7 essentiële technische SEO tips om je website te verbeteren

Welke factoren maken een website technisch perfect? Afgelopen jaar was er veel speculatie over de waarde van technische SEO. Het werd een verzinsel genoemd en dood verklaard, maar het heeft zijn waarde bewezen met een aantal prachtige cases terug te leiden waren naar technische SEO. Wij presenteren u: 7 factoren die een grote rol spelen in technische SEO in 2017.

1. Check je indexering

Check hoeveel pagina’s van je website zijn geïndexeerd door zoekmachines. Dit kun je handmatig doen met site:domein.nl in de zoekmachines. Als het goed is ligt het aantal pagina’s dat je wilt indexeren en wat geïndexeerd is, ongeveer gelijk. Zit hier een groter verschil in dan je had verwacht? Controleer dan je afgewezen pagina’s en check waar het probleem ligt. Dit brengt ons bij punt 2.

2. Maak belangrijke onderdelen doorzoekbaar

Om de doorzoekbaarheid van je website te checken, kun je het beste gebruik maken van een SEO crawler. Zo krijg je makkelijk en snel een lijst van geblokkeerde pagina’s. Houd in gedachten dat Google tegenwoordig in staat is om pagina’s te doorzoeken zoals moderne browsers doen, vandaar dat het in 2017 niet alleen belangrijk is om je pagina’s doorzoekbaar te maken, maar ook alle soorten bronnen, zoals CSS en Javascript. Als je CSS bestanden van crawlers zijn afgesloten, kan Google de pagina’s niet zien zoals je ze hebt ontworpen. En vaak zien de stijlloze varianten van je pagina’s er niet heel aantrekkelijk uit. Hetzelfde geldt voor Javascript. Als je Javascript niet doorzoekbaar is kan Google de dynamisch gegenereerde content niet indexeren. Check of je pagina’s doorzoekbaar zijn met WebSite Auditor of Screaming Frog.

3. Verhoog je crawl budget

Met het crawl budget bedoelen we het aantal pagina’s dat een zoekmachine bezoekt in een bepaalde tijd. Check je pagina’s onderling op het crawl budget zodat je het kunt verhogen. Dit kun je doen door meer interne en externe links naar een pagina te laten verwijzen. Daarnaast kun je onderlinge pagina’s met SEO Spyglass checken. Aan de hand van de SEO Spyglass resultaten kun je een aantal dingen doen:

  • Dubbele pagina’s verwijderen om verspilling van je crawl budget te voorkomen
  • Voorkomen dat pagina’s zonder SEO waarde worden geïndexeerd, zoals beleidsmaatregelen, voorwaarden of verlopen promoties.
  • Gebroken links herstellen. Zodra een search bot op een 404 pagina terecht komt gaat een deel van je crawl budget verloren.
  • Je sitemap.xml up-to-date houden en indienen bij Google Search Console.

4. Controleer je site structuur en interne linking

Een vlakke en logische site structuur zijn voorwaarden voor een goede gebruikerservaring en doorzoekbaarheid. Daarnaast versterkt interne linking ook de ranking van je pagina’s. Met behulp van een stroomschema kun je knelpunten opsporen en oplossen. Je kunt met een aantal dingen rekening houden als je de interne linking van je website controleert:

  • Houd je site structuur zo oppervlakkig mogelijk. Zorg ervoor dat belangrijke pagina’s binnen 3 kliks van de home pagina vallen.
  • Voorkom redirects zodat bezoekers niet verward raken en de ranking niet verzwakt.
  • Vermijd weespagina’s. Dit zijn pagina’s waar op geen enkele manier naar gelinkt wordt en die je als bezoeker dus heel moeilijk kunt bereiken.

5. Review je sitemap

Dat een sitemap belangrijk is weet je waarschijnlijk al. Ze laten zoekmachines weten wat de structuur van je website is en zorgen dat content sneller gevonden wordt, maar check je sitemap regelmatig op een aantal kritieke punten:

Fris en up-to-date

Update je sitemap zodra je nieuwe content toevoegt aan je website zodat ook je nieuwste pagina’s zijn inbegrepen.

Vrij van redirects

Zorg dat er geen rotzooi in je sitemap staat (en met rotzooi bedoel ik 4XX pagina’s, non-canonical pagina’s, redirected URL’s en pagina’s die geblokkeerd worden voor indexering) anders loop je het risico dat zoekmachines jouw sitemap gewoon negeren. Check regelmatig of je sitemap geen fouten bevat in Google Search Console, onder het kopje Crawl à Sitemaps

Grootte

Google heeft zijn sitemap crawls gelimiteerd tot 50.000 URL’s. In de ideale wereld is je sitemap dus veel kleiner dan dat zodat je belangrijkste pagina’s vaker worden gecrawled. Daarbij kan een beperkt aantal URL’s in je sitemap ook resulteren in meer kwalitatieve crawls.

6. Test en verbeter je website snelheid

De snelheid van je website is een van Google’s belangrijkste ranking factoren, dat is vast geen nieuws voor je. Maar test je ook vaak genoeg of je website nog aan de snelheidseisen voldoet? Je kunt makkelijk de snelheid testen met PageSpeed Insights. Slaagt je website niet voor bepaalde aspecten van de test, dan geeft Google je aanbevelingen om de snelheid van je website op te krikken.

7. Maak je website mobielvriendelijker

Momenteel is Google begonnen met het mobile-first indexeren van websites, wat betekent dat Google de mobiele versie van je pagina’s als eerste indexeert, in plaats van de desktop variant. Het gevolg is dat de mobiele versies van je pagina’s bepalen hoe hoog je rankt in zowel de mobiele als de desktop zoekresultaten.

Met een aantal stappen kun je kijken of jouw website al klaar is voor de mobile-first veranderingen van Google:

  • Test de mobiele vriendelijkheid van je pagina’s met Google’s eigen mobile friendly tool:  https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
  • Doe uitgebreide en allesomvattende controles voor je mobiele website, net zoals je met de desktop versie doet.
  • Houd je mobiele rankings bij. De progressie die je in de mobile rankings ziet, zullen uiteindelijk ook in de desktop rankings te zien zijn.

Seo voor jouw website?

Wil je meer weten over (technische) zoekmachineoptimalisatie voor jouw website?

Neem contact met ons op en wij maken een concrete actielijst, ingedeeld op prioriteit, zodat je direct aan de slag kunt gaan. Natuurlijk kunnen wij de SEO ook voor je oppakken en dat doen we graag. Stuur een mail of bel ons voor een vrijblijvend gesprek.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter