#13 onmisbare kansen voor meer conversie op je website

Je website is klaar voor gebruik, je hebt de pagina’s netjes ingericht en bezoekers stromen binnen. Je verwachtingen zijn hoog, maar bezoekers bestellen niet, vullen geen contactformulier in. Ze lijken geen interesse te hebben in de diensten die jij aanbiedt.
De haren uit je hoofd trekken heeft weinig zin. Maar wat dan wel? In dit artikel geeft David je 13 onmisbare kansen die je conversie kunnen verhogen.

Kans #1 Is je website geladen voordat je met je ogen knippert?

Laat je bezoekers niet wachten. Zorg dat een pagina binnen twee seconden laadt. Duurt het langer dan twee seconden om een pagina te laden, dan worden bezoekers ongeduldig en wordt de kans erg groot dat ze je site verlaten.

Pagespeed insights  geeft overzichtelijk weer waar voor jou kansen liggen om de laadtijd van een pagina sneller te maken. Niet alles is haalbaar, maar verdiep je in de verbeterpunten en bespreek ze met je webbouwer of hostingpartij.

Voor mobiele apparaten zijn overigens andere snelheidseisen dan voor desktop computers.

Kans #2 Heb je naar je doelgroep geluisterd?

Je weet wie je doelgroep is, maar wat willen ze nou precies? Omdat het onmogelijk is om in het hoofd te kijken van je doelgroep, zit er niks anders op dan het te vragen.

Organiseer een brainstorm, bedenk wat je wilt weten van je doelgroep en koppel daar vragen aan. Giet de vragen vervolgens in een enquête of zet een poll op je website. Verspreid de enquête of poll via Facebook, e-mail of elk ander online medium dat je gebruikt om je doelgroep te bereiken.

Met de input die je krijgt vanuit de doelgroep pas je vervolgens de content van je website aan.

[/spb_text_block] [spb_text_block animation=”none” animation_delay=”0″ simplified_controls=”yes” custom_css_percentage=”no” padding_vertical=”0″ padding_horizontal=”0″ margin_vertical=”0″ custom_css=”margin-top: 0px;margin-bottom: 0px;” border_size=”0″ border_styling_global=”default” width=”1/1″ el_position=”first last”]

Kans #3 Hoe zeker ben je van je zaak?

Zorg dat je zelfverzekerdheid uitstraalt en direct communiceert naar je bezoekers. Vertel kort maar duidelijk wat jou onderscheidt van je concurrenten en sluit daarmee aan op de behoefte van je bezoekers. Maak je propositie direct duidelijk aan de klant met een korte en bondige pay-off die een gevoel of associatie aan je bedrijf toevoegt.

Kans #4 Is je navigatie foutloos?

Maak je navigatie foutloos. Niets is frustrerender dan een navigatie die niet functioneert of verwarring schept. Bezoekers begrijpen het niet en verlaten je website, opzoek naar een alternatief. Een duidelijk menu met maximaal 10 kopjes is een eerste stap in een foutloze navigatie. Zorg dat alle links werken en uitkomen bij de juiste pagina’s, dat alle functionaliteiten naar behoren werken en dat pagina’s niet doodlopen.

Kans #5 Kan een kleuter je website begrijpen?

Eenvoud, duidelijkheid en consistentie zijn de belangrijkste factoren van een gebruiksvriendelijke interface. Strip de website van alle overbodige poespas en maak contactformulieren zo kort mogelijk door alleen te vragen naar de noodzakelijke gegevens zoals naam, e-mail adres en eventueel een telefoonnummer.

Kans #6 Waar moet je op klikken?

Laat bezoekers duidelijk weten wat ze moeten doen. Moeten ze producten bestellen, een afspraak maken, een offerte aanvragen of contact opnemen? Toon dit in een contrasterende call to action. Stem de call to action af of het doel dat je voor de pagina hebt gesteld. Zo voorkom je dat op elke pagina dezelfde call to action staat.

Schrijf je een landingspagina of salespagina, laat dan direct weten wat de lezer in het ‘artikel’ kan verwachten. Stel per pagina één doel. Moet een bezoeker contact opnemen? Biedt dan één call to action mogelijkheid aan per pagina.

Kans #7 Zijn je teksten fijn om te lezen?

Mensen zijn lui. Nee, maar echt. Niemand leest lange stukken tekst zonder structuur en met een hoop overbodige informatie. Dien je content op in kleine hapklare stukken in een duidelijke structuur. Schrijf alinea’s van 100-150 woorden met tussenkopjes voor elke alinea. Zo kan een bezoeker de content makkelijk scannen en de belangrijkste informatie eruit pikken.

