7 manieren om je te onderscheiden met Adwords

Succesvol adverteren met Adwords

Adwords. Een geweldige marketingtool die voor veel bedrijven, niet onverdienstelijk, wordt ingezet. Maar hoe haal je het maximale uit je Adwords campagnes? Om te zorgen dat jouw campagnes geen 13 in een dozijn worden, geven we 7 tips om je te onderscheiden van je concurrenten.

Adwords als onderdeel van je totale marketingplan

Houd in gedachten dat het totaalplaatje van al je marketinginspanningen uiteindelijk je succes bepaalt. Adwords is dus niet opzichzelfstaand, maar een onderdeel van je totale marketingplan. Je dit realiseren bepaalt dus mede het succes van je Adwords campagne.

Een goed marketingplan is afgestemd op jouw bedrijf. Wie ben je? Wat voor toegevoegde waarde bied je jouw klant? Wat onderscheidt jou van concurrenten? Kortom, hoe positioneer jij je in de markt en hoe communiceer je dit naar de buitenwereld?Dat laatste bepaalt je marketingplan en daar hoort Adwords ook tussen als marketingkanaal.

Stem dus je inspanningen in Adwords af op al je andere marketinguitingen en houd hier rekening mee in je Adwords campagnes als je bijvoorbeeld een flyer door de bus gooit. Aan de hand van de flyer zoeken potentiele klanten je online op: is je Adwords campagne hier klaar voor? Dit brengt ons meteen bij punt 2: je website. Is deze klaar om jouw klant op te ontvangen?

Waar komt je klant terecht: je website

Minstens zo belangrijk als de kwaliteit van je Adwords campagnes is de webpagina waar je klant op terecht komt via de Adwords advertentie. De bezoeker moet precies datgene op de webpagina vinden wat hij verwacht. Is dit niet het geval, dan vertrekt hij al snel weer van de pagina en heb je dus voor niks voor deze bezoeker betaald. Zonde van je geld, vind je niet?

Naast interessante zoekwoorden en advertenties is het dus ook belangrijk om kritisch naar de zogenaamde landingspagina te kijken waar de bezoeker op terecht komt. Ziet de bezoeker direct datgene waar hij op heeft gezocht? Is het helder wat de volgende stappen voor hem zijn? Kan hij makkelijk extra informatie over het product of de dienst krijgen? Wat hij moet doen om tot aankoop over te gaan?

Vraag jezelf eens wat af wat jij wilt dat je websitebezoeker doet en stuur hem vervolgens in de juiste richting. Doe eens een test: Doe alsof je geïnteresseerd bent in je product en doorloop de stappen die een potentiele klant zou doorlopen. Zou jij het product kopen? En gaat dit ook gemakkelijk? Of zou jij op een bepaald punt afhaken omdat iets onduidelijk is? Of nog beter: laat iemand anders deze stappen doorlopen. Zelf weet je al hoe je website werkt en waar alles staat. Door iemand anders deze stappen te laten doorlopen krijg je een objectief beeld van de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Met welk doel zet je Adwords in?

Wat wil je bereiken met je Adwords campagne? Een hele belangrijke vraag om jezelf te stellen als je een campagne opzet. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je een hogere verkoop van een specifiek product? Wil je dat mensen bij jou terecht komen wanneer ze op een bepaalde term zoeken? Adwords heeft oneindig veel mogelijkheden en is dus precies zo in te stellen dat het aansluit bij jouw doel. Bedenk dus goed wat dit doel is en je haalt meer uit Adwords!

Maak je campagnes meetbaar

Uiteraard kost Adwords geld, maar weet je ook hoeveel je maandelijks kwijt bent aan Adwords? En wat levert het eigenlijk op? Het geweldige van online marketing is dat je je resultaten prachtig kunt meten. Toegegeven, het is niet altijd eenvoudig. Een potentiele klant doorloopt in de meeste gevallen meerdere stappen voordat hij de keus maakt over te gaan op een aankoop. Hierbij komt hij in aanraking met meerdere van jouw (online en offline) marketingkanalen. Welk kanaal de doorslag heeft gegeven is dan moeilijk te bepalen.

Toch is Adwords beter meetbaar dan veel offline marketingacties zoals bijvoorbeeld een advertentie in de krant. Vraag je af welke actie voor jou waarde heeft. Is dit een aankoop? Is dit contact opnemen met je bedrijf? Of misschien is dit een inschrijving op een nieuwsbrief? Deze acties noem je in Adwords een conversie en die zijn te meten. Door je conversie te meten, kun jij bepalen hoe succesvol Adwords voor jou is en heb je een beter inzicht in je kostenplaatje. Lees dit blog nog eens na voor meer informatie over conversie meten in Adwords.

Structureer je account op een logische manier

Zorg voor een logische structuur in je account. Zo kun je niet alleen makkelijker, efficiënter en overzichtelijker werken, maar zorg je ook voor betere prestaties in je account. Groepeer bijvoorbeeld op thema’s waar je de advertenties aan hangt. Zo kun je campagnes beter toespitsen op de zoekwoorden in de advertentiegroepen en verhoog je ook nog eens de kwaliteitsscore. Wil je meer weten over het structureren van je Adwords account? Lees hier dan nog eens na hoe je dit precies doet.

Relevantie, relevantie, relevantie

Hét toverwoord in Adwords. Hoe relevanter je zoekwoorden, hoe relevanter je advertentie en hoe relevanter de landingspagina op je website. Relevante zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s zorgen op hun beurt weer voor een hogere kwaliteitsscore. En hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe hoger je positie. Zo zorg je voor betere prestaties, maar kun je de kosten verlagen. Zorg dus dat alles relevant is!

Zorg ervoor dat je advertentie opvalt

Hoe zorg je ervoor dat tussen al die advertenties op Google, juist jouw advertentie opvalt? Neem ten eerste de tijd om een goede, relevante advertentietekst te schrijven. Let er hierbij op dat de zoekterm die een potentiele klant gebruikt om deze advertentie te activeren, terugkomt in de advertentietekst. Zo ziet hij meteen dat de getoonde advertentie inderdaad past bij datgene wat hij zoekt. Neem daarnaast een call-to-action op in je advertentietekst. Wat wil je graag dat de klant doet? Op je website rondkijken, informatie aanvragen, een product kopen of je misschien bellen? Ook is het zeer belangrijk dat hij door de tekst in de advertentie precies weet wat hem te wachten staat als hij op de advertentie klikt.

Dit zorgt ervoor dat hij sneller op de advertentie klikt en dat de klikken die je ontvangt ook relevant zijn en dus niet onnodig geld kosten. Nieuw bij Google: uitgevouwen tekstadvertenties. Dit zijn advertenties met een andere indeling en een langere advertentietekst, waardoor de advertentie meer opvalt. Alles omzetten dus!

Tenslotte heeft Google het fantastische systeem van advertentie-extensies. Deze zorgen ervoor dat je advertentie beter opvalt (want je advertentie wordt er groter van) en bovendien maakt het je advertentie een stuk gebruiksvriendelijker. Meer weten over de verschillende advertentie-extensies? Hier vind je een handig overzicht van alle extensies.

Kortom

Denk na over het doel van je Adwords campagnes. Zie het als onderdeel van je totale marketingplan, laat het aansluiten op al je marketinginspanningen en meet de resultaten. Structureer je account op een logische manier, maak alles (ja, echt alles) relevant en je bent bijna verzekerd van een plek op Positie1.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter