd voor!
Veel ondernemers kijken vooral naar deze fase. En dat is logisch, omdat hier de keiharde conversie plaatsvindt en de omzet wordt gemaakt. Maar vergeet niet dat de vorige twee fases; see en think, belangrijk zijn voor het succes.
Wees duidelijk
Goede communicatie, in tekst en beeld, is op je webshop in deze fase van groot belang. Want er wordt gezocht naar:
• De beste prijs, dat is vaak de laagste
• De snelste levertijd, zo snel mogelijk
• Bezorgkosten, die het liefst niet betaald worden
• Retourbeleid, in principe moet alles makkelijk en snel retour gestuurd kunnen worden
• Privacybeleid
• Gratis extra’s, cadeautjes zijn altijd leuk!
Op de website van een dienstverlener is het volgende belangrijk:
• Is het eenvoudig en uitnodigend om contact op te nemen of me aan te melden?
• Weet ik wie ik voor me heb?
• Heeft het aanbod een duidelijke focus en inhoud?
• Raakt het verhaal mijn verlangen?
• Goede ervaringen van andere klanten? Gingen veel klanten mij voor?
• Hoe lang bestaat dit bedrijf?
Natuurlijk spelen ook de emotionele waarden een rol. Waarden als vertrouwen en verlangen, gebaseerd op de reviews van anderen. Maar ook keurmerken, gebruiksvriendelijkheid van de website en een up-to-date design.
En….. vergeet ook de emotie angst niet! Want dat ene fantastische aanbod, dat nog maar een beperkte tijd geldig is bepaalt veel in dit beslissingsmoment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de schaarste bij veiling- en dagaanbiedingsites, boekingen die bijna vol zijn en het tonen van (beperkte) voorraad.
Design
Bij het design van een webshop kijk ik altijd of bovenstaande elementen duidelijk naar voren komen. De bezoeker moet, bij wijze van spreken, in één oogopslag alle voordelen kunnen zien. Verder zijn de productpagina en de pagina met betrekking tot het afrekenen of aanmelden de belangrijkste pagina’s op je website. Bij de Do-fase zet ik productgerichte advertentiekanalen in, zoals Google Shopping, prijsvergelijkers, heel specifieke google ads tekstadvertenties en actiemailings.
Wees specifiek!
Potentiele klanten aanspreken? Maak je advertenties, mailings of gratis content dan heel specifiek. Laat het aansluiten op de behoefte. Bevestig dat jij de beste, meest passende oplossing voor het probleem hebt. Grote kans dat een potentiele klant, echt klant wordt.
Vragen?
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via info@positie1.nl of
038 20 222 88
Blijf actief
Net als bij vriendschappen moet je blijven investeren in de relatie met je klant. Dit kun je op verschillende manieren doen:
Blijf actief
Net als bij vriendschappen moet je blijven investeren in de relatie. Dit kun je op verschillende manieren doen:
Social media kanalen
Grote kans dat je klant je volgt via Facebook of Instagram. Post regelmatig leuke, informatieve berichten en laat je toegevoegde waarde zien. Stel je volgers ook eens een vraag. De antwoorden geven een berg aan informatie.
E-mail marketing
Stuur je klant regelmatig een nieuwsbrief. Zo houd je je achterban op de hoogte van wat er speelt. En misschien een open deur, maar zorg er wel voor dat de inhoud relevant is.
Retargeting campagnes
Re-wattus voor campagnes?? Retargeting betekent dat je je klanten opnieuw bereikt met beeld- of tekstadvertenties op websites van anderen.
Je vaste klanten moet je koesteren. Ze zijn echt belangrijk! Verzamel de beoordelingen van klanten en ga met ze in gesprek als nodig. Bijvoorbeeld bij een slechte beoordeling. Richt een community op op Facebook en zorg voor engagement op artikelen.
Houd het percentage herhaalbezoeken en herhaalaankopen bij. Feit is namelijk dat een bedrijf ongeveer 25% van zijn klanten per jaar verliest. Je klanten loyaal maken is dus net zo belangrijk als het vinden van nieuwe klanten.
Vragen?
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via info@positie1.nl of
038 20 222 88
Frens over de CARE-fase
Je klant als de beste reclame
In de voorgaande fases heb je alles op alles gezet om van bezoekers klanten te maken. In de Care-fase is de doelgroep je klantenkring. Je wilt ze langdurig aan je binden. Er zijn veel mogelijkheden om klantenbinding te vergroten, om jouw bedrijf echt op de kaart te zetten als dé specialist. Of om je diensten of producten verder te verbeteren. Je klanten worden je ambassadeurs en je gaat voor retentie, dat is herhaald aankoopgedrag. Jouw trouwe klant zorgt voor nieuwe klanten.
Zegt het voort…
In deze fase heb je ook veel informatie verzameld over je klant. Je kunt hier handig gebruik van maken door hem of haar gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Of heel simpel; beschik je over een geboortedatum? Stuur een felicitatie wanneer diegene jarig is…Het liefst met een klein presentje.