Kans #8 Raak je de pijn van je bezoeker?

Schrijf teksten die  je doelgroep raakt op hun probleem en biedt ze vervolgens dé oplossing. Leg je persoonlijkheid in de teksten en schrijf in normale-mensen-spreektaal. Laat formele en afstandelijke zinnen en woorden weg. Meng hier eventueel een beetje humor door en lezers kunnen een klik met je bedrijf krijgen, zoals ze ook een klik met jou als persoon krijgen.

Kans #9 Wordt je bezoeker verleid?

Online kunnen bezoekers niet proeven, ruiken of voelen en is het nabootsen van ruimtelijke beleving bijna onmogelijk. Alles moet gepresenteerd worden op het scherm, maar dat komt de productbeleving natuurlijk niet ten goede. Gelukkig zijn er meerdere manieren om bezoekers een product te laten beleven.

Mogelijkheden als sfeerfoto’s en fotografie vanuit meerdere hoeken kunnen je conversie omhoog krikken. Maar heb je al eens gedacht aan 3D-fotografie of productvideo’s? Laat klanten zien hoe een product werk, hoe mooi het is of wat het product allemaal kan.

Daarnaast kun je natuurlijk ook kiezen voor het sturen van gratis samples, stalen of proefmonsters. Kunnen bezoekers de producten toch nog voelen, zien of proeven vanaf hun eigen bank.

Kans #10 Ben je te vertrouwen en de moeite waard om zaken mee te doen?

Met reviews van huidige klanten kun je potentiële klanten overtuigen om producten of diensten bij jou af te nemen.
Bij Klantenvertellen.nl (dienstverlening) of Kiyoh.nl (webshops) kunnen klanten reviews achterlaten. Krijg je hoge cijfers in je reviews? Maak je dan vooral geen zorgen om die ene negatieve review. Hiermee vergroot je de geloofwaardigheid namelijk, mits je zorgt dat je de klacht van deze klant serieus neemt en oplost.

Een erkend keurmerk van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk versterkt ook het vertrouwen in jouw website. Wil je meer weten over keurmerken? De Consumentenbond  geeft een duidelijk overzicht van voordelen van het winkelen bij een webshop met een keurmerk.

Kans #11 Wat gebeurt er als een bezoeker zich met jou verbindt?

Laat de bezoeker weten wat de volgende stappen zijn. Moet een bezoeker na het aanmaken van een account nog een e-mailadres verifiëren, laat dit dan duidelijk weten. Laat je bezoeker ook weten dat de persoonlijke informatie veilig is bij jou. Staat een klant op het punt om producten af te rekenen in je webshop? Laat zien welke stappen hij of zij moet doorlopen. Maak daarnaast grote stappen kleiner, zo voorkom je onduidelijkheid en neem je het ongeduld en wantrouwen van potentiële weg.

Kans #12 Vind je alle informatie die je wilt weten?

Content draait niet om zoveel mogelijk tekst op papier te krijgen. Het doel is om bezoekers volledig te informeren en te enthousiasmeren. Gebruik betrouwbare bronnen om je informatie te verzamelen, zoals teksten van leveranciers. Geef hier uiteraard wel je eigen draai aan, je wilt geen duplicate content op je website.

Waar moet je over schrijven? Kijk eens met Google Analytics wat de zoekopdrachten op je website zijn of verzamel de vragen van klanten uit chats, mails of google. Zo voorzie je bezoekers van informatie waar zij naar zoeken.

Kans #13 Hoe kun jij je website verder verbeteren?

Als je website minimaal 5.000 bezoekers per maand trekt, voer dan A/B testen uit als je de website verder wilt ontwikkelen. Met deze testen kun je de beste van twee ontwerpen kiezen.

Test hoe effectief een contactformulier, een telefoonnummer en een ‘bel-mij-terug knop’ zijn en kies uiteindelijk voor de meest effectieve vorm.

Begin met een simpele, voor de hand liggende hypothese en voer testen uit met een tool als Optimizely. Het ontwerp met de hoogste conversies kies je als je uiteindelijke ontwerp.

Hulp nodig voor meer conversie?

Wil jij de online conversies van jouw website of webshop verhogen, maar heb je geen tijd of te weinig kennis hoe dit aan te pakken?

Samen met jou ontwikkelen we een actielijst om de conversies op je website te verhogen en voeren we deze voor je uit. [Laat een bericht achter op onze contactpagina voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter