1. Gebruik een crm-systeem in combinatie met een e-mail automation systeem. Hiermee kun je je klanten gepersonaliseerde mails sturen op de juiste momenten. Bijvoorbeeld een felicitatie op de verjaardag van de klant met een kortingscode.
2. Vergroot je mailinglijst door gratis content weg te geven en leer je bezoekers kennen. Stuur bijvoorbeeld een mail met 10 praktische tips en vraag feedback. Welke tip vond je klant het meest bruikbaar? En waarom?
3. Automatiseer je segmentaties op basis van interesse, type klant en aankoopgeschiedenis. Zo heeft een student van 20 andere interesses dan een jonge moeder van 32.
4. Automatiseer je reviewverzoeken. Dat scheelt een hoop tijd. Bestel je bij Wehkamp een product, dan ontvang je standaard na een aantal dagen een verzoek om het product te beoordelen.
5. Automatiseer een winkelwagenverlatersmail. Iemand één of meerdere producten meerdere dagen in het winkelwagentje? Stuur automatisch een bericht dat er nog producten liggen te wachten om besteld te worden.
6. Automatiseer je verkoopverhaal met mails en stuur behulpzame en waardevolle content in een logische volgorde. Dat betekent dat je de klantreis van je (potentiële) klanten goed in kaart gebracht moet hebben.
7. Automatiseer je klantenservice met chatbots. Deze chatbots kunnen supersnel antwoord geven op vragen die hij herkent.
8. Zet e-mailretargeting in. Stuur eerdere klanten mails op basis van interesses op jouw website. Stuur bijvoorbeeld een e-mail wanneer je nieuwe producten of diensten aan je webshop hebt toegevoegd die aansluiten op de interesses van de klant.
9. Plaats klanten en prospects automatisch in een Facebook doelgroeplijst en gebruik de look-a-like strategie om nieuwe klanten te vinden en te targetten. Dit is een doeltreffende manier om je klantenbestand uit te breiden.
10. Verwijder regelmatig de rotte appels uit je maillijst en steek zoveel mogelijk energie en budget in het laaghangende fruit. Mensen op je maillijst kosten tijd en geld, dus wees doelgericht en durf nee te verkopen. Bijvoorbeeld door patstellingen te geven in de mail. Dat kan zijn: ja of nee, thumbs up/ thumbs down of een nu of nooit aanbieding.
Natuurlijk helpen wij je graag bij het automatiseren van je online marketing. Samen met jou kijken we naar de mogelijkheden. Welke quick wins zijn er en wat is succesvol in de toekomst?
Hartelijke groet,